یک تحلیلگر مسائل منطقه تشریح کرد

سرنوشت حماس پس از شهادت سنوار و هنیه

سه روز پیش، یعنی ۱۰ روز پس از سالروز عملیات طوفان‌الاقصی، یحیی سنوار، رهبر جنبش حماس که طراح اصلی این عملیات بود، در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمانی در غزه به شهادت رسید و به این ترتیب، ۲ ماه پس از ترور اسماعیل هنیه، حماس دومین رهبر خود را نیز از دست داد. 

آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی جنایات رژیم صهیونسیتی، پس از ترور سنوار با بیان این ادعا که اسرائیل حق دارد رهبری و ساختار نظامی حماس را از بین ببرد، گفت که اکنون فرصت برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و پایان دادن به جنگ غزه فراهم است.

فارغ از واکنش کشورها به ترور سنوار، اکنون یکی از مسائل اساسی، چگونگی ادامه حیات حماس به عنوان مهمترین گروه مبارز فلسطینی است. در شرایطی که این گروه در عرض ۲ ماه ۲ نفر از مهم‌ترین رهبران خود را از دست داده و یک سال جنگ تمام‌عیار باعث شهادت شماری از نیروهای مبارز آن شده، اکنون سوال این است که حماس از حالا به بعد چه رویه‌ای را در قبال جنگ یا صلح در غزه در پیش خواهد گرفت؟ فردای پس از اتمام جنگ، جایگاه حماس در میان فلسطینی‌ها کجاست و چه سرنوشتی در دو بعد سیاسی و نظامی در انتظار این گروه است؟

علیرضا مجیدی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تا زمانی که نتانیاهو پیش‌بینی پیروزی ترامپ در انتخابات را بکند، به جنگ ادامه خواهد داد، اظهار کرد: برای نتانیاهو کرانه باختری اهمیت بیشتری از غزه دارد و ترامپ هم کسی است که از معامله قرن حمایت می‌کند و در چارچوب این طرح، ایده الحاق کرانه باختری به اسرائیل مطرح است. لذا سیاست‌های ترامپ همخوانی بیشتری با خواسته‌های نتانیاهو دارد. در حقیقت اگرچه نتانیاهو در هر شرایطی برنامه‌های خود را پیش می‌برد، اما در صورت روی کار آمدن ترامپ، از پشتوانه جهانی پررنگ‌تری برخوردار است.

وی افزود: بنابراین برای نتانیاهو، تفاوت محسوسی میان ترامپ و هریس وجود دارد. اکنون نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال این است که از طریق ادامه دادن به جنگ غزه به ترامپ کمک کند، مگر اینکه یا یک سری اتفاقات باعث شود نتانیاهو ژست پیروزی فعلی را از دست بدهد، یا اینکه حس کند تدوام جنگ کمکی به ترامپ نخواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به وضعیت حماس پس از ترور یحیی سنوار، بیان کرد: نحوه شهادت سنوار نیز به گونه‌ای بود که برای افرادی که می‌خواهند به عنوان مجاهد به حماس بپیوندند، انگیزه‌بخش است. در حقیقت شرایط امروز، حماس را به قبل از سال ۲۰۰۷ (سالی که حماس با غلبه بر جنبش فتح توانست حکومت غزه را در دست گیرد) برگردانده است. 

مجیدی ادامه داد:  از سمت دیگر این خشونت‌ها، کینه‌ی بخش دیگر جامعه فلسطینی‌ نسبت به اسرائیل را بیشتر می‌کند و به آنان برای پیوستن به گروه‌های مبارزی مانند حماس انگیزه می‌دهد. لذا فردای پس از پایان جنگ غزه، روزبه‌روز بیشتر شاهد افزایش تمایل جوانان فلسطینی برای پیوستن به حماس خواهیم بود.

وی در خصوص اینکه اکنون در شرایط پیش‌آمده، مقاومت غزه چطور می‌تواند خود را بازسازی کند، عنوان کرد: ماه گذشته شبکه CNN گزارش داد که هنوز ۸ گردان مسلح حماس فعال و در حال مبارزه هستند. تا پیش از آغاز طوفان‌الاقصی، در بالاترین برآوردها حماس حداکثر ۲۴ گردان داشته است و خود اسرائیلی‌ها نیز تعداد ۱۲ تا ۱۵ عدد را برای گردان‌های حماس تخمین می‌زدند. حتی اگر همان ۲۴ گردان را هم در نظر بگیریم، یعنی پس از یک سال جنگ تمام‌عیار هنوز یک سوم نیروی انسانی نظامی حماس باقی مانده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: همچنین شبکه ۱۲ اسرائیل در ماه سپتامبر اعلام کرد که تنها در شمال غزه که بالاترین میزان حملات اسرائیل در آن جا صورت گرفته، ۳۰۰۰ نیروی جدید به حماس اضافه شده‌اند. این دو گزارش در کنار هم نشان می‌دهد در بین مردم غزه، انگیزه برای پیوستن به حماس و مبارزه با اسرائیل افزایش پیدا کرده است. کسانی که می‌بینند اسرائیل تمام خانواده آنان را شهید کرده و آینده روشنی را هم برای خود متصور نیستند، با انگیزه بالایی به صفوف مبارزه با رژیم صهیونیستی می‌پیوندند. لذا هر دولتی هم که در غزه تشکیل شود، به دلیل شبکه‌سازی گسترده حماس، روح مبارزه در این باریکه غالب خواهد بود. 

مجیدی ادامه داد: اکنون تلاش حماس این است که در تشکیل حکومت بعدی غزه موثر باشد تا از لحاظ امنیتی بتواند از خود حفاظت و سازمان رزم خود را نیز تا حدی حفظ کند. اگرچه همه چیز به حکومت بعدی غزه و رویکرد آن نسبت به حماس بستگی دارد، اما در بدترین حالت هم وضعیت مقاومت در غزه از مقاومت در کرانه باختری بهتر خواهد بود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072922231
  • خبرنگار :