رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان:

هنر گیوه‌بافی در روستای نشلج احیا می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از راه‌اندازی کارگاه تخت‌کشی گیوه در حمام قدیمی روستای نشلج خبر داد.

علیرضا عبدالله‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نشلج یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان کاشان است که از دیرباز یکی از مراکز  مهم تخت‌کشی وگیوه بافی کشور بوده است.

وی افزود: هنر ساخت گیوه نشلج به عنوان یکی از صنایع‌دستی مهم در سال ۱۳۹۱ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید و امیدواریم با حمایت همه‌جانبه از این هنر، شاهد اعتلا و فروش آن در بالاترین سطح سبد خرید صنایع دستی در بازار سوغات و صنایع دستی کشور باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان، تصریح کرد: حمام قدیمی روستای نشلج در توافق با دهیار و شورای این روستا، پس از مرمت و بازسازی برای احیا و آموزش هنر تخت‌کشی گیوه تغییر کاربری پیدا خواهد کرد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی کاشان نیز به ایسنا، گفت: ساخت گیوه نیازمند دو بخش مجزا از هم یعنی رویه و تخت است که در نشلج رویه را زنان می‌بافند و تخت را مردان می‌سازند و منظور از تخت‌کشی ساخت تخت این نوع گیوه است.

محمد بینوا افزود: معیشت مردم کاشان، نشلج و تمام مناطقی که مبتنی بر مشاغلی مثل کشاورزی، دامداری و چاروداری بوده، به ضرورت تحرک فراوان در فصول بهار، تابستان و پائیز که زمان کار و تلاش است سعی می‌کردند از پای افزاری سبک و راحت و مقاوم و در عین حال ارزان استفاده کنند.

وی اظهار کرد: پیرمردان و سالخوردگان نشلج هنوز در کارگاه کوچک خود که معمولاً در کنار منزلشان واقع است با ابزار و وسایل ساده خود به تخت‌کشی می‌پردازند و بانوان روستا نیز در کنار شغل قالیبافی و خانه‌داری، در سکوهای کنار منزل یا میدانگاه روستا دورهم نشسته و رویه را به تخت‌های آماده می‌بافند و قسمتی از اقتصاد خانواده را تأمین می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی کاشان با تأکید بر نقش مستقیم زنان در امرار معاش و رونق اقتصادی خانواده و پیشینه فرهنگی هنر گیوه گفت: گیوه‌بافی در نقش یک عنصر فرهنگی در افسانه‌ها، ترانه و ضرب‌المثل‌ها نفوذ یافته، حفظ آن را برای ماندگاری این میراث فرهنگی ناملموس ضروری است.

بینوا تأکید کرد: امیدواریم با احیای کارگاه‌های آموزش هنر گیوه‌بافی و راه‌اندازی موزه گیوه در نشلج، با انتقال آموزش این هنر - صنعت بومی به نسل جوان، شاهد رونق صنایع دستی اصیل کشور باشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072922176
  • خبرنگار : 50260