نمایش سنگ‌نوشته باستانی ۳۰۰۰ ساله در تاق‌بستان

سنگ نوشته باستانی موسوم به «کودورو» یا سنگ مرزی «مردوک آپال آیدین» سرپل‌ذهاب با قدمت بیش از سه هزار سال به مدت یک هفته در موزه سنگ تاق‌بستان برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در این خصوص گفت: با موافقت موزه ایران باستان، این اثر تاریخی شاخص استان که قدمت آن به بیش از سه هزار سال می‌رسد، برای نمایش عموم به کرمانشاه منتقل شده است.

فرمانی افزود: این اثر شاخص که سال ۱۳۴۵ در منطقه سرپل‌ذهاب کشف شده، در نوع خود بی‌نظیر و تنها اثر یافت شده از این نوع در غرب ایران است.

وی گفت: این اثر از روز گذشته(جمعه، ۲۷ مهر) به مدت یک هفته در محل موزه سنگ استان در محوطه تاریخی تاق‌بستان برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی کودوروها که در زبان اکدی به معنای سنگ مرز هستند، از هزاره چهارم قبل از میلاد تا هزاره دوم قبل از میلاد در بین النهرین و ایران رواج داشته‌اند و در کشور ما تاکنون در شوش ۵۸ نمونه و یک نمونه نیز در سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه پیدا شده است. 

طبق بررسی‌های انجام گرفته، مشخص شده که سنگ کودورو سرپل‌ذهاب مربوط به معامله یک زمین به وسعت ۴۰ هکتار در کنار رودخانه‌ای به نام تورُن بین دو برادر در سال ۱۱۶۰ قبل از میلاد بوده است.

علاقمندان به آثار تاریخی کشور می‌توانند با مراجعه به مجموعه تاریخی فرهنگی تاق‌بستان با حضور در موزه سنگ از این اثر تاریخی بی نظیر بازدید کنند.

مجموعه فرهنگی تاریخی تاق‌بستان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072821512
  • خبرنگار :