با پیشگیری از پوکی استخوان، شکست‌ناپذیر بمانید

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: پوکی استخوان که به عنوان استئوپروز نیز شناخته می‌شود، یک بیماری است که سبب کاهش توده استخوانی و افزایش خطر شکستگی استخوان‌ها می‌شود. فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان دارد.

روح الله یزدانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تقویت استخوان‌ها اظهار کرد: فعالیت‌های وزنه‌برداری و تمرینات مقاومتی موجب افزایش توده استخوانی می‌شوند. این نوع تمرینات به استخوان‌ها فشار وارد می‌کنند که موجب تحریک ساخت استخوان‌های جدید می‌شود.

وی افزود: تمرینات تعادلی و استقامتی می‌توانند خطر سقوط و شکستگی را کاهش دهند. با بهبود تعادل و قدرت، افراد کمتر در معرض خطر سقوط قرار می‌گیرند.

یزدانی ادامه داد: فعالیت بدنی منظم می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند که این امر می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند.

وی بیان کرد: ورزش منظم به بهبود وضعیت عمومی بدن، از جمله عضلات و مفاصل، کمک می‌کند. این وضعیت به نوبه خود می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: فعالیت بدنی می‌تواند بر سطح هورمون‌هایی که در متابولیسم استخوان نقش دارند، تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ورزش می‌تواند به افزایش سطح هورمون‌های استروژن و تستوسترون کمک کند که هر دو برای سلامت استخوان‌ها حیاتی هستند.

وی گفت: برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان، توصیه می‌شود که افراد حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته داشته باشند و تمرینات مقاومتی را حداقل دو بار در هفته انجام دهند. همچنین مشاوره با پزشک یا متخصص ورزشی قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، بویژه برای افراد در معرض خطر پوکی استخوان، بسیار مهم است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403072922193
  • خبرنگار : 50046