پوکی استخوان بیماری خاموش

فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: افراد مبتلا به بیماری پوکی استخوان تا زمانی که با شکستگی استخوان مواجه نشوند در صورت داشتن بیماری پوکی استخوان چون علائمی ندارد قادر به تشخیص نیستند.

کاکائی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ۲۰ اکتبر روز جهانی پوکی استخوان گفت: این بیماری با افزایش سن‌ خود را نشان خواهد داد .

کاکائی همچنین‌با اشاره به شیوع بیشتر بیماری بین بانوان افزود: در ‌ دوران یائسگی با کاهش سطح استروژن خون پوکی استخوان افزایش پیدا می کند .

معاون آموزشی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع ) زاهدان همچنین گفت: این بیماری آقایان‌را هم‌با افزایش سن‌ تهدید می کند.

وی افزود: استفاده از داروهای مانند گلوکو کورتی توئید کورتن و داروهای سایتا توکسید می توانند عامل بروز بیماری پوکی استخوان شوند .

این‌ فوق تخصص روماتولوژی همچنین خاطر نشان کرد: برای شناسایی و تشخیص پوکی استخوان از دستگاه سنجش تراکم استخوان استفاده می کنیم‌ و از این طریق به راحتی می توانیم‌پوکی استخوان بین افراد را تشخیص دهیم .

وی گفت: برای درمان این‌ بیماری از داروهای مانند کلسیم و ویتامین دی با تجویز پزشک‌ استفاده می شود و از درمانهای اولیه به حساب می آید.

معاون آموزشی بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان در ادامه گفت: این بیماری در ستون فقرات و لگن افراد خود را بخوبی نشان‌ می دهد و در صورت بروز شکستگی در لگن افراد مسن میزان مرگ و میر افراد بیشتر می شود.

وی افزود: برای مقابله با پوکی استخوان باید میزان مصرف لبنیات و ویتامین‌ دی را افزایش داد و تغذیه مناسبی را داشته باشیم‌ و روزانه در رژیم‌غذایی خود حتما شیر، پنیر، ماست و کشک را داشته باشیم.

کاکائی همچنین گفت: در مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی حتما دستور پزشک‌ را مد نظر داشته باشیم و ‌از مصرف خودسرانه مکمل ها پرهیز کنیم‌.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403073022742
  • خبرنگار : 51000