افزایش احتمال موفقیت در درمان ناباروری با تراشه جداسازی اسپرم

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عضو منطقه بین‌المللی نوآوری ایران با تولید تراشه جداسازی اسپرم، تحولی در درمان ناباروری ایجاد کرده است. این تراشه با بهره‌گیری از فناوری میکروفلوییدیک، اسپرم‌های سالم را با کیفیت بالاتر و آسیب کمتر نسبت به روش‌های سنتی جدا کرده و احتمال موفقیت در روش‌های کمک باروری مانند IVF را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. این دستاورد علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان، به صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی نیز منجر شده است.

به گزارش ایسنا، جداسازی اسپرم سالم از اسپرم بیمار، یکی از روش‌هایی است که در درمان ناباروری کاربرد دارد. در روش‌های رایج از جمله گرادیان چگالی و سانتریفیوژ، جداسازی اسپرم همراه با تکه شدن DNA و آسیب جدی به اسپرم، اثربخشی اسپرم‌ها کاهش می‌یابد. در این حال یک شرکت دانش‌بنیان عضو منطقه بین‌المللی نوآوری ایران(پارک فناوری پردیس) توانسته است با تولید تراشه جداسازی اسپرم با استفاده از میکروفلوییدیک، ضمن کاهش هزینه‌ها به جداسازی اسپرم با کیفیت بهتر کمک کند.

مجید حسینی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص این محصول گفت: تراشه جدا سازی اسپرم (Sperm Separation Chip) در جداسازی و انتخاب اسپرم‌های سالم و باکیفیت برای استفاده در فرآیندهای درمانی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)، تلقیح داخل رحمی (IUI) و سایر روش‌های کمک باروری استفاده می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های این محصول گفت: تراشه جداسازی اسپرم با استفاده از میکروفلوییدیک، قادر به جدا کردن اسپرم با بهترین کیفیت و در کمترین زمان، بدون آسیب به DNA اسپرم است. برخلاف روش‌های سنتی مانند سانتریفیوژ که ممکن است به اسپرم‌ها آسیب وارد کند، محصول ما از فناوری پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که اسپرم‌ها را با حداقل آسیب و کاهش ۹۰ درصدی ریسک و حداکثر کیفیت جداسازی می‌کند. این موضوع به حفظ یکپارچگی و تحرک اسپرم‌ها کمک می‌کند.

حسینی در خصوص نتایج بالینی استفاده از این تراشه، افزود: استفاده از محصول تراشه جداسازی اسپرم ما، نتایج نهایی در فرآیندهای باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) را تا ۵۰ درصد بهبود می‌دهد. این محصول با افزایش احتمال موفقیت در باروری، نسبت به روش‌های دیگر مانند swim-up یا مکانیسم‌های فیزیکی کارآمدتر است. در برخی از موارد نیز گزارش افزایش پسرزایی را با استفاده از این روش داشته‌ایم.

وی عدم نیاز به تجهیزات پیچیده را یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول برشمرد و ادامه داد: برخلاف برخی روش‌های پیشرفته که نیاز به تجهیزات گران‌قیمت و تخصصی دارند، محصول ما با استفاده از تجهیزات ساده‌تر و در دسترس‌تر، نتایج مشابه یا حتی بهتری ارائه می‌دهد که این امر به کاهش هزینه‌ها و سهولت دسترسی کمک می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از کسب مجوزهای لازم برای این محصول خبر داد و گفت: مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی برای این تراشه کسب شده است و در حال حاضر در مراکز مختلفی این محصول مورد استفاده قرار گرفته است.

وی، صرفه‌جویی در هزینه‌های ارزی به میزان دو تا سه میلیون دلار، کاهش هزینه‌های درمان و توسعه صنعت تجهیزات پزشکی در کشور را از دستاوردهای این محصول برشمرد و افزود: در حال حاضر سالیانه صد هزار عدد از این محصول تولید می‌شود که در صورت حمایت، امکان تولید یک میلیون عدد محصول در سال وجود دارد. کلینیک‌های درمان ناباروری و مراکز پژوهشی و دانشگاهی مشتریان عمده این محصول هستند.

بر اساس این گزارش، محصول تراشه جداسازی اسپرم تولید این شرکت دانش‌بنیان، کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف مرتبط با باروری و درمان‌های ناباروری به‌ویژه در مراکز درمان ناباروری و کلینیک‌های تخصصی IVF دارد.

به نقل از پارک فناوری پردیس، بر اساس مصوبه هیأت وزیران، پارک فناوری پردیس در راستای خدمت رسانی مطلوب‌تر به شرکت‌های عضو و همچنین زیست بوم نوآوری و فناوری، به منطقه بین‌المللی نوآوری ایران ارتقاء یافته است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403072821582
  • خبرنگار : 71271