کانادا به دیپلمات‌های هندی باقی‌مانده هشدار داد

با بالا گرفتن تنش‌ها میان دهلی‌نو و اتاوا، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد مابقی دیپلمات‌های هندی را در فهرست هشدار قرار داده و تاکید کرده است هیچگونه فعالیت «مجرمانه» در خاک کانادا را تحمل نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، این هشدار به دیپلمات‌های باقیمانده هندی در کانادا پس از آن صادر شد که دولت اتاوا ۶ دیپلمات هندی را اخراج کرد و در این زمینه به تحقیقات نیروی پلیس ملی کانادا اشاره‌ داشت که شواهدی از دست داشتن آنها در قتل و اخاذی در این کشور به دستور دهلی‌نو ارائه کرده‌اند.

به گفته دولت کانادا، کمیسیونر عالی هند در میان افرادی بود که پس از آنکه مشخص شد در ترور «هاردیپ سینگ نجار» فعال سیک هندو در بریتیش کلمبیا به تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ ذی‌نفع بوده،‌ از کانادا اخراج شد. هند اما این اتهام‌زنی را به شدت رد کرده و در اقدامی تلافی‌جویانه دستور داده تا ۶ دیپلمات کانادایی هم هند را ترک کنند.

در ژوئن گذشته، این رهبر جدایی‌طلب سیک توسط ۲ مرد مسلح در یک پارکینگ در معبد سیک‌ها در «سوری» بریتیش کلمبیا، هدف گلوله قرار گرفت. وی به دنبال ایجاد «کشور مستقل سیک» در شمال هند به نام «خالصتان» بود. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا سپتامبر گفته بود دولتش اتهامات مرتبط با مقام‌های هند را در ارتباط با کشتن این رهبر جدایی‌طلب بررسی می‌کند؛ اتهامی که دهلی‌نو آن را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در پی ترور این فرد، کانادا دیپلمات ارشد سفارت هند در اتاوا را به اتهام ارتباط با اطلاعات خارجی کشورش اخراج کرد و در واکنش، مقام‌های دهلی‌نو نیز دستور دادند که دیپلمات ارشد کانادا، هند را ترک کند. وزیر خارجه هند در ژانویه گفته بود سیاست‌های کانادا در ارتباط با گروه‌های سیک، تاثیری منفی بر روابط بین ۲ کشور می‌گذارد. کانادا بالاترین جمعیت سیک‌ها را خارج از ایالت زادگاهشان در پنجاب دارد و تظاهرات سال‌های اخیر، دولت هند را خشمگین کرده است.

با این حال، ملانی جولی وزیر خارجه کاناد گفت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دهلی‌نو از مجرمان در کانادا برای اعمال خشونت‌آمیز استفاده می‌کند که شامل هدف قرار دادن جدایی‌طلبان سیک است که می‌خواهند یک کشور سیک در هند به نام «خالصتان» ایجاد کنند.

وزیر خارجه کانادا در یک نشست خبری در مونترال گفت: «قطعا تهدیدی وجود داشت و به همین دلیل پلیس کانادا تصمیم گرفت تا اقدامات فوق‌العاده‌ای را برای علنی کردن این واقعیت انجام دهد که مشخص کرد کانادایی‌ها ترسیده‌اند، قربانیان مورد اخاذی قرار گرفته‌اند یا حتی تهدید به مرگ شده‌اند و شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد ماموران و دیپلمات‌های هندی با این اقدامات جنایتکارانه مرتبط بوده‌اند.»

وی افزود: «ما هرگز در طول تاریخ کانادا با چنین اقداماتی روبرو نبوده‌ایم. چنین سطح از سرکوب فراملی نمی‌تواند در خاک کانادا اتفاق بیفتد.»

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072821527
  • خبرنگار : 71129