/ هفته ملی سلامت زنان/

فداکاری‌های خانوادگی، تهدیدی برای سلامتی زنان

بنا بر مطالعات به نظر می‌رسد زنان هنگام ایفای نقش در خانواده معمولا مسائل مربوط به سلامت خود را نادیده می‌گیرند؛ زنان در میانسالی با فداکاری، مشکلات خانواده را در اولویت قرار می‌دهند و این می‌تواند سلامتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و این در حالی است که با شناسایی رفتارهای خودمراقبتی می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

پروین احمدی رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت زنان از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه با اشاره به اهمیت خودمراقبتی زنان اظهار کرد: از دیدگاه WHO سلامتی حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و نه صرفا نداشتن بیماری یا نداشتن ناتوانی. برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی سلامت یکی از حقوق اساسی هر انسانی بدون تمایز از نژاد، مذهب، عقاید سیاسی، شرایط اقتصادی یا اجتماعی است.

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: سلامتی حالت تعادل است، تعادلی که فرد در درون خود و بین خود و محیط اجتماعی و فیزیکی خود برقرار می‌کند و خودمراقبتی و مداخله‌های به موقع و موثر، سبب ایجاد رفتارهای پیشگیرانه برای حفظ و ارتقای سلامت افراد خواهد بود.

خودمراقبتی چیست؟

وی بیان کرد: از دیدگاه WHO خودمراقبتی به معنی توانایی افراد، خانواده‌ها و جوامع برای ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری، حفظ سلامت و مقابله با بیماری و ناتوانی با یا بدون حمایتی کارمند بهداشتی است.

احمدی عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت مداخله‌های خودمراقبتی را برای هر کشور، حیاتی می‌داند و کشورها را برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت، ارتقای سلامت، ایمن نگه‌داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب‌پذیر توصیه می‌کند.

وی ادامه داد: مداخله‌های خودمراقبتی ابزارهای باکیفیت شامل داروها، مشاوره، تشخیص یا فناوری‌های دیجیتالی هستند که می‌توان به طور کامل یا جزئی، خارج از خدمات بهداشتی رسمی به آن‌ها دسترسی داشت. بسته به مداخله، آن‌ها را می‌توان با یا بدون نظارت مستقیم کارکنان بهداشتی استفاده کرد.

لزوم شناسایی رفتارهای خودمراقبتی پیشگیرانه

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: ‌WHO درباره مداخلات خودمراقبتی برای رفاه و سلامتی زنان توصیه می‌کند که مداخله‌ها باید در محیط حمایتی و امن انجام شود؛ ارائه خدمات با کیفیت بالا برای حمایت خانواده، مانند خدمات ناباروری، ارتقای سلامت جنسی و باروری و اطلاع‌رسانی در خصوص عوارض خطرناک سقط‌های غیرقانونی، مبارزه با عفونت‌های مقاربتی مانند HIV، عفونت‌های دستگاه تناسلی و سرطان دهانه رحم، بیماری‌های غیر واگیر از جمله سلامت روان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و.... باید انجام شود.

وی افزود: شناخت سلامت و بیماری، دانش سلامت و آگاهی از تهدیدهای سلامتی، در پیدایش رفتارهای خودمراقبتی نقش دارند؛ در بیماران پیش‌دیابتی با بالا بردن سطح آگاهی آنان می‌توان از عوارض این بیماری جلوگیری کرد، همچنین ایجاد خودمراقبتی پیشگیرانه و مدیریت در روابط زناشویی و یا فرزندآوری سبب حمایت خانواده و ارتقای سلامت جنسی می‌شود.

احمدی گفت: شناسایی رفتارهای خودمراقبتی پیشگیرانه کمک می‌کند تسهیل‌کننده‌ها و بازدارنده‌های تاثیرگذار بر سلامتی زنان از نظر زنان، آشکار شوند.

وی عنوان کرد: رفتارهای پیشگیرانه شامل راهبردهایی است که زنان برای بهبود سلامت جسمی و روانی خود به کار می‌برند؛ همان طور که کوهن (۱۹۹۸) در مطالعه خود بیان کرد مشکلات زنان باید توسط خودشان و با توجه به میزان کنترلی که بر زندگی خود دارند شناسایی شوند و این مهم توسط توسعه‌دهندگان برنامه بهداشتی و آموزشی که درک بالایی از نیازهای این افراد دارند، شدنی است.

فداکاری خانوادگی زنان، تهدیدی برای سلامتی

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: علاوه بر این موارد، به نظر می‌رسد نقش‌هایی که زنان در خانواده می‌پذیرند تاثیر مستقیمی بر ایجاد رفتارهای پیشگیرانه در زنان داشته باشد؛ آن‌ها در زمان ایفای نقش، معمولا مسائل مربوط به سلامت خود را نادیده می‌گیرند.

وی افزود: همچنین زنان در میانسالی برای خانواده خود فداکاری می‌کنند و مشکلات خانواده را در اولویت قرار می‌دهند و این موضوع می‌تواند جنبه‌های مختلف سلامتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و یکی از پیامدهای جدی این دوره، نادیده گرفتن و غفلت از خود و توجه نکردن به رفتارهای خودمراقبتی است که می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد.

احمدی بیان کرد: برآوردها نشان می‌دهد ۵۶ تا ۵۸ درصد از انواع مراقبت‌ها، از نوع خودمراقبتی است. بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خودمراقبتی می‌تواند موجب ۷ درصد صرفه‌جویی مالی در نظام سلامت شود. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که در بیماری‌های مزمن، خودمراقبتی می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

وی افزود: خودمراقبتی می‌تواند موجب کاهش ۴۰ درصدی مراجعه به پزشکان عمومی، کاهش ۱۷ درصدی مراجعه به پزشکان متخصص، کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به مراکز اورژانس و بستری در بیمارستان‌ها و کاهش ۵۰ درصدی روزهای غیبت از کار شود.

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: در نهایت، این شواهد نشان می‌دهد خودمراقبتی منجر به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، استفاده منطقی از خدمات و کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود که راهکار اصلی آن آموزش است.

وی افزود: جمعیت دانشگاه جندی شاپور اهواز ۳ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۲۸۷ نفر است که ۷۶۴ هزار و ۱۹۸ نفر از این جمعیت معادل ۴۱.۷۱ درصد را زنان میانسال تشکیل می‌دهند. در شش ماهه ابتدای امسال ۱۳۶ هزار و ۱۵۹ نفر از زنان میانسال ۳۰ تا ۵۹ سال خدمت ارزیابی فعالیت بدنی را دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072821362
  • خبرنگار : 50225