معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

​شارژ مرحله جدید بن‌کارت خرید سبد غذایی کودکان دارای سوءتغذیه

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ اعتبار بن‌کارت خرید سبد غذایی کودکان مبتلا به سوءتغذیه در ماه جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل گرجی پور با اعلام این خبر گفت: بیش از ۱۳۴ هزار کودک ۵ تا ۵۹ ماهه مبتلا به سوءتغذیه در سال‌جاری بن‌کارت خرید سبد غذایی می‌گیرند.

وی افزود: با توجه به دستور رییس‌جمهور و تأکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی ‌بر رفع فقر در کشور و در راستای تحقق بخشی از وعده‌های دولت چهاردهم، سرپرستان خانوار بیش از ۱۳۴ هزار کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوءتغذیه (دارای کوتاه‌قدی، کم‌وزنی، لاغری شدید و...)، بن‌کارت خرید سبد غذایی از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی می‌گیرند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که برنامه امنیت غذایی کودکان از ابتدای سال‌جاری، در دو مرحله اجرایی شده است، گفت: این برنامه تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی درباره نحوه پرداخت سرانه اعتبار خرید سبدغذایی کودکان که به حساب سرپرست خانوار از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: برای ۱۲۵ هزار و ۶۴۲ کودک دارای سوءتغذیه دهک‌های یک تا پنج، مبلغ یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان و برای ۸ هزار و ۷۸۳ کودک دارای سوءتغذیه در دهک‌های شش و هفت مبلغ ۶۶۰ هزارتومان برای تأمین سبد غذایی مشتمل بر اقلام مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در نظر گرفته شده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای این طرح در سال  ۱۴۰۳به صورت ماهیانه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده و مجموع اعتبار هر مرحله حدود ۱۴۴ میلیارد تومان بابت خرید اقلام غذایی است که برای سهولت دسترسی به حساب سرپرست خانوار مشمولین واریز می‌شود و مشمولین می‌توانند از مبلغ تخصیص یافته استفاده کنند.

وی گفت: در همین راستا مقرّر شد اعتبار خرید سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ازای هر کودک به صورت یارانه در اختیار سرپرست خانوار دارای کودک مبتلا به سوءتغذیه زیر ۵ سال قرار گیرد.

گرجی پور یادآور شد: این سبد غذایی مشتمل بر ۱۶ قلم کالای اساسی هرم غذایی است.

وی افزود: اقلام سبد تعیین‌شده در همه فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی در دسترس خانوار قرار داشته و قابل دریافت است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه شناسایی کودکان واجد شرایط این طرح افزود: کودکان یادشده از طریق پایش شاخص‌های تن‌سنجی کودک(اندازه‌گیری وزن و قد و مقایسه با منحنی‌های رشد) در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت به منظور کاهش سوءتغذیه (لاغری، کم‌وزنی وکوتاه‌قدی) شناسایی شده و پس از جمع‌بندی داده‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اطلاعات موردنیاز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گرجی پور اظهارامیدواری کرد: با اجرای این برنامه شاهد کاهش سوءتغذیه (لاغری، کم‌وزنی وکوتاه‌قدی) کودکان ، ارتقای امنیت غذایی و افزایش کیفیت خدمات مشاوره تغذیه به مادران از طریق کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت و نیز ارتقای سطح آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در زمینه الگوی تغذیه صحیح و رشد کودکان باشیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403073022857
  • خبرنگار :