مدیرعامل آزادراه شیراز ـ اصفهان مطرح کرد:

آمادگی انجام پیوست‌های زیست محیطی آزادراه شیراز ـ اصفهان

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان – شیراز از آمادگی انجام پیوست‌های زیست محیطی این آزادراه برای حفظ حیات وحش خبر داد و گفت: برای پرداخت عوارض در این آزادراه فعلاً یک دوره ۶ ماهه تعریف کرده‌ایم تا پیمایش‌ ترددها را در این بازه زمانی انجام دهیم.

رضا محمدیان امروز ۲۸ مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ضرورت داشتن پیوست‌های زیست محیطی آزادراه شیراز ـ اصفهان که از دل جنگل‌های مختلف عبور می‌کند و دارای حیات وحش متنوعی است، گفت: گذر حیوانات را طبق استاندارد پیش‌بینی کردیم و در بخش‌هایی نیوجرسی‌ها این نقش را ایفا کردند اما در عین حال با سازمان محیط زیست و جنگلبانی مکاتبه کردیم تا از مناطقی که عبور گونه‌های حیات وحش است، بازدید کرده و به ما راهکار ارائه دهند که چه اقداماتی برای حیات وحش انجام دهیم، لذا آمادگی انجام هر اقدامی که محیط زیست یا جنگلبانی اعلام کنند، داریم.

وی درباره نرخ عوارضی که در این آزادراه برای هر سواری ۱۲۰ هزار تومان و ماشین‌های سنگین ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است، نیز گفت: نرخ پیشنهادی ما برای سال ۱۴۰۲ بالاتر از این رقم بود اما وزارت راه و شهرسازی موافقت نکرد تا اینکه امسال این رقم مصوب شد که حداقل است، ولی به صورت سالانه نرخ عوارض آزادراه را بیشتر خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت احداث، نگه‌داری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز یادآور شد: بنا شده است تا طرحی به مجلس برود که در آن نرخ عوارض آزادراه مطابق نرخ تورم بانک مرکزی به صورت سالانه افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در مسیر آزادراه روستاهای فراوانی قرار دارند که روزانه تردد محلی زیادی در این آزادراه دارند و آیا آنان هم باید برای هر تردد ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنند، گفت: ما اکنون نمی‌دانیم که کدام تردد محلی است، لذا یک دوره آزمایشی ۳ تا ۶ ماهه تعریف کردیم تا در آن به وسیله دوربین‌ها، پایشی داشته باشیم و مشخص شود که کدام خودروها بیشترین ترددها را دارند و از این طرح بتوانیم ترددهای محلی را شناسایی کنیم ولی تا پایان زمان آزمایشی، بله ترددهای محلی هم باید عوارض پرداخت کنند و بعد از آن هم سعی می‌کنیم تخفیفی برای ترددهای محلی در آزادراه قائل باشیم.

مدیرعامل شرکت احداث، نگه‌داری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز اظهار کرد: در مسیر آزادراه ۶ دوربین پیمایشی داریم که خودروها در حدفاصل هر کدام از این دوربین‌ها عبور می‌کنند می‌توانند عوارض پرداخت کنند. هم اکنون حدود ۱۴ هزار تردد در شبانه‌روز در این آزادراه داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آزادراه شیراز ـ اصفهان در مسیر توسعه است و بحث ارتقای کیفی و کمی آن را دنبال می‌کنیم، گفت: آزادراه شیراز ـ اصفهان موسوم به آزادراه شاهچراغ(ع) در ۲۰ مهرماه سال ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور شهید، به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه این آزادراه را در دو فاز بهره‌برداری و تکمیلی به اجرا درآوردیم، افزود: در فاز تکمیلی اقدامات مختلفی در این آزادراه انجام دادیم. از آنجا که این آزادراه در یک مسیر بکر اجرا شد، هیچ زیرساختی در آن موجود نبود لذا تمام الزامات و نیازها را باید خودمان ایجاد می‌کردیم مانند برق‌رسانی و تأمین روشنایی که اکنون در بحث تأمین روشنایی حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و امیدواریم تا پایان آذرماه یا نهایتاً تا اوایل دی‌ماه آن را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت احداث، نگه‌داری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز با بیان اینکه باید ۶۵ کیلومتر این آزادراه را روشن کنیم، گفت: هم ‌اکنون مسیر ورودی ایزدخواست کاملاً روشن است و مسیر سمیرم، تنگ خیاره، خسرو شیرین هم منتظر خط گرم هستند و اگر اداره برق مجوز صادر کند و تأسیسات آن را به شبکه وصل کند، این مسیرها هم روشن می‌شود.

پیشرفت ۸۰ درصدی برق‌رسانی

محمدیان از پیشرفت ۸۰ درصدی برق‌رسانی در این آزادراه خبر داد و افزود: برق‌رسانی جزو الزامات دولت بود اما خودمان ترانس برق و حتی کابل‌های برق را خریداری و دکل‌ها را محقق کردیم و امیدواریم تا پایان امسال تمام الزامات آزادراه تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت احداث، نگه‌داری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز اظهار کرد: قریب ۶۰۰ کیلومتر نیوجرسی در این مسیر کار کردیم و اکنون بخش‌های پایانی آن است و ظرف یکی دو ماه آینده نیوجرسی‌ها کاملاً در آزادراه نصب خواهند شد.

وی از تکمیل و نصب تابلوهای راهنمایی و ایمنی در کل مسیر آزادراه خبر داد و افزود: در بخش هوشمندسازی در آزاددراه مشغول به کار شدیم به طوری که این آزادراه بستر فیبرنوری دارد و تمام تجهیزات فیبرنوری برای آن خریداری شده و پیمانکار آن در حال اقدام است. تلاش می‌کنیم با ایجاد این بستر کل آزادراه را هوشمند کنیم که این کار هم برای کنترل دوربین‌ها، پمپ بنزین‌ها و به طور کلی تمام ارتباطات کاربرد دارد.

محمدیان از فعالیت ۶ جایگاه سوخت بنزین در این آزادراه خبر داد و افزود: ۳ جایگاه سوخت ثابت با مسائل رفاهی و ۳ جایگاه سیار در این آزادراه تعریف کردیم.

احداث پمپ گاز جزو اولویت‌ها نبوده است

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص احداث جایگاه گاز نیز گفت: احداث پمپ گاز فعلاً جزو اولویت‌ها نبوده و اجباری برای احداث آن نداشتیم زیرا زیرساخت آن فراهم نیست چرا که لوله‌کشی گاز در این مسیر نیست و باید با تانکر گازرسانی انجام داد که مقرون به صرفه نیست.

محمدیان همچنین از تکمیل تابلوهای زیرگذرها در این آزادراه خبر داد و گفت: تبادل‌های اصلی آزادراه تکمیل شد و زیرگذرهای آزادراه هم تکمیل هم مرمت شد علاوه بر این‌ها زیرگذرهای اورژانس هم در نظر گرفتیم.

مدیرعامل شرکت احداث، نگه‌داری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز با بیان اینکه ۸ جایگاه برای مجتمع‌های خدمات رفاهی و ۵ نقطه گردشگری در مسیر آزادراه تعریف کردیم، گفت: اکنون ۳ مجتمع در حال بهره‌برداری است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴، ۸ جایگاه تکمیل شود.

وی در خصوص مجتمع‌های گردشگری هم گفت: مجتمع‌های گردشگری فاقد جایگاه سوخت بوده و بستگی به ایده سرمایه‌گذاران دارد که البته این مجتمع‌ها را در مناطق گردشگری مانند تنگ براق، سد درودزن، بهشت گمشده و... تعریف کردیم.

محمدیان با بیان اینکه آزادراه شیراز ـ اصفهان یک آزادراه بسیار زیبایی است و امیدواریم تبدیل به یکی از آزادراه‌های نمونه کشور شود، گفت: در همین مسیر در دو فاز قطعات یک تا ۶ آزادراه را ارتقا می‌دهیم و مسیر بعد از آن هم احداث قطعات ۷ و ۸ است که قرارداد مشترک جداگانه دارد. کار احداث قطعه ۷ آزادراه حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اکنون تحویل راهداری است.

وی با تصریح اینکه قطعات یک تا ۶ آزادراه هر مسیر رفت و برگشت، ۲ باند دارد اما قطعه ۷ هر مسیر ۳ باند دارد که تأثیر مهمی در ترافیک دارد، گفت:  قطعه ۷ مشخصات بزرگراه دارد و اکثرا تصادفات هم در این قطعه رخ می‌دهد به طوری که در یکسال گذشته حدود ۷۰ مورد تصادف در آزادراه داشتیم که ۴۵ مورد آن فقط در قطعه ۷ بوده که هنوز تکمیل و بهره‌برداری نشده است.

مدیرعامل شرکت احداث، نگه‌داری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز با یادآوری اینکه سهم این شرکت در قطعات یک تا ۶، ۵۰ درصد و در تأمین مالی قطعات ۷ و ۸، ۳۰ درصد است و مابقی سهم دولت است، البته تاکنون هیچ ریالی از وزارت راه و شهرسازی دریافت نکردیم، گفت: با این تفاسیر، بیش از ۳۰ درصد سهم خودمان در قطعه ۷ کار کردیم و برای آن مرز نگذاشتیم.

عدم تأمین مالی قطعه ۷

وی از عدم تأمین مالی قطعه ۷ از سوی دولت انتقاد کرد و افزود: بحث موردسازی قطعه ۷ در اختیار راه و شهرسازی است و لازم است که راه و شهرسازی کار احداث این قطعه را سرعت بخشد.

محمدیان بر ضرورت تأمین منابع مالی تقاطع گویم تا قبل از عیدنوروز تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه مسیر آزادراه شیراز ـ اصفهان به این تقاطع ختم می‌شود، لذا تکمیل آن بر رفع ترافیک بسیار موثر است.

مدیرعامل شرکت احداث، نگه‌داری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز در خصوص قطعه ۸ نیز گفت: به قطعه ۸ آزادراه شیراز ـ بوشهر هم می‌گویند که از بعد از تقاطع گویم شروع شده و به سمت حسینی‌الهاشمی و بوشهر ادامه می‌یابد. این آزادراه پروتکل کلی دارد و ما هم اعلام کردیم ۳۰ درصد در آن مشارکت می‌کنیم که البته دولت هنوز برای آن تصمیم نگرفته است اما اگر این قطعه تکمیل شود، کریدور شمال به جنوب کشور تکمیل خواهد شد.

وی درباره پوشش مخابراتی آزادراه شیراز ـ اصفهان هم گفت: تلاش زیادی انجام دادیم تا کل آزادراه تحت پوشش مخابراتی قرار گیرد. سازمان ارتباطات این را کار انجام می‌دهد اما درگیر منابع مالی هستند اما به طور کلی پوشش مخابراتی کل مسیر بسیار ضروری است. اکنون سازمان‌های خدمات‌رسان مانند راهداری از طریق بی‌سیم با هزینه بالا در این مسیر در حال خدمات‌دهی هستند.

محمدیان با بیان اینکه در کل مسیر امکانات راهداری زمستانی داریم، تصریح کرد: تمام تجهیزات را برای پلیس آزادراه تامین کردیم و در حد توان هم کمک می‌دهیم. اما حضور اورژانس هم در طول مسیر آزادراه بسیار ضروری است و لازم است که اورژانس و هلال احمر و پلیس پای کار باشند.

مدیرعامل شرکت احداث، نگه‌داری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز بر ضرورت حضور پلیس امنیت در این آزادراه تأکید کرد و افزود: باید حضور پلیس امنیت هوشمند بوده و حضور آن کاملاً محسوس باشد. البته ما خودمان گشت‌های شبانه آزادراه را بیشتر کردیم.

وی با بیان اینکه بحث دوربین‌ها یک بحث حاکمیتی است و دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف در عهده پلیس است، افزود: البته در این مسیر یکسری دوربین‌ها نصب شده و در حال فعالیت است که به جلوگیری از سرعت زیاد در آزادراه بسیار کمک کرده است.

محمدیان در ادامه از پیاده‌سازی سیستم توزین در آزادراه شیراز ـ اصفهان برای کامیون‌های سنگین وزن خبر داد و گفت: این سیستم را در تمام ورودی‌های آزادراه نصب می‌کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072821291
  • خبرنگار :