یک رسوایی جدید برای بوئینگ!

ناسا در پی شکست اخیر کپسول «استارلاینر» شرکت «بوئینگ»، همه ماموریت‌های فضایی این شرکت را متوقف کرد.

به گزارش ایسنا، ناسا همه ماموریت‌های فضایی آینده شرکت «بوئینگ»(Boeing) را به دلیل خرابی کپسول «استارلاینر»(Starliner) که باعث سرگردانی دو فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) شد، متوقف کرد.

به نقل از دیلی‌میل، ناسا این هفته فاش کرد که شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) متعلق به «ایلان ماسک»(Elon Musk) به شرکت پیشرو در پرتاب‌های سال ۲۰۲۵ تبدیل خواهد شد و بوئینگ را کاملا از برنامه خارج خواهد کرد.

اسپیس‌ایکس برای نجات فضانوردان ناسا «سونیتا ویلیامز»(Sunita Williams) و «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) که به مدت چهار ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده‌اند، انتخاب شده و این تصمیم، اعتراض کارکنان بوئینگ را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید:

اعتراض کارمندان بوئینگ به تحقیر شدن از سوی ناسا

ناسا اعلام کرد که تصمیم برای حذف بوئینگ به منظور درک بهتر اشتباهات ناشی از شکست استارلاینر در ماموریت خود بوده است زیرا فضاپیما در طول سفر ۲۴ ساعته به آزمایشگاه مداری در ماه ژوئیه شاهد چندین نشت بود.

ناسا گفت: زمان‌بندی و تنظیم پرواز بعدی استارلاینر زمانی مشخص می‌شود که درک بهتری از مسیر بوئینگ برای صدور گواهینامه سیستم به دست بیاید. این تصمیم شامل ملاحظاتی برای ترکیب درس‌های آموخته‌شده از آزمایش پرواز خدمه، تأیید محصولات برای دریافت مجوز نهایی و آمادگی عملیاتی خواهد بود.

پیش از اولین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار فاجعه‌بار استارلاینر، ناسا امید زیادی به این فضاپیما داشت و اوایل سال ۲۰۲۵ را برای پرتاب اولین ماموریت عملیاتی آن هدف قرار داده بود اما اکنون مشخص نیست که چه زمانی بوئینگ به مجوز لازم برای استارلاینر به منظور پرواز مجدد در مأموریت‌های سرنشین‌دار دست یابد.

ناسا در حال بررسی گزینه‌های گوناگون برای صدور مجوز سیستم فضاپیما از جمله پنجره‌های پرتاب احتمالی استارلاینر در سال ۲۰۲۵ است اما مشخص نیست که این پرواز سرنشین داشته باشد.

ناسا در سال ۲۰۱۴، قراردادهای ۴.۳ میلیارد دلاری را با بوئینگ و اسپیس‌ایکس به عنوان بخشی از برنامه تجاری سرنشین‌دار خود امضا کرد و آنها را به توسعه فضاپیما برای حمل خدمه و محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی موظف ساخت.

در آن زمان، بوئینگ شهرت زیادی را در صنعت هوافضا داشت؛ در حالی که اسپیس‌ایکس به تازگی به رقابت فضایی تجاری پیوسته بود اما در سال‌های پس از آن، اسپیس‌ایکس خود را به عنوان یک رقیب شایسته نشان داد. شرکت ۲۰۰ میلیارد دلاری ایلان ماسک تاکنون ۹ ماموریت سرنشین‌دار را به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرده؛ در حالی که بوئینگ هنوز مجوز اولین ماموریت خود را دریافت نکرده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: فضا
  • کد خبر: 1403072821352
  • خبرنگار : 71604

برچسب‌ها