خلاصه اخبار مجلس، ۲۹مهر؛ یک گام به سوی نظارت بر رفتار نمایندگان/مذاکره با دولت برای حقوق بازنشستگان

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و نهم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد، طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان این طرح در جلسه علنی، با  ۱۵۴ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان موافقت کردند.

اظهارات موافقان و مخالفان کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را می توانید در این لینک مرور کنید.

به گفته مجتبی یوسفی صبح امروز، نمایندگان در جلسه غیر علنی هم به موضوع روند بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها پرداختند و با توجه به تعدد پیشنهادات در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، این موضوع مطرح شد که طبق ماده ۱۵۲ آیین‌نامه این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شود و مجددا در هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد.

نمایندگان در جلسه علنی هم با ارجاع طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها به کمیسیون شوراها موافقت کردند که بعد از آن رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که کمیسیون شوراها مکلف است ظرف یک هفته پیشنهادات را بررسی کرده و گزارش آن را به صحن علنی ارجاع دهد تا یکشنبه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد.

در ابتدای جلسه علنی امروز به محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود هشدار داد: اتحادیه اروپا و سایر گزافه‌گویان بدانند که جزایر سه گانه‌ی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره‌ی تن ایران است و کسی جرأت نخواهد داشت که خلافِ این اصلِ مسلم اقدامی انجام دهد.

نایب رئیس مجلس هم در پاسخ به انتقاد حاجی دلیگانی از اجرایی نشدن قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران و اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که مذاکرات خوبی با دولت صورت گرفته و ان‌شاءالله با قدرت اجرا می‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی همچنین در پاسخ به انتقاد احمد بیگدلی از عدم پرداخت مطالبات گندم‌کاران از سوی دولت، گفت:  کارد به استخوان گندم‌کاران رسیده است، گندم‌کاران می‌خواهند زندگی خود و کشاورزی خود را اداره کنند و متاسفانه وضع مناسبی نیست؛ از دولت می‌خواهم که هرچه زودتر و سریع‌تر مطالبات گندمکاران را پیگیری کند.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در تذکری با اشاره به اینکه پرداخت وجوه کشاورزان هنوز به طور کامل انجام نشده است و کسی هم پاسخگو نیست، پرسید: مگر روسای سه قوه برای این موضوع تصمیم نگرفتند؟ پس چرا عملیاتی نمی‌شود؟

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌ احمد بیگدلی در تذکری به رئیس جمهور نسبت به افزایش شهریه دانشگاه آزاد انتقاد کرد و عنوان کرد: متاسفانه ۳۰۰ درصد شهریه دانشگاه آزاد را گران کرده‌اند.

ناطقین مجلس

عبداللهی: سیاستمداران جهان موضع‌گیری درستی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی ندارند

فتحی: استاندار کردستان محکوم به موفقیت است

محمودی: باید به آینده منطقه غرب آسیا در دوران پسا صهیون بیندیشیم

احمدی: حذف جسمانی مجاهدان خللی در مسیر مقاومت وارد نخواهد کرد

عظیمی راد: رئیس‌جمهور لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور را جدی بگیرد

***

در بخش دیگری از این جلسه و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی، نمایندگان این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

عثمانی: باید در مجلس خود کنترلی ایجاد کنیم

انتقاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اجرایی نشدن قانون واردات خودرو

باقرزاده: اسرائیل در حال انتشار بذر مقاومت علیه خود در کل دنیاست

نخعی: دولت خسارات سیل خراسان جنوبی را جبران کند

مرادی: امیدواریم شاهد به کارگیری سایر اهل سنت در بدنه دولت و جایگاه‌ها باشیم

ثابتی: چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعیین تکلیف وضعیت کارکنان شرکتی مخالفت کرد؟

حاجی بابایی: گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۲ تا ۱۵ آبان به مجلس می‌رسد

تذکر نماینده مشهد به سخنگوی دولت: در حوزه تخصصی خود اظهار نظر کنید

***

در ادامه جلسه علنی امروز،  تقاضای مجدد استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

پیش از این یک بار استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و مطرح شده بود که نمایندگان با آن مخالفت کرده بودند. قرار بود حسین‌زاده با حکم رئیس جمهور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور شود که این موضوع منوط به پذیرش استعفا در مجلس شورای اسلامی است.

بعد از اعلام وصول طرح استعفای حسین زاده، علیرضا سلیمی در تذکری گفت: اگر استعفای آقای حسین‌زاده در حد خبر باشد، خوب است اما اگر برای اعلام وصول باشد، این موضوع درست نیست، چرا که طبق آیین نامه مجلس، رئیس مجلس باید تقاضای استعفای نماینده را قرائت و اعلام وصول کند. بنابراین نحوه اعلام وصول در مجلس دارای اشکال است.

همچنین ۱۲۰لایحه دولت از جمله لایحه اصلاح برخی از احکام قانونی مربوط به تابعیت در جلسه علنی امرزو اعلام وصول شد و دولت لایحه تبدیل ۴ شهر به شهرستان را پس گرفت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403072922016
  • خبرنگار : 71381