گزارشگر سازمان ملل: انگار اسرائیل از مصونیت و معافیت مطلق برخوردار است!

کارشناس مستقل سازمان ملل ابراز تاسف کرد که در طول جنگ غزه بیش از هر جنگ دیگری در سال‌های اخیر، آزادی بیان تهدید شده است و روزنامه‌نگاران هدف قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، ایرنه خان، گزارشگر مستقل سازمان ملل در مورد حق آزادی عقیده و بیان با اشاره به حملات به رسانه‌ها و کشتار هدفمند ده‌ها روزنامه‌نگار در یک سال گذشته در نوار غزه تاکید کرد که آزادی بیان در طول جنگ غزه بیشتر از هر جنگ اخیر دیگری تهدید شده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد که ممنوعیت (فعالیت) الجزیره، تشدید سانسور در سرزمین‌های اشغالی نشان دهنده راهبرد مقامات اسرائیلی برای خاموش کردن روزنامه‌نگاری انتقادی و جلوگیری از مستندسازی جنایات احتمالی بین‌المللی است.

ایرنه خان همچنین از «تبعیض و استانداردهای دوگانه» که محدودیت‌ها و سرکوب اعتراضات و سخنرانی‌های حامی فلسطین در نقاط مختلف جهان را در پی داشته است، به شدت انتقاد کرد. او در اظهارات خود به ممنوعیت‌های این چنینی در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، سرکوب شدید اعتراضات در محوطه دانشگاه‌های ایالات متحده و مموعیت نمادها و شعارهای ملی فلسطین در برخی کشورها که حتی در مواردی جرم انگاری شده است، اشاره کرد.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل که اصالت بنگلادشی دارد، همچنین به خاموش کردن و به حاشیه راندن صداهای مخالف در دانشگاه‌ها و محافل هنری اشاره کرد، زیرا به گفته او، برخی از بهترین موسسات دانشگاهی در جهان در حمایت از همه اعضای جامعه خود، چه یهودی، فلسطینی، عرب، مسلمان یا غیر آن ناکام ماندند.

او افزود: در حالی‌که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی راه نجاتی برای برقراری ارتباط به غزه و از غزه بوده‌اند، اما شاهد افزایش اطلاعات نادرست، دروغ‌پراکنی و سخنان نفرت‌انگیز در رسانه‌ها بوده‌ایم.

خان تاکید کرد که اقدامات نظامی اسرائیل در غزه و چندین دهه اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی این رژیم، موضوعات مورد علاقه، بررسی و انتقاد عمومی بوده است.

او گفت که فرانسه سال گذشته یک ممنوعیت عمومی مشابه را اعمال کرد اما با ممانعت دادگاه‌ها مواجه شد و اکنون ارزیابی‌های موردی را انجام می‌دهد. خان یادآور شد که بلژیک و کانادا نیز رویکردهای مشابهی دارند.

ایرنه خان پیشتر گزارش خود را درباره بحران جهانی آزادی بیان ناشی از درگیری در غزه به کمیته حقوق بشر مجمع عمومی ارائه کرد.

او گفت: اسرائیل به آن واکنش نشان داد و این موضع را اتخاذ کرد که جنگ در غزه واقعاً اهمیت جهانی ندارد و مأموریت من نباید با آن درگیر شود.

خان که پیشتر دبیرکل سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل بوده است، تأکید کرد که «هیچ درگیری در زمان‌های اخیر به اندازه غزه آزادی بیان را به‌طور جدی یا فراتر از مرزهای آن تهدید نکرده است».

او تصریح کرد که حملات به رسانه‌ها، حمله به حق همه افراد در سراسر جهان است که می‌خواهند بدانند در آنجا چه اتفاقی می‌افتد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات رژیم صهیونیستی عیله نوار غزه که بیش از یک سال از آن می‌گذرد، تاکنون به کشته شدن بیش از ۴۲ هزار فلسطینی غیرنظامی، مجروح شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی مردم این منطقه منجر شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه از مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا اقداماتی را برای تقویت حفاظت از خبرنگاران به‌عنوان «پرسنل غیرنظامی ضروری» اتخاذ کنند.

او تاکید کرد: روزنامه‌نگاری باید به اندازه کار بشردوستانه ضروری دیده شود.

خان در اظهارات خود بدون نام بردن از هیچ کشوری این سوال را مطرح کرد که چرا کشورهایی که خود را به‌عنوان قهرمان رسانه معرفی می‌کنند در مقابل حملات بی‌سابقه به روزنامه‌نگاران در غزه و کرانه باختری سکوت کرده‌اند؟

وی تصریح کرد: پیام اصلی من این است که آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، سیگنال‌هایی را به سراسر جهان می‌فرستد که انجام این کارها اشکالی ندارد زیرا در غزه اتفاق می‌افتد و اسرائیل از مصونیت مطلق برخوردار است - و دیگران در سراسر جهان باور خواهند کرد که معافیت مطلق وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072821228
  • خبرنگار : 71443