راهکارهای ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان در مدارس و چالش‌های آن

کارشناس آموزشی ضمن تشریح راهکارهای مؤثر برای ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان در مدارس ایران، چالش‌های اجرایی شدن آنها را نیز برشمرد و گفت: محدودیت‌های بودجه‌ای در تأمین منابع مالی برای تجهیز مدارس و آموزش معلمان و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات باید مورد توجه قرار بگیرد. این در حالیست که مقاومت در برابر تغییر، همیشه از مسائل جامعه بوده که آماده‌سازی معلمان و مدیران برای پذیرش روش‌های نوین آموزشی و تغییر نگرش نسبت به شیوه‌های سنتی آموزش می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

علی مناهی در گفت‌وگو با ایسنا، بهبود سطح علمی دانش‌آموزان را از مهم‌ترین اهداف نظام آموزشی دانست و با بیان اینکه این امر دارای چند راهکار کلیدی است که می‌تواند به طور قابل توجهی در ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان مؤثر باشد افزود: بهبود کیفیت آموزش معلمان یکی از این راهکارهاست که در این باره، نظام آموزشی باید به برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای معلمان، آشنایی معلمان با روش‌های نوین تدریس و تشویق معلمان به استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی پرداخته و برنامه ریزی کند.

به گفته وی، تقویت برنامه درسی راهکار دیگری است که بازنگری و به‌روزرسانی محتوای آموزشی، تمرکز بر مهارت‌های کاربردی و حل مسئله و گنجاندن موضوعات مرتبط با نیازهای روز جامعه می تواند این بخش را ساماندهی و تقویت کند.

این کارشناس آموزشی در ادامه ایجاد محیط یادگیری پویا را روش دیگر خواند و اظهار کرد: در نظام آموزشی نوین، تشویق مشارکت فعال دانش‌آموزان در کلاس، استفاده از روش‌های آموزشی تعاملی و ایجاد فضای امن برای پرسش و پاسخ تبیین می‌شود و این روش موجب شده تا دانش آموزان در این محیط فعالیت‌های مطلوب‌تری داشته باشند.

مناهی با تاکید بر اینکه تقویت مهارت‌های پژوهشی از دیگر مواردی است که باید برای آن در آموزش روش‌های تحقیق به دانش‌آموزان، برگزاری جشنواره‌های علمی و پژوهشی و تشویق دانش‌آموزان به انجام پروژه‌های تحقیقاتی برنامه ریزی کرد گفت: به نظرم استفاده از فناوری در آموزش موضوع جدی دیگری است که نیاز به تجهیز مدارس به امکانات فناوری اطلاعات، آموزش استفاده از منابع آنلاین و کتابخانه‌های دیجیتال و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای آموزشی تعاملی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه البته برای اجرای این راهکارها با چالش‌هایی مواجه هستیم، در این باره نیز اظهار کرد: محدودیت‌های بودجه‌ای در تأمین منابع مالی برای تجهیز مدارس و آموزش معلمان و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات باید مورد توجه قرار بگیرد. این در حالیست که مقاومت در برابر تغییر، همیشه از مسائل جامعه بوده که آماده‌سازی معلمان و مدیران برای پذیرش روش‌های نوین آموزشی و تغییر نگرش نسبت به شیوه‌های سنتی آموزش می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

به گفته مناهی همچنین نابرابری‌های آموزشی در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است که تفاوت در دسترسی به امکانات آموزشی در مناطق مختلف است و لزوم توجه ویژه به مناطق محروم و روستایی را می‌طلبد.

این کارشناس همچنین با اشاره به اینکه آموزش والدین از سیاست‌های دو دهه اخیر آموزش و پرورش است که جلب مشارکت والدین در فرآیند آموزش و آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به اهمیت روش‌های نوین آموزشی را در بر می‌گیرد افزود: ارزیابی و نظارت مسئله مهمی است که ایجاد سیستم‌های ارزیابی مؤثر برای سنجش پیشرفت دانش‌آموزان و نظارت مستمر بر اجرای صحیح برنامه‌های آموزشی ضروری است.

مناهی در ادامه توصیه‌هایی برای والدین و نقش آنها در موفقیت تحصیلی فرزندانشان داشت و خاطر نشان کرد: مشارکت فعال در آموزش که با ارتباط مستمر با معلمان و مدرسه و کمک به انجام تکالیف و پروژه‌های درسی امکان پذیر است از جمله نقش والدین در موفقیت فرزندان است. همچنین والدین با ایجاد محیط مناسب برای مطالعه در خانه و فراهم کردن فضای آرام و مجهز برای مطالعه، تنظیم برنامه منظم برای درس خواندن، تشویق به یادگیری مادام‌العمر می‌توانند تاثیرگذار باشند.

به گفته مناهی، توجه به سلامت جسمی و روانی با اطمینان از خواب و تغذیه مناسب، حمایت عاطفی، کاهش استرس تحصیلی، آشنایی با فناوری‌های آموزشی با یادگیری استفاده از ابزارهای دیجیتال آموزشی، نظارت بر استفاده صحیح از اینترنت و منابع آنلاین از دیگر مواردی است که اولیاء باید برای آن برنامه داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: بهبود سطح علمی دانش‌آموزان نیازمند همکاری و هماهنگی میان مدارس، معلمان، والدین و مسئولان آموزشی است. با تلاش جمعی و اجرای راهکارهای مؤثر، می‌توانیم شاهد پیشرفت چشمگیر در سطح علمی دانش‌آموزان و در نتیجه، آینده‌ای روشن‌تر برای نسل آینده باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403072821119
  • خبرنگار : 71244