وضعیت رفسنجان از نظر حیوان‌گزیدگی در کشور، حاد است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت شهرستان رفسنجان گفت: بررسی آماری بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ از سیر صعودی میزان حیوان‌گزیدگی در این شهرستان حکایت دارد و وضعیت رفسنجان از نظر حیوان‌گزیدگی در کشور، حاد است.

دکتر سمیرا کوهستانی ۲۸ مهرماه در کارگروه ساماندهی حیوانات ناقل بیماری به انسان( سگ‌های پرسه‌زن) در رفسنجان اظهار کرد: براساس آمار تعداد موارد حیوان‌گزیدگی طی سال ۱۴۰۰ در این شهرستان حدود ۱۴۲۴ مورد بود که در سال ۱۴۰۲ به ۲۳۴۹ مورد رسید.

وی افزود: همچنین در شش ماه ابتدای امسال در شهرستان بیش از ۱۴۹۸ مورد حیوان‌گزیدگی داشتیم که نسبت به شاخص کشوری وضعیت رفسنجان حاد است.

رئیس مرکز بهداشت رفسنجان، نیز به افزایش بیش از دو برابری موارد حیوان‌گزیدگی در سه سال گذشته اشاره و بر ضرورت اتخاذ تدابیر جدی برای مقابله با این معضل تأکید کرد.

دکتر علیدوستی افزود: با وجود افزایش موارد حیوان‌گزیدگی، خوشبختانه تاکنون موردی از مرگ ناشی از هاری در شهرستان گزارش نشده و این نشان از تلاش کارشناسان هاری مجموعه سلامت رفسنجان دارد.

فرماندار رفسنجان‌ هم ضمن اینکه برای برگزاری جلسات متعدد به منظور ارائه راهکارهای موثر در کنترل و حذف حیوان‌گزیدگی اعلام آمادگی کرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید پای کار باشند تا این موضوع ساماندهی شود.

حسین رضایی افزود: در فصل تحصیل و مدارس، دانش آموزان باید مراقبت کنند تا دچار حیوان‌گزیدگی نشوند. از این رو آموزش و پرورش در مدارس باید برنامه داشته باشد و آگاهی بخشی دانش آموزان صورت گیرد تا در زمان بیرون آمدن از خانه و رفتن به سمت مدرسه و بالعکس مراقب باشند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مقرر شد تا با تشکیل کمیته‌های تخصصی و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط، راهکارهای علمی و عملی برای مقابله با پدیده حیوان‌گزیدگی ارائه و اجرا شود.

در پایان از زحمات آقای غلامحسینی معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان در کمک به ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تقدیر شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403072820944
  • خبرنگار : 50188