نگاهی به تصویر کلان اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲

براساس داده‌های مرکز آمار از اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲، حجم نقدینگی کل اقتصاد ایران هفت هزار و ۸۷۷ همت (هزار میلیارد تومان) اعلام شد.

به گزارش ایسنا، اخیرا مرکز آمار ایران گزارش اقتصاد (کلان) ایران را منتشر کرد. این گزارش حاوی مجوعه‌ای از آخرین اطلاعات کلان اقتصادی کشور است که به صورت فصلی منتشر و به بررسی شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران به تفکیک بخش‌های مختلف می‌پردازد.

براساس اطلاعات و داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۰ جمعیت کل کشور ۸۴ میلیون نفر بوده که ۶۳.۸ میلیون نفر آن (۷۶ درصد) را جمعیت شهری و ۲۰.۱ میلیون نفر آن (۲۴ درصد) را جمعیت روستایی تشکیل داده است.

شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲، در طرف عرضه، عرضه کل اقتصاد ایران سه هزار و ۵۶۰ همت (هزار میلیارد تومان)   و محصول ناخالص داخلی به قیمت پایه یک هزار و ۸۷۰ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است.

در این سال، در طرف تقاضا، تقاضای کل اقتصاد ایران، برابر با سه هزار و ۵۶۰ همت (هزار میلیارد تومان) و محصول ناخالص داخلی به قیمت بازار، برابر با یک هزار و ۷۸۳ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است.

براساس این آمار، در سال ۱۴۰۲ حجم نقدینگی کل اقتصاد ایران هفت هزار و ۸۷۷ همت (هزار میلیارد تومان) که یک هزار و ۹۱۴ همت (هزار میلیارد تومان) آن (معادل ۲۴.۳ درصد) را «پول» و پنج هزار و ۹۶۲ همت (هزار میلیارد تومان) آن را «شبه پول» تشکیل داده است.

بنابراین در سال گذشته، حجم نقدینگی، پول و شبه پول نسبت به سال قبل از آن (۱۴۰۱) به ترتیب، ۲۴.۳ درصد، ۱۷.۵ درصد و ۲۶.۷ درصد رشد داشته است.

همچنین در سال گذشته (۱۴۰۲) منابع بودجه کل کشور (مصوب) برابر با چهار هزار و ۹۹۴ همت (هزار میلیارد تومان)، منابع بودجه عمومی دولت دو هزار و ۲۶۳ همت (هزار میلیارد تومان) و منابع شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها دو هزار و ۸۸۳ همت (هزار میلیارد تومان)، اعلام شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403072821193
  • خبرنگار : 71956