بکارگیری ۳۴۶ نفر عوامل اجرایی در سرشماری عمومی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران و ناظر سرشماری در چهارمحال و بختیاری گفت: سرشماری عمومی کشاورزی در ۱۲ شهرستان، ۱۰۰۰ آبادی استان و توسط ۳۴۶ نفر عوامل اجرایی انجام خواهد شد.

سید مهدی حسینی‌نژاد امروز ۲۸ مهرماه در جلسه مشترک کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی اظهار کرد: آمار، پایه و اساس تمام برنامه‌ریزی‌های کشور است، در مسیر رشد و توسعه پیش از هر چیز باید یک نظام آماری ساختارمند و ریشه‌داری در دسترس باشد تا بتوان واقعیت‌های موجود را از جامعه جمع‌آوری و در قالب آمار و داده به سیاست‌گذار ارائه داد.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران و ناظر سرشماری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای جمع‌آوری داده‌های آماری روش‌های مختلفی وجود دارد، گفت: نمونه‌گیری و سرشماری دو مورد از روش‌های مرسومی است که برای آمار استفاده می‌شود.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه بخش کشاورزی در کشور ما از چند جنبه دارای اهمیت است، افزود: تامین امنیت غذایی کشور، حفظ و پایداری رشد اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه بخش روستایی از مهم‌ترین دلایل توجه به بخش کشاورزی است.

بخش کشاورزی تنها بخشی است که از تحریم‌ها اثرپذیر نیست

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی به معنی دسترسی همه افراد جامعه در هر زمان به غذای کافی، سالم و مغذی برای داشتن یک زندگی فعال است، تصریح کرد: دانستن میزان تولید، مصرف، واردات و صادرات استان بسیار مهم است که نیاز به داده‌های آماری دارد.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران ادامه داد: بخش کشاورزی تنها بخشی است که از تحریم‌ها اثرپذیر نیست و از یک ثبات همیشگی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی به ثبات رشد اقتصادی کشور کمک بسیاری کرده است، اضافه کرد: نقش مهم بخش کشاورزی در اشتغالزایی و توسعه روستایی بسیار پررنگ است، چرا که نسبت سرمایه به تولید در این بخش پایین و برای اشتغال نسبت به بخش‌های دیگر به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد.

۳.۵ میلیون از ۲۴ میلیون شاغل کشور در بخش کشاورزی مشغول به کارند

حسینی‌نژاد با بیان اینکه‌ در سال گذشته ۳.۵ میلیون شاغل از ۲۴ میلیون شاغل کشور در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند، گفت: سرشماری عمومی بخش کشاورزی از همه واحدهای تولیدی بخش کشاورزی کشور و ثبت خصوصیات هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه از کوچک‌ترین سطح که همان بهره‌بردار بوده تا بزرگ‌ترین سطح انجام می‌شود.

وی در خصوص چگونگی انجام‌ سرشماری، ادامه داد: سرشماری و دریافت آمار بخش‌های مختلف از جمله پرورش میوه، پرورش دام سبک و سنگین، کشت محصولات گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی همچون ماهی و میگو، پرورش طیور به روش سنتی، کرم ابریشم، زنبور عسل در تمام نقاط شهری و روستایی انجام خواهد شد، به طوری‌که به بهره‌برداران مراجعه و آخرین اطلاعات دریافت می‌شود.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران گفت: طبق آخرین اطلاعات در ایران تاکنون پنج سرشماری انجام شده که چهار مورد آن به صورت سنتی، کاغذی بوده و سرشماری سال ۹۳ با تبلت و سرشماری عمومی سال ۱۴۰۳ به صورت ترکیبی از تبلت و اینترنت خواهد بود.

حسینی‌نژاد در خصوص روش انجام سرشماری، تصریح کرد: گرفتن آمار یا به صورت حضوری با مراجعه مامور آمار و یا ارسال پرسش‌نامه و یا به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

بخش اصلی تولید استان بخش کشاورزی است

وی با بیان اینکه هر ۱۰ سال یک‌بار باید یک سرشماری انجام شود، گفت: یکی از اهداف سرشماری ارتقای سطح زندگی کشاورزان و عشایر کوچنده است، هدف اصلی سرشماری تولید آمار و اطلاعات سیاست‌گذاری در سطح ملی و منطقه‌ای است.

حسینی‌نژاد در خصوص گردآوری اطلاعات بهره‌برداران بیان کرد: اطلاعاتی از جمله سن، جنس، شخص حقیقی یا حقوقی، مشخصات بهره‌بردار، مشخصات اراضی زراعی و باغی، سیستم آبیاری، تعداد دام، سبک و سنگین، مساحت گلخانه‌ها، استخرهای پرورش ماهی، تعداد واحدهای پرورش زنبور عسل در تمام نقاط شهری و روستایی در این سرشماری جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری بخش اصلی تولید استان بخش کشاورزی است، اضافه کرد: طبق آخرین اطلاعات موجود از ۴.۵ همت تولید استان ۷۴۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی بوده، به عبارتی ۱۶.۴ درصد تولید از بخش کشاورزی، ۱۶.۱ بخش صنعت، ۱۲ درصد از طریق عمده‌فروشی و...است.

ناظر سرشماری در چهارمحال و بختیاری افزود: در سال گذشته از ۲۷۰ هزار و ۴۰۹ نفر شاغل، حدود ۳۵ هزار نفر یعنی ۱۳ درصد در بخش کشاورزی، ۳۹ درصد بخش صنعت و ۴۸ درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت بوده‌اند.

حسینی‌نژاد خاطرنشان کرد: طبق سرشماری سال ۹۳، در این استان ۶۶ هزار بهره‌بردار بخش کشاورری بوده است و برای سرشماری عمومی بخش کشاورزی سال ۱۴۰۳ در حوزه‌های مختلف نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی هستیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403072821389
  • خبرنگار : 50975