دانشگاه امام صادق(ع) موفق‌ترین تجربه آموزش عالی پس از انقلاب است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دانشگاه امام صادق(ع) موفق‌ترین تجربه آموزش عالی پس از انقلاب است. با وجود تاسیس دانشگاه‌های متعدد، سطح سواد در بسیاری از آن‌ها به اندازه دانشگاه امام صادق(ع) ارتقا نیافت.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز در مراسم نکوداشت آیت‌الله مهدوی کنی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار کرد: بنده این توفیق را داشتم که از ابتدای انقلاب تا پایان عمر ایشان، دور یا نزدیک با ایشان در ارتباط باشم و در تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) و فرهنگ اسلامی همکاری کنم.

وی افزود: شخصیت فردی آیت‌الله مهدوی کنی، یک روحانی مؤمن، معتقد و بسیار زاهد بود که از حرص مال و مقام به دور بود. ایشان در آغاز طلبگی، محضر آیت‌الله بروجردی را درک کرده و با روحیه انقلابی خود به‌عنوان عالمی آگاه به فقه و فلسفه شناخته شدند.

حداد عادل گفت: ایشان بسیار خوش‌خلق، مهربان و آرام بودند. گزافه‌گویی و افراط‌گری در شخصیت ایشان دیده نمی‌شد و حضورشان همواره با خرد انقلابی تلقی می‌شد. ایشان از گفتارهای تند و تیز پرهیز می‌کرد و همواره در مسیر تعادل حرکت داشتند.

وی ادامه داد: آنجا که پای اصولی مانند ولایت فقیه در میان بود، سر سوزنی مماشات نمی‌کرد و مسائل را با خردمندی پیگیری می‌کرد. بعید بود کسی در ملاقات با ایشان، در ابتدا چند شوخی ظریف از او نشنود. حتی عمل قلب باز ایشان نیز به نگاه مثبت و خوش‌بینانه‌شان نسبت به زندگی افزوده بود. ایشان همواره در برابر اصول انقلاب اسلامی محکم ایستاده و به‌صورت شفاف از انقلاب حمایت می‌کرد، گرچه صراحت لهجه ایشان گاه با انتقاد دیگران مواجه می‌شد.

حداد عادل افزود: اخلاص ایشان در انجام کارهای ناتمام مشهود بود. ریاست بر کمیته انقلاب اسلامی نقطه عطف کارنامه ایشان بود، آن‌هم در شرایطی که کشور به دلیل فضای انقلاب دچار ازهم‌گسیختگی در ارکان امنیتی و نظامی شده بود. شخصیت ایشان توانست نظم و امنیت را به کشور بازگرداند.

وی گفت: آیت‌الله مهدوی کنی به درستی تشخیص داده بود که انقلاب بدون نیروی انسانی مؤمن و دانشمند به موفقیت نخواهد رسید. ایشان با تدبیر و اخلاص و بهره‌گیری از عزت و آبروی خود در بین مردم، به یکی از ظرفیت‌های مهم انقلاب تبدیل شد.

حداد عادل تأکید کرد: دانشگاه امام صادق(ع) موفق‌ترین تجربه آموزش عالی پس از انقلاب است. با وجود تاسیس دانشگاه‌های متعدد، سطح سواد در بسیاری از آن‌ها به اندازه دانشگاه امام صادق ارتقا نیافت. از همان ابتدا مشخص بود که فعالیت این دانشگاه بسیار جدی است. تدریس زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز اهمیت خاصی داشت که در بسیاری از دانشگاه‌ها و حتی در مقطع دکتری، دانشجویان در بخش زبان دچار مشکل هستند.

وی افزود: هرجا یک مدیر انقلابی با سواد داشته باشیم، کار معطل نمی‌ماند. آیت‌الله مهدوی کنی پیرو واقعی ولایت فقیه بود و با وجود اینکه هشت سال از مقام معظم رهبری بزرگ‌تر بودند، از ایشان همچون امام خمینی اطاعت می‌کردند.

حداد عادل در بخش دوم سخنان خود در خصوص وضعیت منطقه بیان کرد: شهادت رهبران مقاومت، حزب‌الله و سرداران مقاومت، چه آن‌هایی که به غزه و فلسطین تعلق داشتند و چه آن‌هایی که به لبنان و ایران تعلق داشتند، تسلیت می‌گویم.

وی خطاب به دانشجویان گفت: ما در غرب‌شناسی از دورانی به نام دوران استعمار به جهان‌خواری غرب یاد می‌کنیم. از قرن شانزدهم بعد از رنسانس، غربی‌ها تفاوت صنعتی و اقتصادی پیدا کردند و به جان کشورهای دیگر افتادند. اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها ابتدا به ایران آمدند، سپس به چین رفتند. انگلیسی‌ها از همه بدتر بودند؛ چین و هند را گرفتند و فرانسوی‌ها نیز چنین کردند.

وی افزود: تاریخ استعمار برای شما روشن است و می‌دانید با آفریقا و آسیا چه کردند، حتی در آمریکای لاتین. اما غربی‌ها طوری وانمود می‌کنند که گویی غرب امروز با غرب قرن هفدهم، هجدهم و نوزدهم فرق کرده است. انگار دیگر استعمارگری نمی‌کنند و کشورها مستقل‌اند، پرچم و قانون اساسی و سرود ملی دارند، در سازمان ملل کرسی دارند و دیگر آن کشتارها تمام شده است.

حدادعادل گفت: اما بنده به عنوان یک معلم فلسفه همیشه از خودم می‌پرسم چه اتفاقی در دنیای غرب افتاده که ما باور کنیم غرب امروز متفاوت از قرون گذشته است.

وی افزود: من به شما دانشجویان می‌گویم که هیچ اتفاقی نیفتاده است. هیچ پیامبری در این ۵۰۰ سال دینی برای دنیای غرب نیاورده که بگوییم تفکر انسان غربی امروز از لحاظ اصولی و بنیادی با انسان قرن‌های شانزدهم و هفدهم، که چهره‌ای خشن و استعماری داشتند، متفاوت شده است.

او گفت: هیچ فیلسوفی در دنیای غرب نیامده که حرفی بزند و انسان غربی را به خدا و عالم بعد از دنیا معتقد کند تا دست از آن رفتارهای استعماری بردارد. یعنی از لحاظ اصولی و فکری، تغییری اساسی در نگرش و جهان‌بینی آنان رخ نداده است.

وی افزود: آنچه امروز می‌بینید یک روکش و لعاب بر همان روحیه جهان‌خواری و استعمارگرانه قرون گذشته است، که تحت عناوینی مانند سازمان ملل، بانک جهانی، دادگستری لاهه و حقوق بشر ظاهر شده است. آنچه در غزه و فلسطین مشاهده می‌کنید، همان باطن استعماری است که آشکار شده و انقلاب اسلامی در چنین دنیایی معنا پیدا می‌کند.

او ادامه داد: ما از شهادت سرداران و از شرارت رژیم صهیونیستی بسیار ناراحتیم، اما باید یادمان باشد که این اسرائیل، که بیش از یک سال است می‌جنگد و هنوز در زمین هیچ استقراری پیدا نکرده، همان اسرائیلی است که در ابتدای انقلاب، دو ساعته خود را به بیروت رساند. این همان اسرائیلی است که در جنگ ۱۹۶۷، شش کشور عربی را که یکی از آن‌ها به رهبری عبدالناصر بود، شکست داد. اما امروز، یک مشت مردم، بدون دولتی مثل حماس و حزب‌الله، یک سال در برابر آن مقاومت می‌کنند و این نتیجه انقلاب اسلامی و پیام آن است، همچنین حاصل مجاهدت بزرگانی چون آیت‌الله مهدوی کنی است که پایه‌های انقلاب را محکم کردند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403072922517
  • خبرنگار : 71974