کارشناس حوزه آبخیزداری:

قطع درختان در دنیا منجر به نگرانی‌های بسیاری شده است

یک کارشناس حوزه آبخیزداری گفت: طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در راستای حفاظت از سرزمین، آب، خاک، پوشش گیاهی و اقلیم است.

احسان سهرابی، دانشجوی دکتری آبخیزداری دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره ضرورت اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، بیان کرد: درختکاری رویکردی مهم برای حفظ محیط‌ زیست و منابع طبیعی است که در کشورهای مختلف جهان دنبال می‌شود و این موضوع با هدف تعدیل و کاهش اثرات تغییر اقلیم بر کره زمین، حفاظت از جنگل‌ها و توسعه پوشش گیاهی به‌عنوان مؤثرین راهکار مورد توافق و اجماع جهانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان در عرصه محیط‌ زیست و منابع طبیعی معتقدند درختان ریه‌های کره زمین و بخشی ضروری در اکوسیستم‌های جنگل‌ها محسوب می‌شوند که سهم بسزایی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز انسان‌ها دارند، اظهار کرد: امروزه با اینکه پروژه‌های درختکاری بسیاری در سراسر جهان با هدف احیای جنگل‌ها در حال اجرا هستند، جنگل‌زدایی در اغلب نقاط دنیا با سرعت بیشتری در حال رشد و پیشروی است، به‌طوری که قطع درختان بدون جایگزینی پوشش سبز در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم و منجر به نگرانی‌های بسیاری میان بشر شده است.

این دانشجوی دکتری آبخیزداری دانشگاه لرستان گفت: وجود درختان به افزایش تأمین اکسیژن برای تنفس، جذب و ذخیره دی‌اکسیدکربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بالا بردن شانس بارندگی در شهرها، ذخیره آب باران و حاصلخیز کردن خاک، تأمین سایه برای خنک‌سازی محیط و بسیاری از مزایای مهم دیگر کاربردی است.

وی یادآوری کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت بر مبنای ظرفیت‌های بالقوه و شگرف سرزمینی و در چارچوب نظامات فنی و اجرایی کشور، با هدف بهبود و ارتقای پوشش گیاهی اکوسیستم‌های طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز، برای اولین بار پس از پیروزی انقالب اسلامی با دستور دولت سیزدهم توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برنامه‌ریزی شده است.

او افزود: بر این اساس این طرح، با تکیه بر پشتیبانی مردم و دستگاه‌های اجرایی، آهنگ حرکت به سمت تحولی شگرف در زمینه امنیت زیستی کشور را در پیش گرفته است. این طرح که محرک فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیستی، سیاسی و امنیتی کشور است در زمینه حفاظت از سرزمین، آب، خاک، پوشش گیاهی و اقلیم، اثربخشی زیادی داشته است و می‌تواند به‌عنوان الگوی جدیدی برای حکمرانی مطلوب سرزمین در بخش آب، محیط زیست و منابع طبیعی معرفی شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403072821196
  • خبرنگار : 50177