هفت‌خوانی به نام صادرات

فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در سال‌های اخیر، برای صادرات محصولات خود با پیچ و خم‌های متعددی در کنار تحریم‌های خارجی مواجه هستند که این روند را تبدیل به هفت‌خوان رستمی تلخ به کام همه صادرکنندگان کرده است.

 صادرات یکی از مولفه های اصلی و مهم اقتصاد هر کشور است، این معیار نمایان کننده قدرت، وضعیت ‌و توان اقتصادی هر کشور است.

صادرات هر کشوری تحت تاثیر رشد اقتصادی، نرخ ارز، انرژی، تولید ناخالص ملی(GNP)، تولید ناخالص داخلی(GDP)، تورم، هزینه های تولید و دیپلماسی اقتصادی است و همچنین صادرات بر معیشت مردم، نرخ بیکاری، کاهش تورم، افزایش تولید تاثیر گذاشته و در کل عامل مهمی در امنیت ملی هر کشور مستقلی است.

روز ملی صادرات در تقویم ایرانی ۲۹ مهر ماه است، این روز با هدف ترویج فرهنگ صادرات، تقدیر از فعالان اقتصادی و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به جهش صادرات نام‌گذاری شده است.

وضعیت اقتصادی نابسامان مردم یکی از مشکلات اساسی کشور ماست که در سال های گذشته و به ویژه بعد از تحریم های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی، این وضعیت را به بحران تبدیل کرده است.

رهبر معظم انقلاب همواره در دو دهه گذشته بر حل مشکلات اقتصادی و تاثیر آن بر شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه تاکید دارند، نامگذاری شعار های سال با مضمون اقتصادی گواهی بر این امر است.

همچنین دولت‌های مختلف با اتخاذ سیاست‌های انقباضی و انبساطی درصدد حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع تولید، رشد اقتصادی و افزایش صادرات بوده‌اند ولی دولت‌ها اغلب در شکستن بت گرانی و کشیدن افسار گسیخته تورم و رکود تاحدودی ناموفق بوده‌اند.

مسعود پزشکیان نهمین رییس جمهور ایران در گفت‌وگوها، مناظره های انتخاباتی و سخنرانی‌های بعد از پیروزی در انتخابات عقاید و باورهایی در جهت حل مشکلات اقتصادی، رشد اقتصادی، پیوستن به FATF، لغو تحریم های ظالمانه و حمایت از بخش خصوصی را مطرح کرده که باید ببینیم به چند درصد از شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل می‌پوشاند.

صادرات در ایران متکی به نفت، گاز و مواد پالایشگاهی است و صادرات غیر نفتی از جمله سنگ آهن، خاک سرخ، سنگ مس، سنگ مرمر، سنگ روی، سنگ گچ، کرومیت، نمک طعام، سرامیک، شن و ماسه، سیمان، استرانسیوم و آجرهای تزئینی نیز در توازن این سهم ایفای نقش می‌کنند، در این راستا از ابتدای سال جاری از آذربایجان‌شرقی محصولاتی همچون چدن، آهن، محصولات پتروشیمی، شیشه، شکلات، میوه و تره‌بار به ارزش ۷۸۳ میلیون دلار به کشورهای همسایه و اوراسیا صادر شده است.

آذربایجان ‌شرقی با توجه به موقعیت جغرافیایی، هممرزی با سه کشور آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان، دروازه ورودی به اوراسیا، داشتن منابع طبیعی غنی، نیروی انسانی خبره و سهم بیش از ۹۰ درصدی بخش خصوصی در فعالیت اقتصادی، دارای مزیت و ظرفیت عظیم صادراتی است که در سال های اخیر این ظرفیت و پتانسیل مغفول مانده است.

رضا جعفری فعال اقتصادی و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، تحریم را بزرگ‌ترین معضل اقتصادی کشور دانست و گفت: ایالات متحده آمریکا و کشور های اروپایی که اقتصاد جهان در دست آنها است، ما را از نقل و انتقال پول و خرید و فروش کالا تحریم کرده‌اند و حتی هرکسی که با متحدان این کشورها مراوده‌ای داشته باشد شامل تحریم‌های همه‌جانبه می‌شود.

وی بر لزوم خروج از لیست سیاه FATF تاکید کرد و افزود: دومین مشکل بزرگ بخش صادرات عدم نقل و انتقال سهل و آسان با کشور های خارجی است که این امر باید با پیوستن ایران به FATF تحقق پذیرد.

بازگشت ارز حاصل از صادرات، بلای جان صادرکنندگان 

وی بازگشت ارز حاصله از صادرات را دستورالعمل اشتباه و غلط از سوی دولت دانست و ادامه داد: شیوه‌نامه و دستورالعمل های خلق الساعه بلای جان بخش خصوصی شده است.

وی تصریح کرد: این دستورالعمل موجب وارد شدن فشار به واحدهای صنعتی و تولیدی خرد شده است، به دلیل اینکه پتروشیمی و واحدهای فولادی ارز حاصله را به این شبکه تزریق نمی‌کنند، دولت برای تامین ارز به واحدهای خرد فشار تحمیل می‌کند و همچنین تفاوت قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد که وزیر اقتصاد شهید رییسی آن را به رسمیت نمی‌شناخت، معضل بزرگ تولیدکنندگان است.

وی اد‎امه داد: مابه‌التفاوت ارز بازار آزاد و نیمایی ۱۵ درصد است درحالیکه حاشیه سود کالای صادراتی تنها ۷ درصد بوده و به این رقم اگر مواد اولیه و هزینه های تولید را به قیمت ارز بازار آزاد اضافه کنیم، صادرکننده حدود ۸ درصد ضرر می‌کند.

 وی از عدم حمایت دولت از بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه دولت‌های مختلف، فقط روی کاغذ از بخش خصوصی حمایت می‌کنند و هیچ کار عملیاتی نکرده‌اند ولی کشور های همسایه از جمله ترکیه پاداش‌های صادراتی و تسهیلات ویژه‌ای را برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرد.

جعفری، آرامش و ثبات بازار و اذهان عمومی را یکی از عوامل تاثیرگذار در وضعیت اقتصادی قلمداد کرد و ادامه داد: هر دولتی نمی‌تواند در شرایط جنگی تصمیمات درست و منطقی اتخاذ کند.

بخش خصوصی امیدوار به گفتمان رییس جمهور 

وی از تغییر شرایط اقتصادی و تسهیل صادرات با روی کار آمدن دولت وفاق ملی ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدواریم آقای پزشکیان به گفتمان و شعار های خود عمل کند و وضعیت اقتصادی کشور روبه بهبود باشد چراکه مردم واقعا در تنگنای شدیدی قرار گرفته‌اند.

وی از ادامه ناترازی انرژی و تعطیلی واحد های تولیدی ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: واحدهای اقتصادی در فصل تابستان از طریق قطعی برق و کمبود آب متحمل خسارات سنگینی شدند و طبق گفته مسئولان ناترازی یک هزار و ۵۰۰ مگاواتی سال بعد به دوهزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد و در این صورت واحدهای صنعتی آسیب های جبران ناپذیری خواهند خورد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اتاق بازرگانی در راستای تسهیل‌گری صادرات به واحد های تولیدی خدمت رسانی می‌کند، گفت: رفع موانع کسب و کار توسط کمیسیون و کمیته های تخصصی در حوزه مالیات، انرژی و بیمه تامین اجتماعی، انجام مراودات اقتصادی با همتایان خارجی و برگزاری دوره های آموزشی از جمله این خدمات بوده که در این راستا هم اتاق بازرگانی تبریز رتبه نخست را در کشور کسب کرده‌ است.

صادرات در آستانه نابودی است 

سیدیوسف حسینی، فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه علیرغم آمارهای غلط مراجع مختلف، صادرات کشوری و استان با شیب کاهشی مواجه است، افزود: صادرات در آستانه نابودی است و اگر صادرات مواد پتروشیمی و فولاد نباشد، بقیه محصولات صادراتی آمار چندان جالبی ندارند.

وی از افزایش ۱۲۸ درصدی صادرات از آذربایجان‌شرقی به اوراسیا خبر داد و گفت: علیرغم تحریم‌های همه‌جانبه خارجی، بازارهای جهانی برای فروش محصولات ایرانی مهیا هستند ولی تحریم‌های داخلی از جمله بازگشت ارز حاصله از صادرات تبدیل به بحرانی عظیم برای صادرکنندگان شده است.

وی با بیان اینکه کاسبان تحریم حامی اصلی آیین‌نامه بازگشت ارز حاصله از صادرات هستند، گفت: بازگشت ارز حاصله از صادرات جز تشکیل بازار سیاه، افزایش قیمت ارز، رانت و فساد چیزی به ارمغان نمی‌آورد.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی تبریز به کیفیت بالای محصولات صادراتی استان تاکید کرد و افزود: کیف و کفش، مواد ساختمانی، شکلات و مواد غذایی استان جزو محصولات صادراتی با کیفیت جهانی است.

وی از صدور بی‌رویه کارت بازرگانی توسط اتاق های بازرگانی ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: متاسفانه افراد غیر متخصص، نابلد، غیر اقتصادی کارت بازرگانی برای واردات و صادرات از اتاق‌های بازرگانی می‌گیرند در حالیکه هیچگونه سر رشته‌ای از مباحث اقتصادی ندارند.

افزایش نرخ ارز بازار آزاد، عاملی بر کاهش تولید و افزایش هزینه های تولید

سعید اشرفی فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا، افزایش نرخ ارز بازار آزاد را عاملی بر کاهش تولید و افزایش هزینه‌های تولید دانست و گفت: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه نرخ ارز با شیب تندی در حال افزایش است.

تحریم و عدم نقل و انتقال پولی و مالی، اصلی ‌ترین مشکل صادرکنندگان

ابوالفضل صفایی فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا تحریم و عدم نقل و انتقال پولی و مالی را اصلی ‌ترین مشکل صادرکنندگان دانست و گفت: صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای خرید و فروش مواد اولیه و محصولات خود نمی‌توانند براحتی از بانک های ایرانی برای حواله پول استفاده کنند.

وی از دخالت سازمان تعزیرات در جهت عدم افزایش قیمت محصولات انتقاد کرد و گفت: متاسفانه سازمان تعزیرات با بی‌انصافی اجازه افزایش قیمت محصولات را صادر نمی‌کند که موجب زیان‌دهی واحدهای تولیدی می‌شود.

صادرکنندگان افتخار آفرینان کشور هستند 

 عبدالحمید سرتیپی،  سرپرست اداره کل صمت استان نیز در گفت‌وگو با ایسنا بر اهمیت صادرات در پیشرفت و توسعه یک کشور تاکید کرد و افزود: صادرات نه تنها به عنوان یکی از درگاه‌های کسب درآمد و توسعه اقتصادی برای کشورها به شمار می رود، بلکه از زاویه نقش آفرینی صادر کنندگان در زنجیره ارزش جهانی نیز، موضوعی کلیدی به شمار آمده و نقشی بی بدیل در ارتقاء اقتصادی و سیاسی کشورها ایفا می‌نماید. 

وی به تحول در روند صادراتی محصولات ایرانی تاکید کرد و ادامه داد: شبکه اقتصادی ایران به جهت پیوستگی زنجیره های تولید در بخش ها و زیربخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و تجارت بوده و نیازمند بازنگری اساسی در تعریف روابط نو و تکنولوژیهای پیشرفته بعنوان ابزاری جدید و نو با دیگر ابزارهای موجود برای دستیابی به ایده های نو و خلاقانه در راه کسب بازارهای جدید تکنولوژی و بازارهای مصرف دانش محور می باشد.

وی صادرکنندگان را افتخار آفرینان کشور دانست و گفت: تولید کنندگان تمامی امکانات و مساعی خود را در جهت توسعه صادرات غیر نفتی به خدمت گرفته‌اند تا با بهره گیری از ظرفیت های لجستیکی، فنی، مالی و علمی موجود در کشور اهداف ملی را تامین کنند.

سرتیپی از صادرات محصولات تولیدی آذربایجان شرقی به ۸۸ کشور دنیا خبر داد و گفت: بیشترین افزایش در ارزش صادرات مقاصد آذربایجان شرقی در شش ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان می‌باشد.

وی ادامه داد: در مقایسه ۲۰ مقصد اول صادراتی، کشورهای قزاقستان و ونزوئلا به دلیل افزایش صادرات به این کشور ها ارتقاء رتبه دارند.

وی از رتبه اول بودن گمرکات استان در صادرات به ارمنستان خبر داد و افزود: به دلیل هم مرز بودن این استان با کشور ارمنستان ۵۲ درصد صادرات کل کشور به ارمنستان به میزان ۱۱۹ میلیون دلار از گمرکات استان انجام شده است و پس از این آذربایجان شرقی، اصفهان و چهارمحال بختیاری در رتبه بعدی قرار دارند.

سرپرست اداره کل صمت به افزایش صادرات غیرنفتی تاکید کرد و افزود: در شش ماهه اول سال شاهد افزایش ۲۲ میلیون دلاری ارزش صادرات با رشد ۲۲.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم که این روند ناشی از افزایش صادرات در محصولات طویل و تخت فولادی، سیمان، صنایع غذایی و پتروشیمی و پایه نفتی است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403072921959
  • خبرنگار : 50627