رییس دامپزشکی شهرستان مطرح کرد

افزایش نگرانی‌ها از شیوع تب برفکی در قوچان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان درباره خطر شیوع تب برفکی با نزدیک شدن موج سرما و رطوبت در منطقه هشدار داد.

حامد شمس ۲۸ مهرماه در نشست خبری، با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های اصلی شهرستان قوچان و استان‌های خراسان رضوی و شمالی، افزایش کانون‌های بیماری تب برفکی در سطح منطقه است، اظهار کرد: بر اساس آمار ارائه شده، تعداد کانون‌های این بیماری در حال افزایش است.

وی افزود: ویروس تب برفکی به سرما و رطوبت علاقه‌مند است و در این شرایط می‌تواند به سرعت گسترش یابد و با توجه به کاهش شدید دما و بارندگی‌های پیش‌بینی شده در روزهای آینده، احتمال می‌رود تا شرایط مساعدتری برای فعالیت این ویروس به وجود بیاید. 

شمس با بیان اینکه ویروس تب برفکی به دلیل قابلیت بالای انتقال مکانیکی، به راحتی از طریق خودروهای حمل دام، شیر و خوراک دام منتقل می‌شود، گفت: به لحاظ علمی احتمال انتقال این ویروس از طریق هوا، در صورتی که شرایط و رطوبت مناسب فراهم باشد امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ موردی از این بیماری در شهرستان قوچان ثبت نشده است، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان  که به عنوان یکی از مسیرهای اصلی انتقال دام به استان‌های شمالی، مرکزی و غربی کشور محسوب می‌شود، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد به همین دلیل دامداران حتما رعایت مسائل بهداشتی همچون قرنطینه بهداشتی و واکسیناسیون تب برفکی را در اولویت خود قرار دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات اساسی برای جلوگیری از گسترش بیماری تب برفکی، واکسیناسیون دام‌هاست، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۸۰۰۰ رأس دام سنگین معادل ۹۱ درصد جمعیت تحت پوشش، واکسینه شده‌اند. همچنین، واکسیناسیون ۹۵ هزار رأس دام سبک انجام شده است.

وی اظهار کرد: گرچه در حوزه واکسیناسیون دام سبک استقبال کمتری از سوی دامداران مشاهده شده است اما همواره تأکید می‌شود که عدم واکسیناسیون تب برفکی می‌تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد، به خصوص با کاهش دما و رطوبت بیشتر که شرایط مطلوب برای گسترش بیماری فراهم می‌شود، در صورت شیوع این بیماری، قطعاً تلفات دام بالایی در شهرستان مشاهده خواهد شد.

شمس در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی شهرستان قوچان از اجرای واکسیناسیون بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خبر داد و تاکید کرد: واکسیناسیون بیماری‌های دام مانند شاربن، تب مالت و هاری بر اساس برنامه‌های ابلاغی اداره کل به طور کامل انجام شده و حدود ۱۰۰ درصد دام‌های شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس نوبت سر واکسیناسیون در شهرستان انجام شده و در رابطه با بیماری‌های مختص دام مانند آبله، PPR و... نیز واکسیناسیون با کمک بخش خصوصی به طور کامل انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان با بیان این مطلب که این شهرستان به لحاظ تولید و صادرات فرآورده‌های دامی به عنوان یکی از برندهای برتر استان شناخته می‌شود، گفت: محصولاتی چون لبنیات و تخم‌مرغ به کشورهای همسایه همچون افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود و بر همین اساس از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، ۵۱۰ تن تخم‌مرغ و ۸۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم شیر از این شهرستان صادر شده است. 

وی اظهار کرد: شهرستان قوچان روزانه حدود ۳۵۰ هزار عدد تخم مرغ تولید می‌کند، همچنین در هفت ماه ابتدایی سال بیش از ۵۱۷۲ کیلوگرم گوشت مرغ در کشتارگاه این شهرستان تولید شده است.

شمس با بیان اینکه در حال حاضر سه واحد تولیدی در شهرستان قوچان دارای کد IR هستند، گفت: یکی از شروط لازم برای صدور محصولات به کشورهای حوزه اوراسیا دریافت این کد است و با این شرایط  از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۰ تن خوراک آبزیان به مقصد روسیه و گرجستان صادر شده و درحال حاضر سه واحد صنعتی متقاضی دریافت این کد هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های دامپزشکی شهرستان قوچان در حوزه نظارت بر فرآورده‌های خام دامی، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۰۰ بازدید از مراکز عرضه صورت گرفته و ۵.۵ تن فرآورده غیرمجاز توقیف شده است. 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان ادامه داد: پرونده‌های تعزیراتی در حوزه دامپزشکی حدود ۲۲ پرونده است که عمده آرا صادر شده و ۵ پرونده در مرحله رسیدگی است.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات در حوزه قصابی‌ها و فروش محصولات پروتئینی مشاهده شده است، گفت: در صورت مشاهده هر میزان گوشت چرخ کرده آماده در قصابی‌ها حتما ضبط و توقیف می‌شود و به مردم توصیه می‌شود که از خرید گوشت‌های از پیش چرخ‌کرده خودداری کنند و در صورت نیاز، حتماً در حضور خودشان این کار در محل انجام شود و پیش از خرید محصولات چرخ کرده آماده حتما از وجود برچسب تولید معتبر و تاریخ مصرف محصول اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072821777
  • خبرنگار : 50253