لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی تعمیر خودروهای برقی

بازرس نظارت بر عملکرد اتحادیه صنف تعمیرکاران اتومبیل کرج درباره خدمات فنی خودروهای وارداتی گفت: در مورد خودروهای وارداتی تا حدودی در بخش تامین قطعات دچار مشکل هستیم، اما مباحث تعمیرات این خودروها نزدیک به هم هستند و فردی که متخصص خودروی خارجی است، می‌تواند مدل‌های دیگر را هم تعمیر کند.

بهزاد صوفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خدمات تعمیرگاهی خودروهای وارداتی اظهارکرد: در مورد خودروهای بنزینی جدیدی که وارد کشور شده‌اند، تعمیرکاران خودروی استان از برترین و قویترین تعمیرکاران سطح کشور هستند و می‌توانند هرگونه خدمات فنی مربوط به این خودروها را انجام دهند. اما صنف تعمیرکاران مرتبط با خدمات فنی خودرو هستند و حوزه قطعات یدکی خودرو را اتحادیه دیگری مدیریت می‌کند و مربوط به صنف دیگری است.

وی افزود: از طرفی در خصوص خدمات فنی خودروهای وارداتی فقط در مورد خودروهای هیبریدی و تمام برقی مقداری ضعف در خدمات و دانش فنی تعمیرکاران اتومبیل وجود دارد و این ضعف به خاطر این است که این خودروها محصولات جدیدی در صنعت خودرو هستند که هنوز آموزش‌های لازم مربوط به خدمات فنی آن برای تعمیرکاران ارائه نشده است.

صوفی ادامه داد: از طرفی برای یکسری از خودروهایی که به تازگی وارد شده‌اند، نمایندگی خدمات پس از فروش لحاظ نشده و تقریبا فاقد نمایندگی مجاز خودرو هستند، اما در مورد خودروهای داخلی مشکلات کمتری وجود دارد. نزدیک به ۴۰ نمایندگی مجاز خودرو در بخش کرج مرکزی فعال هستند و مشکلات فنی خودروها را برطرف می‌کنند. در مورد خدمات صافکاری و نقاشی هم فرقی بین خودروهای جدید و قدیم نیست و خوشبختانه تکنولوژی صافکاری هم تغییر کرده و به صورت PDR و با دستگاه‌های به روز تولید داخلی انجام می‌شود.

بازرس نظارت بر عملکرد اتحادیه صنف تعمیرکاران اتومبیل کرج گفت: در مورد خودروهای برقی و هیبریدی که تکنولوژی جدیدی بوده و به منظور کاهش مصرف سوخت وارد کشور شده‌اند، در ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم و معرفی شود. در حال حاضر این زیرساخت‌ها محدود بوده و در شهر کرج هم تا حدودی برای تاکسیرانی مهیا شده و برای خودروهای برقی و هیبریدی شخصی مهیا نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در مورد خدمات فنی خودروهای وارداتی فقط بحث تامین قطعات یدکی آنها مطرح است. چون مباحث تعمیرات خودروها نزدیک به هم هستند و فردی که متخصص خودروی خارجی است سایر مدل‌های دیگر را هم تعمیر می‌کند. در مورد خودروهای وارداتی تا حدودی در بخش تامین قطعات دچار مشکل هستیم، چرا که در حال حاضر مردم برای به دست آوردن قطعات کوچکی از این خودروها دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی خدمات فنی خودروهای وارداتی با تکنولوژی جدید در کرج افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی از متولیان آموزشی دوره‌های فنی، باید کلاس‌هایی را در خصوص آموزش خدمات فنی مرتبط با تکنولوژی خودروهای جدید وارداتی برگزار کند تا ضمن مکاتباتی که اتحادیه با این سازمان دارد، دوره‌های آموزشی مورد نیاز را برای اعضا درنظر بگیریم و از این طریق تعمیرکاران به تعمیر خودروهای روز تسلط بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: متاسفانه این دوره‌های آموزشی هنوز برگزار نشده و در این خصوص وظیفه سازمان فنی و حرفه‌ای است که آموزشگاه‌های فنی و دوره‌های آموزشی خود را اعلام کند تا اتحادیه اعضای خود را برای شرکت در دوره معرفی کند. اتحادیه درخواست‌های خود را مطرح می‌کند اما ابزار لازم برای این آموزش‌ها را در اختیار ندارد و این آموزشگاه‌ها هستند که باید این خودروهای جدید را در محیط خود مستقر کرده و متقاضیان را به صورت عملی و تئوری آموزش دهند.

صوفی ادامه داد: برای خودروهای وارداتی جدید که هیبریدی و تمام برقی هستند این ضرورت وجود دارد که دوره‌های آموزشی مرتبط با آن برگزار شود. البته چون تعداد این خودروهای وارداتی محدود است، بیشتر خدمات مربوط به آنها در پایتخت متمرکز شده و در سطح شهر کرج خودروهای از این دست را به ندرت می بینیم و مالکان اغلب برای تعمیرات و خدمات خود به تهران مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403072922161
  • خبرنگار : 50622

برچسب‌ها