عدم انتخاب درست پیاز زعفران از علل کاهش تولید این محصول در خراسان شمالی

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شیروان گفت: یکی از مهمترین علل کاهش تولید زعفران در خراسان شمالی عدم انتخاب درست پیاز زعفران است.

دکتر اصغرزاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه کشاورزان در انتخاب پیاز مرغوب دقت لازم را ندارند و این امر تاثیر زیادی در کاهش عملکرد تولید محصول خواهد داشت و در واقع باید وزن هر پیاز به هشت گرم برسد.

وی به سلامت پیاز نیز اشاره کرد و افزود: پیاز زعفران قبل از کاشت باید ضدعفونی و عاری از هرگونه بیماری و کنه شود.

اصغرزاده ادامه داد: رعایت نکردن زمان کشت یکی دیگر از عوامل کاهش تولید زعفران است، کاشت دیرتر از موعد سبب می‌شود تا به جوانه‌ها آسیب وارد شود.

وی به موضوع آبیاری نیز اشاره و بیان کرد: آبیاری کشتزارهای زعفران باید در موعد مقرر انجام شود و نباید در فصل تابستان آبیاری صورت گیرد که در صورت انجام این کار پیازها به کنه و بیماری‌ها مبتلا خواهند شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شیروان تصریح کرد: کشاورزان باید تراکم کشت را در مزارع خود رعایت کنند، در برخی از مزارع تراکم کشت به ۲۵ کیلوگرم می‌رسد اما در این استان ۵ تا ۶ کیلوگرم است.

وی تاکید کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد از عملکرد زعفران به تغذیه بستگی دارد، اگر تغذیه مناسب از قبیل کوددهی صورت گیرد می‌توان به عملکرد مناسبی رسید.

به گزارش ایسنا، سطح زیر کشت زعفران در خراسان شمالی ۱۴ هزار و ۹۰۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود ۲۹ تن گل زعفران امسال برداشت شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403072821501
  • خبرنگار : 50046