تاکید میقاتی و ملونی بر اجرای قطعنامه ۱۷۰۱

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و نخست‌وزیر ایتالیا در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یکدیگر در بیروت در روز جمعه خواستار اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شدند.

به گزارش ایسنا، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در بیروت خاطرنشان کرد، راهکار دیپلماتیک باید بر خشونت و تخریب ارجحیت داشته باشد.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، وی ضمن تاکید بر لزوم اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، تصریح کرد که هیچ اولویتی بالاتر از برقراری آتش‌بس نیست.

میقاتی در جریان این کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر توقف نقض حاکمیت لبنان تاکید و اعلام کرد که کشورش امروزه بهای سنگینی برای درگیری‌های خارجی پرداخته و باید از درگیری‌های منطقه‌ای فاصله گرفت.

وی همچنین تاکید کرد لبنان به قوانین بین‌المللی پایبند است و با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه نیروهای یونیفل مبنی‌بر ترک خاک این کشور و حملات علیه آنها مخالفت دارد.

در همین راستا، نخست‌وزیر ایتالیا اظهار کرد که کشورش خواستار برقراری آتش‌بس در لبنان به مدت ۲۱ روز است.

نخست‌وزیر ایتالیا همچنین گفت، اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل امری ضروری است و این بدان معناست که در جنوب رود لیتانی، هیچ نظامی غیر از نیروهای یونیفل و ارتش لبنان وجود ندارد. مسأله آوارگان در لبنان در سطح اروپایی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما جهت دستیابی به آتش‌بس دائمی در غزه و لبنان تلاش و همکاری می‌کنیم. ما از مذاکرات مربوط به آزادی اسرای اسرائیلی حمایت می‌کنیم و به دنبال حمایت از غیرنظامیان متأثر از جنگ هستیم.

ملونی ضمن تاکید بر مخالفت خود با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه نیروهای یونیفل، خاطرنشان کرد که هدف قرار دادن این نیروها امری غیرقابل قبول است و با توجه به حملات اخیر اشغالگران به نیروهای یونیفل، تمامی طرف‌ها باید برای تضمین امنیت سربازان خود تلاش کنند.

نخست‌وزیر ایتالیا عنوان کرد، نیروهای یونیفل سال‌ها در تضمین برقراری ثبات در مرزهای میان لبنان و اراضی اشغالی سهم بسزایی داشتند و باید برای تضمین امنیت این نیروها و سلامت آنها تلاش کرد.

وی همچنین تاکید کرد: از طریق تقویت نیروهای یونیفل و حفظ بی‌طرفی آن، می‌توانیم ورق را برگردانیم. ما اطمینان داریم که ارتش لبنان تمامی شرایط لازم را برای فعالیت این نیروها فراهم خواهد کرد.

نخست‌وزیر ایتالیا درخصوص بحران آوارگان سوری گفت: ما با شرکا برای فراهم‌سازی شرایط لازم جهت بازگشت آوارگان به سوریه تلاش و همکاری می‌کنیم.

ملونی افزود که تصمیم دارد با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از سفرش به لبنان و اردن مذاکراتی انجام دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی بیش از یک بار نیروهای یونیفل و پایگاه‌های آنها در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.

اخیرا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواست نیروهای یونیفل را از جنوب لبنان خارج کند.

به دنبال این تجاوزات، لبنان به شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کرد و حدود ۴۰ کشور حمایت کامل خود را از نیروهای یونیفل اعلام کردند و این تجاوزات را محکوم کردند.

پیشتر آندره تننتی، سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) اعلام کرد: حملات ارتش اسرائیل علیه نیروهای ما برعکس چیزی که مسئولان اسرائیلی می‌گویند، عمدی بود. اسرائیل بارها یونیفل را هدف قرار داد که پنج مورد آنها عامدانه بود.

از زمان جنگ غزه مرزهای لبنان و اراضی اشغالی شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072821202
  • خبرنگار : 71588