افشای سرمایه‌گذاری شرکت‌های تسلیحاتی در دانشگاه شفیلد

داده‌های جدید نشان می‌دهد که دانشگاه شفیلد از شرکت‌های فعال در ساخت تسلیحات نظامی، سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه استار، پس از درخواست یکی از دانشجویان سابق این دانشگاه برای شفافیت اطلاعاتی، مشخص شد که شرکت‌های بزرگی همچون رولز رویس، بوئینگ و BAE Systems در این دانشگاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آمار و ارقام فاش شده نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری تحقیقاتی در دانشگاه از سوی این شرکت‌ها بسیار بیشتر از ۷۲ میلیون پوند گزارش شده قبلی در سال ۲۰۱۲ است.

این داده‌ها که اکنون در دسترس عموم قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این پول‌ها از سال ۲۰۱۲ از سوی شرکت رولز رویس (۵۳ میلیون پوند) تامین شده است. همچنین طبق گفته لاکهید مارتین که پیمانکار اصلی جت جنگنده F-۳۵  است، شرکت‌های انگلیسی ۱۵ درصد از هر یک از جت‌های تولید شده را تامین مالی می‌کنند.

همچنین اعلام شده شرکت BAE Systems  که از سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲.۵ میلیون پوند در دانشگاه شفیلد سرمایه گذاری کرده است، نقش مهمی در تولید و توسعه F-۳۵ ایفا می‌کند. نکته تاسف‌بار این است که این جت‌های جنگنده طی یک سال گذشته بارها توسط ارتش اسرائیل در غزه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در همین حال، اعضای ائتلاف شفیلد برای فلسطین که از دانشگاه می‌خواهد روابط خود را با شرکت‌های مرتبط با تسلیحات قطع کند، اخیرا دومین کمپ اعتراضی را در پارک وستون برای دانشجویان تازه وارد برپا کرد.  اولین اردوی اعتراضی آنها، به مدت ۹۳ روز برقرار بود تا اینکه پس از حکم مالکیت ارائه شده توسط دانشگاه شفیلد، حذف شد.

دو روز پیش نیز گروهی از اعضای این ائتلاف دانشجویی قصد داشتند ورود به نمایشگاه مشاغل دانشگاه را مسدود کنند. آنها اعلام کردند که هدف از این کار آنها افزایش آگاهی در مورد شرکت‌های درگیر در تجارت اسلحه است. 

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403073022712
  • خبرنگار : 71967