مدیرکل استاندارد استان:

۱۴۲۰ نمونه‌برداری استاندارد از مراکز تولیدی قزوین انجام شده است

مدیرکل استاندارد استان قزوین گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری بالغ‌ بر ۱۳۳۶ بازدید فنی از واحدهای تولیدی تحت پوشش استاندارد صورت گرفته است و ۱۴۲۰ نمونه‌ برداری از مراکز تولیدی صورت گرفته و ۱۴۹۵ آزمون بر روی آن‌ها انجام‌ شده است.

میترا عقیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استانداردسازی به‌عنوان عاملی کلیدی در بهبود کیفیت زندگی مردم ضرورت دارد و در این راستا اداره کل استاندارد استان قزوین، تلاش دارد تا  با استناد به قانون، حقوق مردم را ادا کرده و در کیفیت به تراز قابل قبولی برسد.

مدیرکل استاندارد استان قزوین بابیان اینکه در ۶ ماه نخست سال بالغ‌بر ۱۳۳۶ بازدید فنی از واحدهای تولیدی تحت پوشش استاندارد صورت گرفته است، افزود: در این راستا ۱۴۲۰ نمونه‌برداری از مراکز تولیدی صورت گرفته و ۱۴۹۵ آزمون بر روی آن‌ها انجام‌شده است.

این مسئول گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۴۱۵ بازرسی از صنایع غذایی و بهداشتی، ۲۹۲ بازرسی صنایع غیرفلزی، ۳۷۲ بازرسی از صنایع فلزی، انرژی و محیط‌زیست، ۸۰ نمونه‌برداری و آزمون از صنایع غذایی و بهداشتی، ۱۵ مورد نمونه‌برداری و آزمون از صنایع غیرفلزی، سه نمونه‌برداری و آزمون طرح کنترل بازار سوخت مایع و ۲۸۷ مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در ۶ ماه نخست سال، بالغ‌بر ۴۸ مورد بازرسی نظارت بر شرکت‌های بازرسی، ۸۲ مورد بازرسی آزمایشگاه‌ها، ۱۳ مورد ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری، ۹۴۰ مورد ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری، ۹ مورد بازرسی خدمات اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و زائرسرا صورت گرفته است.

عقیلی در ادامه اظهارکرد: رسالت اصلی استاندارد، احیای حق شهروندان است و این مهم جز با نظارت مستمر کارشناسان این حوزه در بحث کیفیت محصولات و خدمات محقق نمی‌شود.

وی گفت: یکی از معضلات این اداره کل، استاندارد بودن آسانسور ساختمان‌ها است. آسانسورهای کششی در ساختمان‌ها از سال ۱۳۸۲ و آسانسورهای هیدرولیک نیز از سال ۱۴۰۰ مشمول دریافت اجباری استاندارد از سازمان ملی است و این اداره کل به‌صورت جدی در این حوزه بازدید خواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: افرادی که مشغول به کار نصب و راه‌اندازی آسانسورها در اماکن خصوصی و عمومی هستند موظف به رعایت قواعد و اصول استاندارد هستند، در این زمینه بالغ‌ بر ۲۶۰ مورد توسط سازمان بازرسی برای آسانسورها موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آسانسور وسیله‌ای است که مستهلک می‌شود، نیاز است که هرچند سال توسط سازمان استاندارد موردبررسی قرار گیرد و مجدداً آسانسور استاندارد ادواری اخذ کند. متأسفانه یکی دیگر از مشکلاتی که در اداره استاندارد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم عدم تأییدیه استاندارد ادواری برای برخی آسانسورها در اماکن عمومی و بعضاً خصوصی است.

عقیلی در پایان گفت: از شهروندان درخواست داریم که خودشان نسبت به موضوع کیفیت و استاندارد دغدغه‌مند باشند. همچنین شهروندان می‌توانند برای اطمینان از استاندارد بودن کالای مصرفی خود کد ده‌رقمی زیر علامت استاندارد را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک و با دریافت پاسخ پیامک از سازمان ملی استاندارد از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403072821172
  • خبرنگار : 50560