مدیر خدمات شهری شهرداری:

زباله‌گردهای همدان ساماندهی می‌شوند

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان از ساماندهی زباله‌گردهای این شهر خبر داد و گفت: تاکنون در شهر همدان ۲۰۰ زباله‌گرد شناسایی شده که این زباله‌گردها توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان ساماندهی شده و زیر نظر این سازمان فعالیت خواهند کرد.

مرتضی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه بازیافت پسماند زباله قصد بر آن دارد این زباله‌گردها را تحت پوشش خود قرار داده و به جای اینکه این زباله‌گردها هر کدام به‌صورت جداگانه و خودسرانه نسبت به جمع‌آوری زباله اقدام داشته باشند، این شرکت آنان را ساماندهی و ضایعات آنان را خریداری کند.

وی افزود: قرار است این زباله‌گردها به‌صورت برنامه‌ریزی شده به عنوان عامل این شرکت، ضایعات را از درب منازل شهروندان تحویل گرفته  و به شرکت مورد نظر تحویل دهند.

رضایی با بیان اینکه تاکنون در همین رابطه ۲۰۰ زباله‌گرد در سطح شهر شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: برخی از این زباله‌گردها شب‌ها را در گرمخانه شهرداری به سر می‌برند که این افراد را با عملکرد و نوع فعالیت این شرکت دانش‌بنیان آشنا کردیم تا از این طریق بتوان زباله گردهای سطح شهر را ساماندهی کرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد آمار زباله‌گردها بسته به شرایط فصول مختلف متفاوت است، یادآور شد: در فصل تابستان با توجه به رونق کشاورزی و کارگری معمولاً  بیشتر این زباله گردها به عنوان کارگر و کمک به کشاورزان مشغول به فعالیت هستند و در تابستان تعداد زباله‌گردها به نسبت زمستان کمتر است .

رضایی با بیان اینکه تعداد زباله‌گردها در فصل زمستان معمولاً به نسبت تابستان بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه میزان تولید زباله شهروندان همدانی بالا بوده و  علت بالا بودن میزان تولید زباله همدانی‌ها عدم تفکیک زباله توسط شهروندان از مبدأ است که  شهروندان زباله و ضایعات خود را از یکدیگر تفکیک نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عدم تفکیک زباله از ضایعات توسط شهروندان از مبدأ زباله موجب افزایش چشمگیر زباله‌گردها در سطح شهر می‌شود، گفت: وجود زباله‌گردها در سطح شهر موجب آن شده که آنان کیسه‌های زباله را پاره و ضایعات آن را جدا کرده و زباله‌های باقی مانده در کیسه زباله را در سطح شهر پراکنده کنند که این امر چهره ناخوشایندی برای سطح شهر ایجاد می‌کند.

رضایی همچنین با بیان اینکه تعداد زباله‌گردهای شهر همدان به نسبت برخی از شهرها کمتر است، اظهار کرد: برخی از شهرها زباله‌گردی را جرم دانسته و به عنوان مجرم با آن برخورد قضایی دارند که در چنین شهرهایی تعداد زباله‌گردها به‌طور قطع کمتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی زباله‌گردهای همدان در ساماندهی این قشر از نظر بنده موثر خواهد بود، تصریح کرد: البته تا زمانی که مردم به عنوان شهروند زباله‌ها و ضایعات خود را از مبدأ تفکیک و جداسازی نکنند به‌طور قطع معضل زباله‌گردها همچنان گریبان‌گیر شهر بوده و حل نخواهد شد.

رضایی با اشاره به ساعت بیرون گذاشتن زباله‌ها در بیرون از منزل توسط شهروندان، گفت: از شهروندان درخواست داریم که زباله‌های خود را از ساعت هشت شب تا ۱۰  شب بیرون از منزل بگذارند تا جمع‌آوری زباله‌ها به نحو احسن انجام بگیرد.

وی بیان کرد: برخی از مردم متأسفانه هر ساعت از طول روز که بخواهند زباله خود را درب منزل می‌گذارند که این امر موجب شده تا نیروهای خدمات شهری در برخی از نقاط شهر سه بار در روز نسبت به جمع‌آوری زباله اقدام کنند و هزینه‌های زیادی از شهرداری به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیر دولتی که از جیب و پول مردم اداره می‌شود به هدر برود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403073022701
  • خبرنگار : 50037