طرح باززنده‌سازی نهر کاخ گلستان تهیه شد

مدیر کاخ گلستان از تهیه طرح باز زنده‌سازی محور نهر (آبنما) قنات مقابل عمارت بادگیر این مجموعه جهانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، آفرین امامی گفت: مجموعه تاریخی فاخری که امروز با نام کاخ گلستان در دل تهران به جا مانده، بخش از سرای همایونی (ارگ سلطنتی) است که پیش از دوره قاجار شکل گرفته و در دوره قاجار قوام یافته است. این مجموعه جهانی از آن پس تا به امروز دچار تغییراتی شده است که این دخل و تصرفات گسترده به‌ویژه در دوره پهلوی اول با تخریب بخش‌هایی از آن و در دوره پهلوی دوم با ساخت‌وساز دوایر دولتی آشکارتر است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: افزود: در این میان اسناد تاریخی نشان‌گر وجود آبگیر (دریاچه) وسیعی است که در میان سرای مقابل عمارت خروجی و تالار قصر گلستان قرار داشته و با تخریب این ابنیه در زمان ناصری گسترش می‌یابد چنانکه از روبروی شمس‌العماره تا عمارت ابیض گسترش داشته است.

امامی ادامه داد: منبع تامین آب این پهنه قنواتی است که از کوه‌های شمال تهران مشروب می‌شده است و از طریق حوض‌هایی چون حوض بلور و حوض نارنجستان و نهر میانی در محور شمالی ـ جنوبی به این آبگیر متصل می‌شود، در ادامه نیز پس از ورود به کانال‌های عمارت بادگیر از منتهی‌الیه جنوبی مجموعه خارج می‌شده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: طرح باز زنده‌سازی این نهر (آبنما) در پهنه میانسرای مجموعه کاخ گلستان با رویکرد ویژه پژوهشی ـ اجرایی و با بررسی و مطالعات اسناد تاریخی، پاسداشت ویژه مبانی نظری مرمت و تحلیل ارجاع زمانی احیا تهیه شده است.

امامی تصریح کرد: بی‌شک با توجه به وجود عناصر گیاهی، شرایط و ساختارهای فضایی و کالبدی موجود امکان بازآفرینی آبگیرها به صورت عین به عین وجود نداشته و خلق مکان رویداد با قرابت ویژه به عناصر ساختاری اصیل این بخش مد نظر قرار گرفته است.

او اظهار کرد: آب یکی از اصول باغ آرایی ایرانی و از مهمترین عناصر باغ ایرانی است، بنابراین وجود و احیای آن در محوطه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که نشانگر و یادگاری از باغ ایرانی است، دارای اهمیت بسیار زیادی است، از این رو احیای این آب‌نما، در راستای احیای باغ ایرانی در این مجموعه جهانی بسیار موثر و مفید خواهد بود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403072922139
  • خبرنگار :