مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد

توقف فعالیت کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی

 مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با جدیت تخلفات زیست محیطی کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی را پیگیری می‌کنیم مقرر شد تا اجرای طرح ساماندهی باطله‌ها و تایید محیط زیست؛ فعالیت کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی متوقف شود.

در پی تصاویر منتشر شده از روستای آهنگرکلای شهرستان قائم‌شهر مبنی بر سیاه شدن آب رودخانه تلار، عطاله کاویان از جدیت در پیگیری قضایی تخلفات زیست محیطی کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی خبر داد.

وی ۲۸ مهر در حاشیه بازدید از محل رانش باطله‌های کارخانه زغال سنگ البرزمرکزی در گفتگویی با رسانه‌ها با اشاره به علت سیاه شدن آب رودخانه تلار شهرستان قائم‌شهر اظهار کرد: این آلودگی به دلیل زغالشویی باطله‌ها در کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی و رانش شیرابه‌ها به رودخانه تلار بوقوع پیوست و موجب سیاه شدن رنگِ آب رودخانه تلار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: در پی این تخلف زیست محیطی، همکاران اداره محیط زیست سوادکوه بلافاصله به محل تخلف عزیمت کردند و گزارش اولیه آن نیز تهیه شد، سپس کارشناسان اداره پایش و پسماند این اداره کل به محل رانش باطله‌های کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی اعزام شدند و خسارات زیست محیطی وارد شده را ارزیابی کردند.



این مسئول ادامه داد: پس از تهیه گزارش کارشناسان این اداره کل، در تماسی با دادستان مرکز استان هماهنگی‌های لازم با ایشان انجام و  دادستان استان نیز ضمن بازدید و حضور در محل تخلف، دستور توقف فعالیت کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی را صادر کرد.

کاویان افزود: شکایت قضایی در روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه ثبت شد و موضوع با جدیت تا ارجاع به شعبه دادرسی پیگیری شد.

وی همچنین از تماس با استاندار مازندران خبر داد و گفت: در این تماس تلفنی گزارشی از تخلفات دیگر دستگاههای اجرایی در خصوص تخلف زیست محیطی کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی به ایشان ارائه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، ضمن تقدیر از همراهی و همکاری دستگاه قضایی در شهرستان سوادکوه و همچنین استان؛ بویژه دادستان مرکز استان، ساماندهی مکان فعلی باطله و انتخاب مکان مناسب جایگزین را  مطالبه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران دانست و بر اجرای آن تاکید کرد.


کاویان همچنین پس از بازدید امروز، از برگزاری جلسه‌ای با حضور دادستان شهرستان سوادکوه، مدیرکل صمت مازندران و مدیر شرکت زغال سنگ البرز مرکزی خبر داد و افزود: در این جلسه مقرر شد فعالیت کارخانه پس از ساماندهی باطله‌های موجود واخذ تاییدیه محیط زیست، از سر گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران،  مدیرکل محیط زیست مازندران درباره وضعیت فعلی آب رودخانه تلار گفت: با توجه به خودپالایی رودخانه در حال حاضر رنگ آب رودخانه بهتر شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403072821807
  • خبرنگار :