العربی الجدید: مذاکرات ایران و مصر مثبت بود

روزنامه قطری «العربی الجدید» در گزارشی مذاکرات اخیر انجام شده در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قاهره با مقامات مصر را «مثبت» ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا، العربی الجدید در این باره نوشت که طبق اطلاعات موجود مذاکرات روز پنج‌شنبه میان سید «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مقامات مصر در قاهره مثبت بود.

طبق گزارش این روزنامه، این مذاکرات شامل کلیه پرونده‌های سیاسی و امنیتی منطقه به ویژه وضعیت نوار غزه، لبنان و دریای سرخ و همچنین پرونده احیای روابط قاهره و تهران بود.

العربی الجدید نوشت: اطلاعات حاکی از آن است که اگرچه مذاکرات مصر و ایران در مورد هیچ یک از موضوعات مورد بحث در سفر عراقچی به قاهره به توافقات خاصی نرسید، اما به طور کلی مثبت بود.

در ادامه این گزارش آمده است: در پرونده احیای روابط میان قاهره و تهران، اطلاعات حاکی از آن است که طبق مذاکرات صورت گرفته، تلاش‌های مشترک دو طرف که توسط سرویس‌های امنیتی، اطلاعاتی و دیپلماتیک درباره ارتقای مجدد روابط ۲ کشور تا سطح تبادل سفیر انجام می‌شود، ادامه خواهد یافت.

دکتر «حسن نافعه»، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در درباره پرونده‌های مرتبط با گفت‌وگوهای میان مصر و ایران به العربی الجدید گفت: ایران و مصر خواهان بهبود روابط هستند،، اما من شک دارم که موضوع این سفر دستیابی به توافقی برای تبادل سفرا باشد و احتمال داده می‌شود که موضوع این سفر مربوط به تنش منطقه‌ای و در چارچوب هشدار به کشورهای عربی در خصوص ارائه هر گونه تسهیلات به اسرائیل برای حمله به ایران بوده باشد.

عراقچی و همتای مصری

در همین راستا، «حکم امهز» کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار کرد: ایران در در خصوص حمله مورد انتظار اسرائیل از مصر و یا هیچ کشور دیگری درخواست میانجیگری نمی‌کند، بلکه کاری که تهران از طریق دیپلماسی خود انجام می‌دهد، توضیح اوضاع به جهان و توضیح نتایج منفی و پیامدها و عواقب هرگونه حمله اسرائیل به ایران در دوره آتی است؛ چراکه پاسخ ایران به این رژیم در محدوده قوانین بین‌المللی و در چارچوب پاسخ به جنایت ترکیبی اسرائیل که بخشی از آن در خاک ایران بود، انجام شد و لذا این حمله اسرائیل با واکنش ایران مواجه شد.

این کارشناس ایرانی در خصوص پرونده احیای روابط، نیز گفت: منافع متقابلی میان مصر و ایران برای تقویت و توسعه روابط وجود دارد و این موضوع در سفرها و ارتباطات مقامات ایرانی و مصری در دوره گذشته منعکس شده است.

وی خاطرنشان کرد: نقش بزرگ مصر و ایران در همه پرونده‌های منطقه و خارج از آن کاملا مشهود است و بنابراین روابط بین آنها در این شرایط منطقه، مهم و ضروری است.

«عماد آبشناس» نویسنده و تحلیلگر سیاسی ایرانی، درباره گفت‌وگوهای میان مصر و ایران به العربی الجدید گفت: امید زیادی در این زمینه وجود دارد، اما متأسفانه مشکل اینجاست که مصر از سوی آمریکا و اسرائیل تحت فشار است تا به طور کامل روابطش را با ایران عادی نکند.

وی ادامه داد: آمریکا و اسرائیل نمی‌خواهند ایران و مصر روابط رسمی را برقرار کنند، زیرا ۲ کشور بال‌های امت اسلامی محسوب می‌شوند و این امت بدون سالم بودن بالهایش نمی‌تواند رشد کند و اوج بگیرد و این همان چیزی است که ایران با تلاش برای متحد کردن مجدد همه کشورهای اسلامی به دنبال آن است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403072821080
  • خبرنگار : 71610