همزمان با سالروز صدارت امیرکبیر

زنگ هفته فرهنگی اراک نواخته شد

صبح ۲۸ مهرماه، همزمان با سالروز صدارت امیرکبیر، زنگ هفته فرهنگی اراک در مدرسه صمصامیه بیات نواخته شد.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی در این آیین اظهار کرد: مدرسه صمصامیه بیات توسط مرحوم حاج ذوالفقار بیات که از فرماندهان ارشد اراک بوده است، تاسیس شده که همچنان فعال است و صدای دانش آموزان در آن شنیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این مدرسه قریب به هشتاد دانش آموز شهید در دوران دفاع مقدس دارد، گفت: مدرسه صمصامیه بیات در زمان تاسیس به حدی پیشرفته بوده که زبان فرانسه جزو رشته‌های آموزشی آن بوده است.

مخلص الائمه افزود: مرحوم ذوالفقار بیات یک مدرسه و بیمارستان نیز در روستای پنجعلی توره می‌سازد که در حال حاضر بخش هنرستان آن فعال است ولی بخش درمانی و بهداشتی این مرکز اکنون کارکرد ندارد.

استاندار مرکزی باتاکید بر لزوم الگو گرفتن مسئولان از امیرکبیر برای انجام کارهای بزرگ در مدت زمان کوتاه گفت: شهید رئیسی از جمله مسئولانی بود که اینگونه عمل کرد.

وی در ادامه با اشاره به ثبت کمترین نرخ بیکاری در تاریخ کشور توسط استان مرکزی گفت: امیدواریم در دولت چهاردهم نیز این کارهای بزرگ ادامه داشته باشد.

نادرقلی ابراهیمی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین اظهار کرد: هرچند قدمت اراک حدودا ۳۰۰ سال است ولی به جهت مدرن بودن و بافت مهندسی شهرسازی جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور داشته و دارد.

وی افزود: اراک و استان مرکزی زادگاه بزرگانی همچون امیرکبیر، قائم مقام فراهانی، پروفسور حسابی و آیت الله اراکی است به طوری که‌ بالغ بر ۳۰ درصد از مفاخر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور مربوط به اراک هستند. این شهر افراد تاثیرگذاری در سطح ملی و بین المللی داشته که برای کشور جریان سازی کرده‌اند.

ابراهیمی با بیان اینکه اراک اولین شهر مهندسی ساز کشور است گفت: ما باید افتخارات شهر اراک را به نسل جوان نشان دهیم تا با اتکا به گذشته و نوآوری‌های جدید، مسیر روشنی پیش رو داشته باشیم.

نماینده مردم اراک با تاکید بر اینکه جایگاه اراک باید بالاتر از آنچه امروز هست، باشد، تصریح کرد: شرایط امروز اراک علیرغم همه زحمات و تلاش‌ها با جایگاه واقعی این شهر خیلی فاصله دارد و بایستی جایگاه اراک را در سطح کشور و بین الملل ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: آغاز عملیات پیشرفت علمی کشور ژاپن همزمان با عملیات علمی امیرکبیر در ایران بوده است ولی متاسفانه نتوانستیم در برخی از حوزه‌ها در حد ژاپن پیشرفت داشته باشیم.

ابراهیمی با بیان اینکه هوش اراکی‌ها در سطح کشور و جهان، سرآمد و زبانزد است گفت: ما باید داشته‌های خود را حفظ کرده و به آنها ببالیم و راهی را ترسیم کنیم که خدمتی موثر برای جامعه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بایستی مسیر و جریان جدیدی برای طرح جامع اراک وجود داشته باشد افزود: افق سال ۱۴۲۰ که شهرداری اراک تعریف کرده است، این افق بایستی دست یافتنی باشد و با مشارکت مردم اراک، بتوانیم جایگاه اصلی اراک را پیدا کنیم.

علیرضا محمودی، شهردار اراک نیز اظهار کرد: هفته فرهنگی اراک از امروز آغاز شده و تا جمعه با برگزاری برنامه‌های هنری و فرهنگی متعدد ادامه خواهد داشت. ما باید توانمندی‌ها و داشته‌های خود را در حوزه هویت شهری به نمایش بگذاریم.

وی افزود: بعدازظهر امروز، همایش «امیر عزت و اقتدار» برگزار خواهد شد که در آن به وجوه مختلف شخصیت و تاریخ صدارت امیرکبیر پرداخته خواهد شد.

محمودی با بیان اینکه مدرسه صمصامیه بیات یکی از مراکز هویتی شهر است گفت: این مدرسه که زنگ هفته اراک در آن نواخته خواهد شد، با مشخصات یک دانشگاه عالی تاسیس و به شکلی طراحی شده که رشته‌های خوب در آن تدریس شود و در حد مدرسه دارالفنون تهران بوده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403072821125
  • خبرنگار : 50598