هشدار نارنجی برای تهران/ کاهش ۱۰ تا ۱۷ درجه‌ای دما و بارش باران

اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به کاهش محسوس دما، بارش باران و وزش باد شدید هشدار داد.

به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی تهران با انتشار هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: کاهش محسوس دما به ویژه سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱ تا ۳ آبان) در همه مناطق استان پیش بینی می‌شود. در نواحی شمالی و دامنه‌ها و ارتفاعات به‌طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۷ درجه سلسیوس و در نیمه جنوبی و نواحی مرکزی  به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس کاهش دما قابل پیش بینی است.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به رخداد تنش دمایی به‌ویژه در نیمه شمالی استان، گاهی بارش برف در نواحی شمالی به‌ویژه چهارشنبه تا پنجشنبه (۲ تا ۳ مهر) در ارتفاعات و وزش سوزباد در ارتفاعات بالادست به‌ویژه قله‌های البرز مرکزی، یخبندان شبانه سطح زمین و ماندگاری توده هوای سرد به‌ویژه از چهارشنبه تا جمعه در دامنه‌ها و ارتفاعات شمالی اشاره کرد.

اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به بازبینی و مهیاسازی سامانه‌های گرمایشی تنظیم دمای گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ و طیور و دامداری‌ها، استفاده از ضد یخ در خودروها و تاسیسات حساس به دما به‌ویژه در نیمه شمالی استان، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات و مدیریت حامل‌های انرژی به ویژه گاز و برق توصیه می‌شود.

همچنین اداره کل هواشناسی تهران با توصیف فعالیت سامانه دوم آورده است: بارش باران، مه، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید لحظه‌ای در دامنه‌ها و ارتفاعات و گاهی بارش برف، دوشنبه و سه‌شنبه (۳۰ مهر و اول آبان) در دامنه و ارتفاعات شمالی استان تهران و چهارشنبه وپنجشنبه (۲ و ۳ آبان) در نیمه شمالی استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت آب و هوایی لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، وزش باد شدید تا خیلی شدید لحظه‌ای و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و پوشش گلخانه‌ها و سازه‌های موقت و داربست‌ها  و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال، گاهی رگبار متوسط تا شدید و آبگرفتگی بعضی معابر و جاری شدن روان‌آب در دامنه‌ها و ارتفاعات شمالی، احتمال رخداد صاعقه و در نقاط مستعد بارش تگرگ، خطر سقوط سنگ در نواحی کوهستانی، گاهی مه و کاهش شعاع دید به‌ویژه در ارتفاعات طی چهارشنبه و پنجشنبه، گاهی بارش برف در ارتفاعات و کولاک برف در ارتفاعات بالا دست و قله‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست.

احتیاط در سفرها به‌ویژه در نواحی کوهستانی و گردنه‌ها، خودداری از تردد یا اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از پرواز گلایدر و هواپیماهای آموزشی و بالگرد، عدم جابجایی عشایر یا چرای دام در ارتفاعات پاک سازی دهانه پل‌ها لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع هنگام وزش باد و بارندگی، هشدار به بهره برداران عرصه های منابع طبیعی، آمادگی راهداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی و امدادی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ اداره کل هواشناسی استان تهران پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403072821510
  • خبرنگار : 71649