در شش ماه ابتدای امسال صورت گرفت

کاهش ۶۰ درصدی کانون بیماری‌های دامی در همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کاهش ۶۰ درصدی کانون بیماری‌های دامی در شش ماه ابتدایی سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

امیرحسین نقی‌پور اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال با افزایش میزان واکسیناسیون در جمعیت دامی، رصد و پایش بیماری‌ها، بازدید و مراقبت از دامداری‌ها سنتی و صنعتی استان، ۶۰ درصد کاهش کانون بیماری‌های دامی در استان اتفاق افتاده است.

وی کاهش خسارات ناشی از بیماری های دامی و جلوگیری از گسترش کانون‌های آلودگی را از وظایف سازمان دامپزشکی دانست و گفت: اگر این بیماری‌ها رصد و مهار نشوند با تلفاتی که بواسطه مسری بودن ایجاد می‌کنند می‌توانند تلفات و خسارت اقتصادی زیادی را در حوزه صنعت دامپروری ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نوبت سر دام توسط اکیپ‌های واکسیناسیون این اداره کل در راستای پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در جمعیت دامی استان واکسینه شده است، ادامه داد: در زمینه واکسیناسیون علیه بیماریهای دامی افزایش ۵۷ درصدی واکسیناسیون در شش ماه نخست امسال در استان همدان ثبت شده است.

 مدیرکل دامپزشکی با اشاره به میزان تست سل وبروسلوز در سطح استان همدان، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۷ هزار رأس گاو و گوساله در زمینه تشخیص بیماریهای سل مورد تست توبرکولین قرار گرفته و در زمینه شناسایی دام‌های آلوده به بیماریهای بروسلوز نیز ۱۵هزار رأس گاو تست شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، نقی پور با بیان اینکه یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام بیماری تب همولوژیک کریمه کنگو نام دارد که یک بیماری ویروسی مشترک و بسیار خطرناک برای انسان است، خاطر نشان کرد: کار زیربنایی دامپزشکی استان بخاطر پیشگیری از این بیماری، تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی در کل استان و ترویج کشتارگاهای صنعتی و استفاده از پیش سرد در این کشتارگاه ها بوده که هم اکنون استان همدان دارای ۵ کشتارگاه صنعتی دام است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072821474
  • خبرنگار : 50037