معاون فنی و عمرانی شهرداری مطرح کرد

صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیارد تومانی مصرف سوخت در شیراز با تکمیل بزرگراه آیت‌الله حائری

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به در پیش‌رو بودن افتتاح نهایی بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی طی چند روز آینده، از صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیارد تومانی مصرف سوخت در این کلان‌شهر با بهره‌برداری کامل از این بزرگراه خبر داد.

محمد امین امروز، ۲۸ مهرماه در نشست خبری که به مناسبت افتتاح پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی برگزار شد، گفت: شهرداری ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه با نام و با تخصیص ردیف بودجه در حال اجرا دارد که میزان اعتبار بودجه عمرانی آن‌ها ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از این تعداد، ۳۰۰ پروژه شاخص، ۴۴ پروژه راهبردی و مابقی پروژه‌ها در اولویت قرار دارند.

وی با بیان اینکه عملیات بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی کار بسیار سختی بود، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال اول استفاده از این بزرگراه میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که عملاً علاوه بر اینکه به اقتصاد کمک می‌کند، کاهش ۲۰۰ میلیارد تومانی سوخت را در شهر شیراز خواهیم داشت و این یعنی هوای پاک‌تر و آسمان آبی‌تر.

امین با ذکر این نکته که طرح‌های عمرانی کلانی که اجرا می‌شود حداقل ۱۰ سال و در بلند مدت باید ۵۰ سال آینده را پوشش دهند، تصریح کرد: بیش از یک دهه از شروع عملیات بزرگراه آیت‌الله حائری می‌گذرد. به دلیل اینکه این بزرگراه در ضلع شمالی در مجاورت کوه قرار دارد و رانش‌های زیادی در این محور اتفاق می‌افتاد، به سرانجام رساندن این پروژه کار بسیار سختی بود. در این سال‌ها تلاش شد که با دانش مهندسی بتوانیم از این مشکلات و سختی‌ها عبور کنیم.

وی اظهار کرد: امروز با تفکر و دانش مهندسی و با به کارگیری دانش اساتید برتر دانشگاه و نیز با اقدامات انجام شده کوهی که در شمال این پروژه قرار دارد، پایدار و ایمن شده است و این پروژه در ۱۰ آبان‌ماه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. 

معاون فنی عمرانی شهرداری شیراز اظهار کرد: با احداث این پروژه، فاصله تقاطع جام جم و پل شهدای جهاد را با سرعت ۸۰ کیلومتر می‌توان ۱۰ دقیقه‌ای پیمود که در حوزه ترافیکی بسیار مهم است و در تخلیه ترافیک از مرکز شهر در ساعات پرترافیک تاثیرگذار خواهد بود.

امین ادامه داد: احداث ۵ تونل گالری در محور شمالی بزرگراه آیت الله حائری، ۵ پل خاص و ۱۲ آبراهه بزرگ بخشی از فعالیت‌های عمرانی در این پروژه است که به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه در همین مقطع زمانی دورگرد مدافع امنیت «محمد مویدی» بهره‌برداری می‌شود، گفت: سال‌ها با معضلات مختلف در بلوار چمران روبه‌رو بودیم، یکی از معضلات اصلی ترافیک‌هایی بود که در قبل و بعد دورگردهای همسطح وجود داشت و باعث تصادفات بسیار می‌شد، در همین راستا ۲ دورگرد غیر همسطح قرینه یکدیگر در این بلوار احداث شد و دورگردهای همسطح حذف شدند. با این عملیات جایگاه بزرگراه چمران از نظر شریانی ارتقا پیدا می‌کند و بزرگراه چمران نسبت به گذشته ایمن‌تر خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در خصوص تونل ملل نیز بیان کرد: هر پروژه‌ای پس از مطالعات و پیگیری‌ها مخالفین و موافقین زیادی خواهد داشت، در حال حاضر کار در این تونل متوقف شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز نیز در این نشست بیان کرد: یکی از سخت‌ترین پروژه‌هایی که انجام شد پروژه دور برگردان اردیبهشت بود چون حتی به مدت یک ساعت ترافیک در این محدوده مسدود نشد.

علی‌حسین عباسی از افتتاح پروژه «رحمت _ قائم» در سال جاری خبر داد و ‌افزود: در این محدوده نمی‌توان ترافیک را مسدود کرد به همین دلیل طرح تیرهای پیش ساخته اجرا خواهد شد که ۳۵ متر طول دارد و آماده حمل و نصب است.

وی ادامه داد: ۲ پروژه سیل بندهای شهرک سعدی در دستور کار است، سیل‌بند اول رو به اتمام است و امید داریم که سیل بند دوم را نیز امسال به اتمام برسانیم.

عباسی در مورد ۲ پروژه بازآفرینی پل مهدی‌آباد و پروژه تقاطع خلیج فارس _ استوار نیز گفت: بازآفرینی پل مهدی‌آباد در مراحل آماده‌سازی است و پروژه تقاطع خلیج فارس _ استوار که از لحاظ خاک بسیار مشکل دارد و ریزشی است، تلاش داریم تا آخر امسال مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072821697
  • خبرنگار : 50976