مدیرکل بیمه سلامت گیلان خبر داد

پرداخت ۴۱۸ میلیارد تومانی به داروخانه های گیلان طی امسال

مدیرکل بیمه سلامت گیلان، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۰۵ میلیارد تومان و ۶۵۶ میلیارد تومان به داروخانه ها پرداخت کردیم، ادامه داد: در پنج ماهه امسال نیز ۴۱۸ میلیارد تومان به داروخانه ها پرداخت شده است.

دکتر محمود عاطف راد امروز، ۲۸ مهرماه در جمع خبرنگاران، توسعه پوشش فراگیر بیمه برای آحاد مردم، افزایش خدمات بیمه ای و حفاظت مالی از بیمه شدگان در برابر هزینه های درمان را از جمله اهداف کلی سازمان بیمه سلامت دانست و اظهار کرد: با بیمه سلامت هیچ فرد ایرانی بهانه ای برای عدم پوشش بیمه نخواهد داشت.

وی با اشاره به جمعیت دو میلیون و ۵۲۰ هزار نفری استان گیلان، یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر معادل ۵۳ درصد کل جمعیت استان را تحت پوشش بیمه سلامت دانست و افزود: بالغ بر یک میلیون و ۱۴۲ هزار نفر معادل ۸۴ درصد بیمه شدگان، کاملا رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند و حتی یک ریال حق بیمه پرداخت نمی کنند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با بیان اینکه با ۱۹۷۵ موسسه اعم از مطب های پزشکان عمومی و تخصصی و آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری و جراحی و فیزیوتراپی ها و مراکز دیالیز خصوصی و... طرف قرارداد هستیم، تصریح کرد: بیمه شدگان گیلان طی یک سال گذشته بیش از چهار میلیون و ۷۲۶ بار به این موسسات مراجعه کرده اند.

عاطف راد از پرداخت ۲۱۱۲ میلیارد تومانی به این ۱۹۷۵ موسسه طرف قرارداد خبر داد و خاطرنشان کرد: ماهانه به طور متوسط ۱۸۲ میلیارد تومان پرداختی داریم.

وی با بیان اینکه هزینه بستری در بیمارستان های دولتی برای بیماران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که بالغ بر ۷۱ هزار نفر هستند، کاملا رایگان است، گفت: هم هزینه بیمه ای و هم هزینه بستری سه دهک اول جمعیتی استان که معادل ۲۳۳ هزار نفر هستند، رایگان است. هزینه بستری روستاییان و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت که ۸۴۰ هزار نفر را در بر می گیرد، نیز در بیمارستان های دولتی رایگان است.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با اشاره به رایگان شدن تمام هزینه های بستری و آزمایش های کودکان زیر هفت سال در بیمارستان های دولتی، اضافه کرد: هزینه فرانشیز برای بیماران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تعهد بیمه سلامت در پوشش بیماری های خاص و صعب العلاج از پنج بیماری به ۱۰۷ بیماری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در گیلان بالغ بر ۵۴ هزار نفر از بیماران خاص و صعب العلاج را در سامانه های الکترونیکی بیمه سلامت نشاندار کردیم.

عاطف راد با اشاره به پرداخت ۲۶ میلیارد تومانی به داروخانه ها بایت مابه التفاوت ارز شیر خشک از دی ماه ۱۴۰۲ لغایت تیرماه ۱۴۰۳، اضافه کرد: داروهای بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی نیز در قالب طرح دارویار بر عهده بیمه سلامت است. قبل از اجرای طرح دارویار که به دنبال حذف ارز ترجیحی در دستور کار قرار گرفت، ماهانه ۱۲ میلیارد تومان به داروخانه ها پرداخت می کردیم که اکنون به ۸۲ میلیارد تومان رسیده، یعنی حدود هفت برابر شده است.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۰۵ میلیارد تومان و ۶۵۶ میلیارد تومان به داروخانه ها پرداخت کردیم، ادامه داد: در پنج ماهه امسال نیز ۴۱۸ میلیارد تومان به داروخانه ها پرداخت شده است.

وی اقلام دارویی مورد تعهد بیمه سلامت را ۳۵۵۰ قلم دانست و یادآور شد: ۱۸۶۴ قلم داروی بیمه ای مشمول ارز و ۴۰۱ قلم داروی غیر بیمه ای مشمول ارز داریم.

عاطف راد هزینه های بستری بیمه شدگان روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در بیمارستان های دولتی را با رعایت نظام ارجاع کاملا رایگان دانست و تاکید کرد: با ۱۷۷ مرکز خدمات جامع سلامت قرارداد داریم که شامل ۳۰۵ پزشک خانواده و ۲۶ دندانپزشک و ۲۵۰ ماماست و ماهانه ۷۰ هزار ویزیت را در سطح یک انجام می دهند و ۴۵۰۰ ویزیت منجر به ارجاع به سطح دو یعنی بیمارستان ها می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۹۱ میلیارد تومان به علوم پزشکی بابت پزشک خانواده پرداخت کردیم، افزود: پنج دهک اول در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با اشاره به پرداخت قسمت اعظم هزینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج در محل اخذ خدمت، عنوان کرد: هزینه بستری ۱۸ بیماری در بیمارستان های دولتی کاملا رایگان و ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه بیمارستان های خصوصی و ام.آر.آی و فیزیوتراپی و... مورد تعهد ماست. صد درصد هزینه شیمی درمانی و رادیوتراپی را طبق تعرفه دولتی پرداخت می کنیم و صد درصد داروهای اصلی بیماران تالاسمی و هموفیلی و ۹۵ درصد هزینه داروی بیماران ام.اس نیز پرداخت می شود.

وی ۹۷ درصد هزینه داروهای سرطانی را نیز در تعهد بیمه سلامت دانست و بیان کرد: سال گذشته به ۱۶۱۱ نفر ۱۸.۵ میلیارد تومان بابت دارو و تجهیزات پزشکی خاص و در نیمه نخست امسال برای ۱۱۵۰ نفر ۱۵ میلیارد تومان پرداخت نقدی داشتیم. در واقع صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر محل اخذ خدمت، کمک مازاد نقدی را با ارائه فاکتور ارائه می کند.

عاطف راد از بارگذاری ۵۴۰۰ خدمت در سامانه های الکترونیکی بیمه سلامت خبر داد و تاکید کرد: از آبان ماه ۱۴۰۱ تا امروز ۵۰۴ میلیارد تومان بابت خدمات نشاندار سرپایی و بستری بیماران خاص و صعب العلاج پرداخت کردیم.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان همچنین از نشاندار شدن ۲۸۰۵ زوج نابارور خبر داد و گفت: از اواخر ۱۴۰۱ لغایت خردادماه امسال ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت خدمات تشخیصی - درمانی پرداخت کردیم. همچنین با ۲۱۰ ماما قرارداد داریم و داروهای تحت پوشش نازایی از ۱۵ قلم به ۶۶ قلم و تجهیزات درمانی از دو قلم به ۲۸ قلم افزایش یافته و خدمات خاص همچون آی.وی.اف، آی.یو.آی و آی.سی.اس.آی نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد.

وی با اشاره به نشاندار شدن ۲۵ هزار و ۷۴۵ معلول تحت پوشش بهزیستی جهت خرید راهبردی، متذکر شد: افراد می توانند با سامانه دستور #۱۶۶۶* از اعتبار بیمه ای خود مطلع شوند؛ همچنین شماره ۱۶۶۶  به صورت شبانه روزی و شماره ۳۳۹۹ در ساعات اداری پاسخگوی بیمه شدگان است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072821786
  • خبرنگار : 50040