میراثِ میراث فرهنگی البرز

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز گفت: متاسفانه از دو دستگاهی که نتوانسته‌اند در استان جذب اعتبار داشته باشند؛ یکی مجموعه میراث فرهنگی است که حدود پنج میلیارد تومان از اعتبارات آن به خزانه برگشت داده شده است.

توحید شیریزاد در گفت و گو با ایسنا درباره استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی استان اظهار کرد: در البرز ۱۳۰ اثر ملی ثبت شده وجود دارد اما متاسفانه به هر دلیلی استان نتوانسته نقش خود را از معبر به مقصد گردشگری تغییر دهد.

وی افزود: این موضوع دلایل عمده‌ای دارد یک دلیل این است که متاسفانه هنوز زیر ساخت‌های صنعت توریسم و پذیرایی از گردشگران در استان البرز فراهم نشده است. یعنی نه موزه مناسبی داریم و نه در استفاده از ظرفیت گردشگری، کاخ‌ها و ابنیه‌های تاریخی و باستانی مثل تپه ازبکی، حمام مصباح و یا گردشگری معنوی امام زاده‌ها اقدام مناسبی انجام نشده است و همچنان در این بخش مشکل داریم.

شیریزاد خاطرنشان کرد: این درحالی است که توریسم می‌تواند بخش عمده‌ای از درآمد و رونق اقتصادی استان را به خود اختصاص دهد. با توجه به اینکه استان در فاصله‌ کمی با تهران قرار دارد و جمعیت زیادی اطراف استان ساکن هستند؛ همچنین مسیرهای ارتباطی و مواصلاتی خوبی که به استان وجود دارد، این ویژگی‌ها می‌تواند باعث شود که مردم، استان البرز را به عنوان مقصد اسکان یک یا دو روزه خود انتخاب کنند. اما با توجه به تعطیلات آخر هفته و سایر ایام تعطیل، ما همچنان نتوانسته‌ایم در این زمینه تغییر نقش دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان یادآور شد: یک گله‌مندی و انتظاری که داریم این است که در این زمینه مجموعه میراث فرهنگی فعالیت بیشتری را نشان دهد. متاسفانه از دو دستگاهی که نتوانسته‌اند در استان جذب اعتبار داشته باشند؛ یکی مجموعه میراث فرهنگی است که حدود پنج میلیارد تومان از اعتبارات آن به خزانه برگشت داده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز اظهار کرد: به بیان دیگر از ۲۰ میلیارد تومان اعتباری که به دلایلی نتوانستیم در استان جذب کنیم، ۲۵ درصد معادل پنج میلیارد تومان مربوط به حوزه میراث فرهنگی است که هیچ اهتمامی برای جذب آن نشان داده نشد. اما سازمان مدیریت نهایت سعی خود را برای حمایت از این بخش انجام داده و چون به این بخش اعتقاد داشتیم، اولین حمایت ما در حوزه میراث فرهنگی این بوده که رشد حقوقی رفاهی کارکنان میراث فرهنگی استان البرز که انصافا عدد پایینی بود، افزایش یابد و با این اقدام برای اولین بار در رتبه اول قرار گرفت.

 وی ادامه داد: بر این اساس حدود ۴۳ درصد اعتبارات هزینه‌های میراث فرهنگی استان را افزایش داده و در بخش‌های مختلف عمرانی اعتبارات خوبی گذاشتیم. اما علی رغم همه این حمایت‌ها انتظار می‌رفت مقداری پویایی در انجام تکالیف و وظایف میراث فرهنگی دیده شود، که متاسفانه آن را مشاهده نکردیم. نمونه این کم کاری هم همین عدم جذب اعتبار پنج میلیارد تومان از اعتبارات گذشته بود که در وانفسای نبود اعتبارات و تخصیص عمرانی، به خزانه بازگشت دادند و این جای تأسف دارد.

 وی افزود: ما مسئولین مدافع حق مردم و بیت‌المال هستیم و وقتی می‌بینیم حق استان بر می‌گردد وظیفه خود می‌دانیم که به اصحاب رسانه و مردم گزارش دهیم. در حالی که ۱۳۰ اثر ملی ثبت شده در استان وجود دارد که می‌توانیم به صورت بهینه آنها را مدیریت کنیم اما متاسفانه در این حوزه این اهتمام و جدیت نیست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403073022766
  • خبرنگار : 50622