سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد:

سهم نمایشگاه‌های جهانی در تبادلات تجاری ۵۵۱ میلیارد دلار است

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: با  توجه به اهمیت صنعت نمایشگاهی در اقتصاد جهانی، سالانه ۳۲ هزار نمایشگاه در جهان برگزار می‌شود و این رویدادها ۵۵۱ میلیارد دلار تبادلات تجاری را به همراه دارند.

فرزین سلطانی، ۲۸ مهرماه در نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان با اشاره به اهمیت صنعت نمایشگاهی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد به عنوان دومین قطب نمایشگاهی کشور شناخته شده و نقش مهمی در توسعه صنعت و اقتصاد کشور دارد؛ ضمن اینکه نمایشگاه‌ها در هر کشوری آینه پیشرفت صنعتی و اقتصادی آن محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها در سطح جهانی به عنوان شاخصی برای توسعه صنعتی و بشردوستانه هر کشور تلقی می‌شوند، ادامه داد: سالانه در سطح جهان حدود ۳۲ هزار نمایشگاه برگزار می‌شود و سهم نمایشگاه‌های جهانی در تبادلات تجاری ۵۵۱ میلیارد دلار است.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد تصریح کرد: با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز با هدف توسعه صنعت نمایشگاهی و تسهیل تبادلات تجاری در منطقه، به بهره‌گیری از تسهیلات فنی پیشرفته و خدمات تخصصی در این حوزه ادامه می‌دهد. یکی از اهداف ما این است که با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان از سایر استان‌های کشور، نمایشگاه مشهد را به عنوان حلقه اتصال ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و افغانستان معرفی کنیم.

سلطانی یادآور شد: این نمایشگاه فرصتی برای تولیدکنندگانی است که امکان حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور را ندارند و می‌توانند از طریق نمایشگاه مشهد با بازارهای منطقه‌ای ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: ما از مجریان نمایشگاه‌ها خواسته‌ایم تا با توجه به اهمیت نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنند، تورهای تجاری به کشورهای منطقه، از جمله افغانستان را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین یکی از برنامه‌های ما راه‌اندازی بخش تورهای تجاری و سامانه باشگاه مشترک نمایشگاه است که امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص برنامه‌های آینده این نمایشگاه با توجه به جایگاه ویژه آن در منطقه، عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد هر سال بیش از ۶۰ عنوان نمایشگاهی را برگزار می‌کند. این نمایشگاه در چارچوب رویدادهای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، با برگزاری ۷۵ رویداد خارجی در چهار قاره، مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی و اعزام هیئت‌های تجاری، دستاوردهای چشمگیری دارد.

سلطانی خاطرنشان کرد: در طول فعالیت خود به موفقیت‌های منحصر به فردی دست پیدا کرده‌ایم که ازجمله این دستاوردها می‌توان به تدوین تنها استاندارد خدمات نمایشگاهی کشور، تدوین اولین برنامه راهبردی نمایشگاهی کشور، دریافت گواهینامه استاندارد ایزو و عضویت در مجامع بین‌المللی از جمله انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI) اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در سال جاری برگزاری ۶۲ عنوان نمایشگاهی را در دستور کار داریم. تاکنون ۳۰ عنوان نمایشگاهی در ۱۷ دوره برگزار شده که حدود ۱۸۰۰ شرکت غرفه‌دار و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است. از جمله نمایشگاه‌های برجسته این مدت می‌توان به بیست‌وچهارمین نمایشگاه تخصصی خودرو به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی خودرویی در شرق کشور، بیست‌وپنجمین نمایشگاه تخصصی ساختمان به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ صنعت ساختمان در کشور، بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و با حضور هیئت‌های تجاری از کشورهای مختلف اشاره کرد. برنامه ما برای آینده شامل برگزاری پیوسته رویدادهای فرهنگی در حاشیه هر نمایشگاه است. همچنین، عناوین جدیدی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در تقویم سالانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072821493
  • خبرنگار : 50549