«سمک عیار» این بار به روایت حجت‌الله تجلی

کتاب «سمک عیار» نوشته فرامرز بن خداداد ابن عبدالله الکاتب الارجانی به تلخیص و روایت حجت‌الله تجلی چاپ و منتشر شد.

تجلی در تازه‌ترین فعالیت مکتوب خود اثری متفاوت را به علاقه‌مندان حوزه داستان ارایه کرده است. او با رجوعی درخور تامل سراغ مجموعه ارزشمند «سمک عیار» رفته تا روایت خود از این اثر تاریخی را به مخاطبان عرضه کند.

به گزارش ایسنا، آن‌چنان که تجلی در مقدمه کتاب خود آورده است:

«متن پیش رو بیش از هر چیز ادای دینی است به کاتب ارجانی که بنا به گفته بزرگانی همچون استاد ناتل‌خانلری یکی از دو ـ سه نمونه‌ داستان‌گوییِ عامیانه‌ تاریخ است که در قرن ششم هجری به نگارش درآمده است. پس از بازخوانیِ مجدد و متون حواشی که پیرامون آن نگاشته شده و دیگر نوشته‌ها که به تاریخِ عیاران در ایران و حتی صعالیک عرب و تشابهات آن‌ها پرداخته بر خود وظیفه دانستم که برای خوانندگان امروزی در حد وسع با تلخیص و روایتی امروزین و نو مشتی نمونه‌ خروار از خوان آن بزرگوار برگیرم و ساحت ذهنی خود و دوستان را سیراب از اندیشه و قلم نامیرای نویسنده‌ سمک عیار نمایم. باشد که با این یادآوری قطره‌ای باریده باشم بر دریای تشنگیِ مشتاقان متون کهن که شایسته‌ بارها و بارها و بارها دیده و خوانده‌ شدن را فراهم آورده لذت خوانشِ متن را به مخاطبان بخشیده باشم.»

سَمَک عَیّار رمانی است مشهور و قدیمی به زبان فارسی که در سدهٔ ششم هجری نوشته شده است. داستان‌های این کتاب سه جلدی به دست فرامرز پسر خداداد پسر عبدالله نویسنده (کاتب) ارجانی (ارگان یا بهبهان کنونی در استان خوزستان) جمع‌آوری شده است. وی داستان‌ها را از زبان یک راوی به نام صدقهٔ ابوالقاسم فراهم آورده است. سمک عیار یکی از داستان‌های عامیانه فارسی است که سینه به سینه نقل شده و سده‌ها مایه سرگرمی مردم ایران بوده است. قهرمان داستان پسر شاه حلب است که دل‌باخته دختر فغفور شاه چین شده و سپس به جنگ پادشاه ماچین رفته است.

پیشتر داستان سمک عیار به روایت دکتر ذبیح‌الله صفا، دکتر پرویز ناتل‌خانلری، ایرج شهرامی پور، محب رباب و... منتشر شده است.

انتشارات «سمت روشن کلمه» این کتاب را با قیمت صدهزار تومان بر پیشخوان کتابفروشی‌ها گذاشته است.

از دیگر کتاب‌های تجلی لازم است به مجموعه داستان «بهبهانی‌ها» اشاره کرد که دفتر اول آن با نام «بشیر نذیر» شامل ۱۹ داستان کوتاه است و دفتر دوم که نویسنده آن را «بهبهانی‌ها» نام نهاده ۱۴ داستان را در خود جای داده است. حجت‌الله تجلی نویسنده شناخته شده خوزستانی نزدیک به یک سال پیش مجموعه داستان «بهبهانی‌ها» را چاپ و منتشر کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072821206
  • خبرنگار :