۳ پرده از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا/ مردم؛ گمشده ریاست جمهوری ۲۰۲۴

یکی از اصول ابتدایی دموکراسی در هر گوشه ای از دنیا، احترام گذاشتن به رای و نظر مردم است. با این حال، دونالد ترامپ نامزد اصلی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به تازگی در موضع گیری عجیبی کلیه سیاه پوستان و اسپانیایی تبارهایی که قصد دارند به نامزد دموکرات ها در انتخابات آتی آمریکا رای دهند را بی‌عقل خطاب کرده است!

به گزارش ایسنا، به نقل از جهان نیوز: هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نوامبر سال جاری میلادی(آبان ماه) نزدیک می‌شویم، ابعاد و جلوه های تازه تری از رسوایی نظام حکمرانی آمریکایی و دولتمردان و سیاستمداران این کشور آشکار می شود. آمریکا چندین دهه است که سعی دارد خود را به مثابه مدینه فاضله حکمرانی و قطب دموکراسی در جهان معرفی کند با این حال، هر چه پس از پایان جنگ جهانی دوم به جلو حرکت کرده ایم، دروغ بودن این ادعا آشکار و آشکارتر شده و اکنون به نقطه ای رسیده ایم که دیگر کمتر کسی این ادعای گزاف را باور می کند.

با این همه، به تازگی شاهد ۳ جلوه عینی از بی تفاوتی سیاستمداران ارشد آمریکایی به مردم کشورشان در بحبوحه رقابت های انتخاباتی در این کشور بوده ایم. مسائلی که عملا این گزاره را که مردم آمریکا گمشده واقعی انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند و حاشیه نشینِ این رویداد محسوب می شوند، تایید می کنند.

یک: ترامپ و بی عقل خطاب کردن رای دهندگان آمریکایی!
دونالد ترامپ کلیه سیاه پوستان و اسپانیایی‌تبارهایی را که قصد ندارند به وی رای دهند و از کامالا هریس رقیب او از حزب دموکرات حمایت می کنند، بی عقل و نیازمند مراقبت های پزشکی خطاب کرده است! او پیشتر نیز موضع گیری مشابهی را در مورد آن دسته از یهودیانی مطرح کرده که تصمیم به رای دادن به کامالا هریس دارند. الفبای دموکراسی این موضوع را مورد تاکید قرار می دهد که رای و نظر مردم بایستی مورد احترام باشد و افراد باید بتوانند نظر خود را در جریان یک انتخابات بیان کنند.  
حال در این چهارچوب، یکی از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که پیشتر رئیس جمهور این کشور نیز بوده، بدون هرگونه ملاحظه ای آن دسته از رای دهندگانی را که نخواهند به وی رای بدهند را بی‌عقل خطاب می کند! معادله ای که از افول جدی نظام حکمرانی آمریکایی و معادلات دموکراتیک در این کشور حکایت دارد.

دو: سیاست‌بازی و قربانی کردن منافع مردم آمریکا
ایالت فلوریدای آمریکا به تازگی شاهد یک طوفان ویرانگر به نام "میلتون" بود. طوفانی که با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت این ایالت را در نوردید و موجب کشته شدن دست کم ۱۶آمریکایی و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد و البته که ساختمان‌های زیادی نیز در نتیجه طوفان مذکور دچار خسارت شدند. با این همه، جالب است که وقتی کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا سعی داشته با ران دی سانتیس فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا تماس بگیرد و در مورد وضعیت این ایالت و کمک رسانی به مردم طوفان زده صحبت کند، فرماندار فلوریدا جواب تلفن او را نداده و اینطور استدلال کرده که این اقدام کامالا هریس در راستای اهداف انتخاباتی است!

عجیب‌تر اینکه فرماندار فلوریدا جزو حامیان سرسخت ترامپ است و حتی به عنوان یکی از نامزدهای مطرح در حزب جمهوریخواه، به نفع وی از رقابت های انتخاباتی کنار کشیده است. موضوعی که نشان می دهد او در اقدام اخیرش در رابطه با معاون رئیس جمهور آمریکا کاملا مغرضانه رفتار کرده و از موقعیت سیاسی خود برای صربه زدن به کامالا هریس و ارتقا وضعیت انتخاباتی ترامپ بهره برده است. معادله ای که به عینه نشان می دهد در آمریکای کنونی، منافع مردم در اولویت دست چندمِ سیاستمداران و احزاب و جریان های سیاسی اصلی این کشور است.  

سه: سانسور رسانه‌ای عجیب در آمریکا
یکی از نکاتی که در بحوحه رقابت های انتخاباتی جاری در آمریکا بیش از پیش به چشم می آید، وجود نوعی سانسور رسانه ای قابل توجه در چهارچوب رویداد مذکور است. در این رابطه، به تازگی شاهد بوده ایم که دونالد ترامپ در موضع گیری جنجالی به شبکه افاکس نیوز حمله کرده و تاکید نموده که این شبکه به عنوان یک رسانه نزدیک به جمهوریخواهان به هیچ عنوان حق ندارد با کامالا هریس مصاحبه کند یا برنامه ای از وی پخش کند! به بیان ساده تر، ترامپ بر این باور است که انعکاس هر دیدگاهی از کامالا هریس در رسانه های نزدیک به جمهوریخواهان ممنوع است و آن ها باید به کل این فردا راسانسور کنند.

در عین حال، مایک جانسون رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در موضع گیری به شبکه سی بی اس نیوز آمریکا تاخته و تاکید کرده که این شبکه صحبت های وی در مورد سوعملکرد دولت بایدن در رسیدگی به وضعیت مردم طوفان زده در آمریکا را پوشش نداده و سانسور کرده است. موضوعی که سبب شده تا خودِ مایک جانسون اظهاراتش را در شبکه اجتماعی ایکس بازتاب دهد. مسائلی از این دست نشان می دهند که رسانه های آمریکایی به جای اینکه تقویت کننده دموکراسی در این کشور باشند، خود در قالب منافع سیاسی و حزبی معنا پیدا می کنند و صرفا یک ویترین زیبا را پیش چشم جهانیان قرار می دهند.

ویترینی که در قالب آن نیز حضور مردم و منافع آن ها نمایشی است و آنچه مهم است، منافع حزبی و دولتمردان آمریکایی است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403072922474
  • خبرنگار :