رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبرداد

شناسایی ۷۳۰ دانش‌آموز اوتیسم در سنجش بدو ورود به دبستان/ تغییر کتابهای این دانش‌آموزان طی ۶ سال آتی

رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه امسال ۷۳۰ دانش‌آموز اوتیسم در سنجش بدو ورود به دبستان شناسایی شدند گفت: حدود ۵۰ مدرسه اختصاصی اوتیسم در کشور وجود دارد اما در جاهایی که تعداد دانش آموزان کم است و امکان ایجاد مدرسه مستقل نیست، کلاس‌های جداگانه برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

حجت‌الله الماسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا مهر ۱۴۰۳ محتوای کتاب‌های دانش‌آموزان اوتیسم با کم‌توان ذهنی یکی بود گفت: با توجه به اینکه تعداد دانش‌آموزان اوتیسم رو به افزایش است و متخصصان سازمان آموزش و پرورش استثنایی با انجام پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدند که محتوای کتاب‌های درسی آنان تغییر کند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان اتیسم مشکلات خاصی در حوزه حواس دارند که در کتاب‌ها مورد توجه واقع نشده بود افزود: بر اساس برنامه، سازمان آموزش استثنایی قرار است در یک دوره ۶ ساله کل کتاب‌های دانش‌آموزان اوتیسم را تغییر دهد.

رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه امسال کتاب کار دوره پیش دبستانی تغییر کرد و برای اولین بار در اختیار مربیان در استان‌ها قرار گرفت ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی مانند آموزش و پرورش عادی پایه اول، دوم و سوم ندارد، دانش‌آموزان کم توان پایه اول را در سه سال می‌خوانند، برای دانش‌آموزان اوتیسم هم متناسب با شرایط و نتایج پژوهش‌ها، مشخص می‌شود تحصیل آن‌ها چه مدت طول می‌کشد.

الماسی افزود: امسال ۷۳۰ دانش‌آموز اوتیسم در سنجش بدو ورود به دبستان شناسایی شدند که یکی از دلایل آن دقت در سنجش‌ها و ارزیابی‌ها و تخصصی شدن سنجش است که توسط متخصصان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه معلم ویژه آموزش دانش‌آموزان اوتیسم نداریم افزود: آموزگارانی که جذب می‌شوند، آموزش دیده ویژه کودکان استثنایی هستند اما نیازمند جذب گرایش‌های تخصصی هستیم و قرار شد این پیشنهاد به دانشگاه فرهنگیان ارائه شود.

رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه جمعاً در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰۰ آموزگار آموزش و پرورش استثنایی و همچنین متخصص گفتار درمانگر و کار درمانگر جذب شد اظهار کرد: حدود ۵۰ مدرسه اختصاصی اوتیسم در کشور وجود دارد اما در جاهایی که تعداد این دانش آموزان کم است و امکان ایجاد مدرسه مستقل برای آنها نیست، کلاس‌های جداگانه برای دانش‌آموزان برگزار می شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403072921940
  • خبرنگار : 71955