مدیرکل آموزش و پرورش استان:

پیگیر ثبت‌نام دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مدارس کرمانشاه هستیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: پیگیر ثبت‌نام دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مدارس استان هستیم.

 سلمان محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه پیگیر جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن دانش‌آموزان استان هستیم، گفت: برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل آموزش‌وپرورش سامانه‌ای به نام «شهید محمودوند» طراحی شده که اطلاعات کودکان بازمانده از تحصیل توسط وزارتخانه در این سامانه بارگذاری می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در طرح «شهید محمودوند» کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی و کد ملی و آدرس آنها جهت پیگیری در اختیار دفتر معاونت آموزش ابتدایی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به ازای هر یک تا پنج نفر دانش‌آموزی که در استان بازمانده از تحصیل شده باشند، یک راهبر شامل مدیر یا معاون مدرسه به درب منزل تک‌تک دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مراجعه کرده و پیگیر ثبت‌نام این دانش‌آموزان در مدارس می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه نزدیک به ۶۰۰ نفر پیگیر جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن دانش‌آموزان استان هستند، افزود: این افراد پیگیر جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن تک تک کودکانی که در رده سنی شش تا یازده سال بوده و در مدارس ثبت‌نام نشده‌اند، هستند.

محمدی یادآور شد: راهبران آموزشی بعد از شناسایی افراد بازمانده از تحصیل و جذب و ثبت‌نام آنها در مدارس، پیگیر حضور آنها سرکلاس درس هم خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود در سامانه شهید محمودوند که به استناد آمار ثبت احوال تهیه شده، در سال تحصیلی گذشته در مجموع ۱۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان شش سال استان در مدارس ثبت‌نام نشده بودند، تاکید کرد: این آمار به دلایلی مثل مهاجرت خانواده‌های تعدادی از این دانش‌آموزان به خارج از استان و یا خارج از کشور، فوت احتمالی آنها، داشتن معلولیت یا بیماری صعب‌العلاج و... دقیق نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۳۸۹ نفر از افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی گذشته دارای معلولیت بوده‌اند، گفت: اگرچه معتقدیم هیچ دانش‌آموزی نباید بخاطر معلولیت از تحصیل باز بماند، اما این دانش‌آموزان برای تحصیل به مدارس استثنایی هدایت می‌شوند که آمار آنها در لیست مدارس عادی ثبت نمی‌شود.

محمدی در ادامه با بیان اینکه برخی از دانش‌آموزان هم به دلیل بی‌سرپرست بودن و یا داشتن سرپرست بد و یا دلایل دیگری مثل فقر مالی خانواده‌ها در مدارس ثبت‌نام نشده‌اند، افزود: هم‌اکنون ۲۵۰ دانش‌آموز داریم که به دلایلی از این دست در مدارس ثبت‌نام نشده‌اند که پیگیر جذب این دانش‌آموزان در مدارس ولو با تامین مخارج درس و تحصیل آنها هستیم، هرچند امکان ثبت‌نام تعدادی از آنها به دلیل مسائل فرهنگی مثل ازدواج زودهنگام دختران و یا استفاده از پسران به عنوان نیروی کار توسط خانواده‌ها عملا وجود ندارد.

محمدی افزود: همین الان در محله آقاجان شهر کرمانشاه پیگیر ثبت‌نام پنج دانش‌آموز در مدارس هستیم که با وجودی که با همراهی و کمک خیرین برای آنها لباس و لوازم کامل مدرسه خریداری کرده‌ایم، اما به دلیل مسائل فرهنگی هنوز در مدارس حضور ندارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون آمار شناسایی کودکانی که در سامانه شهید محمودوند بازمانده از تحصیل معرفی شده‌اند در استان به صفر رسیده، گفت: هیچ کودکی نیست که در این سامانه بازمانده از تحصیل شناسایی شده باشد، اما مشخصات و آدرس دقیق محل سکونت او را در اختیار نداشته باشیم، اما واقعیت این است که بازگرداندن تعدادی از این دانش‌آموزان عزم همگانی همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد و آموزش و پرورش به تنهایی قادر به بازگردادن این دانش‌آموزان به مدارس نیست.

محمدی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم هیچ دانش‌آموزی در استان به دلیل فقر مالی از درس و تحصیل بازبماند، گفت: انتظار داریم نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر و ... نیز در راستای جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه سامانه شهید محمودوند هنوز آمار کودکان بازمانده از تحصیل سال تحصیلی جدید را در اختیار استان قرار نداده، گفت: با توجه به اینکه تا اواسط آبان احتمال ثبت‌نام برخی از دانش‌آموزان واجد شرایط سنی برای تحصیل زیاد است، لذا هنوز سامانه تکمیل نشده است، اما به محض اعلام اسامی و مشخصات دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، پیگیر ثبت‌نام آنها در مدارس و جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن آنها خواهیم شد.

انتهای پیام
 

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072821115
  • خبرنگار : 50180