افزایش رشته‌های مدال‌آور در بازی‌های آسیایی با کدام برنامه؟

کمیته ملی المپیک در حالی اعلام کرد افزایش تعداد رشته‌های مدال‌آور و تغییر رنگ مدال‌ها برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ در دستور کار است که مشخص نیست با چه برنامه‌ای قرار است این سیاست اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، در نشست تخصصی هماهنگی و بررسی کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی ناگویا ژاپن محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک ایران عنوان کرد: "افزایش رشته‌های مدال‌آور و تغییر رنگ مدال‌ها از نقره به طلا و از برنز به نقره باید در دستور کار جلسات قرار گیرد." از سوی دیگر محمد شروین اسبقیان معاون ورزش فرهنگی و قهرمانی وزارت ورزش بارها اعلام کرده است ورزش ایران باید بارها پرچم ایران را در المپیک لس آنجلس به اهتزاز دربیاورد.

اینکه تعداد رشته‌های مدال‌آور افزایش پیدا کند اتفاق خوبی است اما نیاز به برنامه‌ریزی طولانی مدت و سرمایه‌گذاری دارد. بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶  از ۲۹ شهریور آغاز می‌شود و کمتر از دو سال تا آغاز این بازی‌ها مانده است. باید دید برنامه کمیته ملی المپیک برای افزایش تعداد رشته‌های مدال آور چیست و از چه زمانی قرار است اجرایی شود؟  چگونه قرار است در فاصله کمتر از دو سال رشته‌ای که مدال‌آور نبوده را به یک رشته‌ مدال‌آور تبدیل کند و مهم‌تر از همه روی کدام رشته جدید برای مدال‌آوری حساب باز کرده‌اند؟

در بازی‌های آسیایی هانگژو مدال‌های طلا ایران افت کرد و رنگ مدال برخی رشته‌هایی که دوره‌های قبل طلا بود، به نقره و برنز تبدیل شد. نکته حائز اهمیت این است که در فاصله زمانی باقی مانده فدراسیون‌ها چه برنامه‌ای را شروع کرده‌اند تا مجددا مدال طلا بگیرند آن هم در فضای رقابتی شدیدی که بین کشورهای آسیایی به وجود آمده است.

در این سالها بارها اعلام شد رشته‌های پایه و پرمدال مانند دوومیدانی و شنا نیاز به سرمایه‌گذاری دارند تا بتوانند پیشرفت محسوسی داشته باشند اما هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

وزارت ورزش و کمیته ملی باید شفاف‌سازی کنند که دقیقا چگونه می‌خواهند تعداد رشته‌های مدال‌آور را افزایش قرار دهد و رنگ مدال‌های نقره را به طلا تبدیل کنند؟

همچنین آمار نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته تعداد رشته‌های مدال آور ایران در بازیهای آسیایی کاهش یافته‌اند و از ۱۱ رشته در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون به ۸ رشته در بازیهای آسیایی ۲۰۲۲ رسیده‌اند. با این شرایط باید دید ورزش ایران چه برنامه‌ای برای تحول دارد.

تعداد رشته‌های ایران که در سه دوره اخیر بازی‌های آسیایی صاحب مدال طلا شدند:

۲۰۲۲ هانگژو: ۸ رشته طلا گرفتند 

۲۰۱۸ جاکارتا: ۱۰ رشته مدال طلا گرفتند 

۲۰۱۴ اینچئون: ۱۱ رشته مدال طلا گرفتند 

وضعیت کسب مدال طلای ایران در سه دوره اخیر بازی های آسیایی:

نام رشته بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲
 تیروکمان ۱ طلا (کامپوند) - -
دوومیدانی ۱ طلا (پرتاب دیسک) ۲ طلا (پرتاب دیسک و دوی ۳۰۰۰ متر) ۱ طلا (پرتاب دیسک)
دوچرخه سواری ۱ طلا (پیست) - -
کاراته ۳ طلا ۲ طلا ۱ طلا
رویینگ ۱ طلا - -
تیراندازی ۱ طلا - -
تکواندو ۴ طلا ۲ طلا -
والیبال ۱ طلا  ۱طلا  ۱ طلا
وزنه برداری ۱ طلا  ۲ طلا -
کشتی ۶ طلا  ۵ طلا ۵ طلا
ووشو ۱ طلا ۲ طلا ۲طلا
کبدی - ۲ طلا -
کوراش -  ۱طلا ۱ طلا
سنگنوردی -  ۱طلا ۱طلا
شطرنج - - ۱ طلا
تعداد کل طلا ۲۱ طلا ۲۰ طلا ۱۳ طلا

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403072821203
  • خبرنگار : 71468