قیمت تمام شده تربیت یک دانشجوی دندانپزشک در کشور چقدر است؟

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با بیان اینکه تعدادی از فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی به خارج از کشور مهاجرت می کنند، گفت: به طور حدودی قیمت تمام شده تربیت یک دانشجوی رشته داندنپزشکی در طول شش سال تحصیل چندین میلیارد تومان است.

رضا یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به وضعیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی اشاره و اظهار کرد: پذیرش دانشجوی این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی کشور از طریق کنکور سراسری اتفاق می افتد. ما از سال ۱۴۰۱ ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی را افزایش دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی برای سال ۱۴۰۳ میزان ۲۰ درصد افزایش یافت و تعداد پذیرش دانشجو به بیش از ۲۳۰۰ نفر رسید.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: قرار شده بود همزمان با اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی امکانات کافی برای آموزش این دانشجویان در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد تا متناسب با افزایش ظرفیت شرایط آموزش این دانشجویان نیز در دانشگاه ها فراهم شود.

یزدانی همچنین تاکید کرد: با اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰۰ نفر دانشجوی دندانپزشکی در دانشگاه های کشور پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه در توزیع دندانپزشکی در کشور مشکل داریم، گفت: تعداد پذیرش دانشجویان این رشته در حال حاضر متناسب با نیاز جامعه است. البته مسئله این است که تعدادی از این فارغ التحصیلان نیز به خارج از کشور مهاجرت می کنند. بنابراین ما نیاز به پذیرش بیشتر دندانپزشک داریم اما ممکن است این نیاز مبرم نباشد. نکته منطقی این است که افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته باید با ایجاد ساختار فراهم شود تا دانشجو در طول تحصیل توانمندی لازم این رشته را داشته باشد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی تاکید کرد: بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی رشته دندانپزشکی به طور سالیانه از دانشگاه های علوم پزشکی کشور فارغ التحصیل می شوند. البته آمار دقیقی از خروجی فارغ التحصیلان این رشته در کشور را نداریم. اما شنیدیم چندین هزار نفر از دانشجویان کشور در رشته دندانپزشکی در دانشگاه های خارج از کشور در این تحصیل می کنند.

یزدانی در خصوص قیمت تمام شده تربیت یک دانشجوی دندانپزشکی در دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: به طور حدودی قیمت تمام شده تربیت یک دانشجوی رشته دندانپزشکی در کل دوره شش سال چندین میلیارد تومان است. در واقع اگر هزینه تجهیزات، اساتید و محل آموزش را حساب کنیم رقم بدست آمده عدد بسیار بالایی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403073022775
  • خبرنگار : 71567