معاون فرمانداری سرخس:

مرز بین‌المللی سرخس دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه است

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس از مرز بین‌المللی سرخس به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه نام برد.

محمد رفیعی، در حاشیه بازدید از مرکز قرنطینه گیاهی این شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرکز قرنطینه گیاهی سرخس از سال ۷۵ همزمان با شروع به کار گمرک این شهرستان آغاز به کار کرده است.

وی افزود: وظیفه قانونی قرنطینه گیاهی طبق قانون و آئین‌نامه اجرایی سازمان حفظ نباتات مصوب مجلس پیشگیری از ورود، اشاعه، انتشار آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز قرنطینه‌ای است.

وی در خصوص مناطق فعالیتی مرکز قرنطینه‌ای گیاهی گفت: سه منطقه گمرک، گمرک منطقه ویژه اقتصادی و محوله‌های ریلی در راه‌آهن سرخس جزو مناطق فعالیتی مرکز قرنطینه‌ای این شهرستان است.

وی اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ نوع محموله کشاورزی اعم از خوراک دام شامل کنجاله‌ها، سبوس گندم، مشتقات پنبه، خشکبار، حبوبات، ادویه‌ها، دانه‌های خوراکی، میوه و سبزیجات را داریم که هر کدام شرایط خاص قرنطینه‌ای خود را داشته و کارشناسان قرنطینه باید اعمال قانون کنند.

وی مبدأ محوله‌های کشاورزی در مرز سرخس را کشورهای آسیای میانه شامل ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، روسیه، افغانستان و چین و مقصد محموله‌های ترانزیت را کشورهای عمارات، ترکیه، عراق، آذربایجان، هند و میانمار اعلام کرد.

وی افزود: سه رویه گمرکی شامل ترانزیت خارجی و ترانزیت خروجی، واردات شامل ترخیص قطعی و ترانزیت داخلی و همچنین محموله‌هایی که صادر می‌شود، است.

وی با بیان اینکه معمولاً محموله‌ها بعد از تنظیم اظهارنامه گمرکی از سوی گمرک به قرنطینه گیاهی ارجاع می‌شود، در خصوص مهم‌ترین فعالیت‌های قرنطینه گیاهی گفت: کنترل اسناد و مدارک، بازدید میدانی، آزمایشات کاربردی محموله‌ها و تائید اسناد و بایگانی و ارسال گزارش‌ها به سازمان از جمله مهمترین فعالیت‌ها است.

وی تصریح کرد: در کنار این‌ها وظیفه نظارت بر جابجایی محموله‌ها از کامیون به واگن و برعکس و همچنین نظارت بر ضد عفونی کردن محموله‌های شرکت‌ها و نظارت بر عملکرد کلینیک‌های گیاه‌پزشکی متصدی امور قرنطینه‌ای، نظارت بر معدوم‌سازی محموله‌های موردی، صدور گواهی بهداشت گیاهی برای محوله‌های کشاورزی صادراتی را دارند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز قرنطینه گیاهی این شهرستان در تمامی روزها فعال بوده و خدمات را به صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقل ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072922582
  • خبرنگار : 30147