مدیر کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی:

 تعامل با کشورها، عامل توسعه گردشگری خارجی است

مدیر کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رویکرد دولت چهاردهم را تعامل با کشورهای مختلف عنوان‌ کرد و گفت: چنانچه گردشگری خارجی رونق بگیرد در توسعه گردشگری کشور بسیار ارزشمند است.

سید مصطفی فاطمی ۲۸ مهر در حاشیه بازدید از روستای ریاب گناباد به عنوان روستای کاندیدای ثبت جهانی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه گردشگری داخلی ارزش زیادی دارد امیدواریم بتوانیم مجموعه‌های گردشگری را با گردشگران داخلی حفظ کرده و توسعه دهیم.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های میراث و گردشگری را مشارکت مردمی دانست و گفت: با توجه به اینکه تحت پوشش گرفتن و حفظ و احیای تمام آثار و میراث کشور در توان وزارت میراث فرهنگی نیست، مردم می‌توانند با مشارکت خود در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی مؤثر باشند.

مدیر کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: مشارکت مردم اصلی است که وزارت میراث فرهنگی برروی آن تمرکز داشته تا با توجه به اعتبارات محدود از ظرفیت خیرین و توان اجتماعی که در روستاها و شهرها وجود دارد به عنوان سرمایه اجتماعی در راستای استحکام بخشی بناها و رونق گردشگری بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه در دو حوزه میراث ملموس و ناملموس هم اکنون پرونده ۱۰۰ مجموعه در حال آماده شدن است، گفت: برای شهرها و روستاهایی که پتانسیل‌هایی در حوزه صنایع دستی دارند اقداماتی در حال انجام است و تعداد زیادی از این روستاها ثبت خواهند شد.

فاطمی با اشاره به اینکه تاکنون از خراسان رضوی روستاهایی کاندیدای ثبت جهانی شدند، گفت: توانایی و پتانسیل‌های مختلف روستاهای کشور فوق العاده و بی‌نظیر است.

وی افزود: روستاهای خراسان رضوی به ویژه جنوب استان ظرفیت‌های ویژه‌ای دارند که می‌توانند در کنار هم به عنوان یک مجموعه بی‌نظیر در شرق کشور باشند.

مدیر کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود زیرساخت‌ها و ارتباطات بین‌المللی، مسیرهای مبادلاتی و رفت و آمد و امکانات حوزه مالی و اقامتی را در ثبت شدن روستاها مؤثر دانست و گفت: برخی روستاهای سایر کشورها نمی‌توانند در این جایگاه قرار بگیرند.

وی ادامه داد: روستاهای ایران فرهنگ و تاریخ غنی دارند و آداب و رسوم خود را حفظ کرده‌اند بنابراین می‌توانند به مقصدهای گردشگری جهانی تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند روستاها را به سمت دهکده‌های جهانی سوق بدهد تا بهترین دهکده‌های گردشگری را در ایران داشته باشیم، گفت: طرح‌ها و برنامه‌ها در رونق گردشگری می‌تواند پیشران اقتصادی کشور باشد.

وی افزود: هرچند در جذب گردشگران خارجی با مشکل مواجه هستیم اما تلاش می‌کنیم تا با گردشگر داخلی به حفظ ساختار گردشگری کشور کمک کنیم.

وی افزود: در سازمان جهانی گردشگری تعداد پرونده‌های روستایی که قابلیت ثبت دارند زیاد است فقط باید زیرساخت‌های آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه پس از ۵ سال از ارسال پرونده‌ها، روستای کندوان از استان آذربایجان شرقی در زمره روستاهای جهانی قرار گرفته است، گفت: امیدواریم با توجه به پتانسیل‌های مختلف روستاهای شرق کشور، روستایی از این منطقه هم در مجموعه روستاهای گردشگری جهانی قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072821779
  • خبرنگار :