پایتخت انار ایران نیازمند افزایش دو برابری فضای سردخانه‌ای برای نگهداری انار

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: این شهرستان به عنوان پایتخت انار ایران و قطب تولید انار جهان به دو برابر شدن ظرفیت فعلی نگهداری انار به عنوان محصول شاخص تولیدی خود در حوزه کشاورزی، نیاز دارد.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ظرفیت سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی در ساوه به عنوان قطب کشاورزی استان مرکزی گفت: در این شهرستان بالغ بر ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی تولید می‌شود و با وجود اینکه سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه احداث سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی به عمل آمده است، اما ظرفیت سردخانه‌ها با توجه به حجم بالای تولیدات کشاورزی کافی نیست.

وی بیان کرد: در حدود چهار سال قبل ظرفیت سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی شهرستان ساوه حدودا ۳۰ هزار تن بوده است در حالی که با سرمایه‌گذاری‌های جدید، این ظرفیت به بیش از ۸۰ هزار تن افزایش یافته است.

وی در ادامه به تولید دوره‌ای محصولات کشاورزی و انتقال به سردخانه اشاره کرد و گفت: انار محصول شاخص شهرستان ساوه است و که معمولا از اواخر مهرماه کار برداشت آن آغاز می شود و به تدریج به سردخانه منتقل شده و به مرور در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. به دلیل اینکه سایر محصولات کشاورزی برای نگهداری نیازی به استفاده از فضای سردخانه‌ای ندارند لذا عملا سردخانه‌ها در سایر فصول سال خالی هستند و سرمایه‌گذاران ناگزیر به انعقاد قرارداد با مدیران صنایع به منظور نگهداری مواد اولیه آنها برای کسب درآمد می شوند.

وی بیان کرد: از ظرفیت ۸۰ هزار تنی سردخانه‌های شهرستان حدود ۳۰ هزار تن به محصول انار اختصاص یافته و مابقی ظرفیت در اختیار صنایع قرار می‌گیرد که با توجه به حجم بالای تولید محصول انار در ساوه اختصاص ۳۰ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای برای انار در فصل برداشت ناکافی است.

خلیلی به تمایل نداشتن نیمی از باغداران برای نگهداری محصول انار در سردخانه اشاره کرد و گفت: باغداران معمولا تمایل دارند انار برداشت شده خود را تا شب یلدا در بازار عرضه کنند چراکه برای انتقال انار به سردخانه باید هزینه‌ای مضاعف بر تولید را صرف خرید سبد و بسته‌بندی محصول و نگهداری در سردخانه کنند و معمولا ترجیح می‌دهند که در انبار سنتی که در باغات یا مکان دیگری احداث کرده‌اند انار برداشت شده را نگهداری کنند. در این صورت محصول تولیدی در هر زمان که نیاز به عرضه در بازار باشد در دسترس بوده و بلافاصله به فروش می‌رسد.

وی در خصوص هزینه نگهداری محصول انار در سردخانه گفت: هزینه نگهداری انار در سردخانه در برابر ارزش افزوده‌ای که فروش آن به دلیل حفظ کیفیت محصول در سردخانه به دنبال دارد بسیار ناچیز است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به نگهداری انار تولیدی ساوه در سردخانه های شهرهای قم و تهران گفت: به دلیل کمبود فضای سردخانه‌ای، برخی باغداران با انتقال محصول به تهران یا قم از فضای سردخانه‌ای شهرهای همجوار برای نگهداری محصول استفاده می‌کنند که می‌توان گفت اقدام خوبی است چرا که محصول انار در بازار شهرهای پرمصرف در دسترس قرار گرفته و به محض تقاضای مشتری در بازار عرضه می‌شود.

وی همچنین گفت: در حال حاضر باغداران و تولیدکنندگان بزرگ انار در ساوه در صدد احداث سردخانه‌هایی با ظرفیت محصول تولیدی باغات خود هستند تا محصول را پس از برداشت در سردخانه‌هایی که مالکیت آن را دارند نگهداری و به مرور وارد بازار مصرف کنند.

خلیلی با تاکید بر اینکه برای نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه نیاز به سرمایه‌گذاری تا دو برابر ظرفیت فعلی است، اظهار کرد: با افزایش فضای سردخانه‌ای تا دو برابر ظرفیت فعلی، علاوه بر نگهداری انار تولیدی در سردخانه فضایی برای نگهداری سایر موادغذایی، کنسانتره، محصولات فرآوری شده و ... ایجاد می شود و از نگهداری آن در سردخانه سایر شهرها جلوگیری بعمل خواهد آمد.

وی تصریح کرد: افزایش ظرفیت سردخانه تجاری برای نگهداری محصول انار تا حدود ۶۰ هزار تن می‌تواند جوابگوی انار تولیدی در ساوه باشد و طبیعی است که اگر این میزان ظرفیت سردخانه‌ای صرفا در اختیار بخش کشاورزی قرار نگیرد میزان خسارت وارده به محصول برداشت شده، که متاثر از عدم نگهداری در سردخانه است افزایش یافته و عملا موجب کاهش میزان درآمد تولیدکنندگان انار از طریق فروش انار با کیفیت خواهد شد.

وی گفت: انار به عنوان یک محصول تولیدی در مناطق گرمسیری حداکثر باید پنج ماه در سردخانه نگهداری شود ولی وقتی یک محصول در منطقه گرمسیری تولید می‌شود طبیعتا به سردخانه تمایلی ندارد و شرایط ایده‌الی برای محصول فراهم نمی‌شود.

خلیلی افزود: وزن اناری که پنج ماه در سردخانه نگهداری می‌شود حداکثر به میزان ۱۱ درصد به دلیل جمع شدن پوست یا تبخیر کاسته خواهد شد در حالی که اگر این محصول در انبار سنتی و فضای غیرسردخانه‌ای نگهداری شود علاوه بر خرابی تدریجی، حدود ۳۰ درصد وزن خود را از دست می‌دهد و موجب بروز خسارت اقتصادی برای تولیدکننده می‌شود.

وی بیان کرد: کیفیت انار تولیدی نگهداری شده در سردخانه با کیفیت انار نگهداری شده در انبارهای سنتی قابل مقایسه نیست. در عین حال وقتی انار در سردخانه نگهداری می شود به دلیل درجه حرارت پایین، آفات انار از جمله کرم گلوگاه در محصول فعالیت کمتری از خود نشان خواهند داد و در عوض اگر در انبار سنتی نگهداری شود به دلیل دمای غیراستاندارد سردخانه سنتی، درصد خرابی و گندیده شده محصول بیشتر خواهد شد.

او گفت: در حال حاضر تقاضا برای نگهداری انار در سردخانه بیشتر از ظرفیت موجود وجود دارد و باغداران خواستار افزایش ظرفیت سردخانه‌ای برای نگهداری محصولات خود هستند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403073022757
  • خبرنگار : 50212