نماینده ولی فقیه در استان کرمان:

همه قوانین بین‌المللی دفاع مشروع را در برابر اشغال، واقع می‌دانند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه همه قوانین بین‌المللی دفاع مشروع را برای کسانی که سرزمین آن‌ها مورد اشغال قرار گرفته، واقع می‌دانند، گفت: جنگ غزه و لبنان به نفع جهان اسلام و پیروزی مجاهدان حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی تمام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی درباره خصوصیات محسنین که از الگوهای قرآنی هستند، بیان کرد: در قرآن کریم دو معنای احسان به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته که یک معنا کار نیکی است که منفعتش متوجه دیگران می‌شود و معنای دوم عبارت از کارهای صالح و کارهای خوب و قابل ترویج فرد در زندگی است.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم به صراحت اعلام می‌کند که جماعت محسنین مورد توجه خداوند هستند و آن‌ها را دوست دارد، افزود: حضرت ابراهیم وقتی از آزمون الهیِ قربانی کردن فرزندش سربلند بیرون آمد، خداوند از او به عنوان محسن یاد کرد.

علیدادی سلیمانی اظهار کرد: انبیاء الهی در گروه محسنین قرار گرفته‌اند و خداوند در آیات متعددی دستور به احسان داده از جمله نیکی کردن به پدر و مادر و بعد از آن به نیکی بر نزدیکان، یتیمان، افراد مسکین و خویشاوندان نیز دستور داده و در دیدگاه وسیع تر فرموده در مواجهه با دیگران به بهترین وجه سخن بگویید.

امام جمعه کرمان گفت: به فرموده امام علی علیه السلام احسان، تفضل و بخشش است. محسنین اهل تهجد، عبادت در دل شب و استغفار در سحرگاه هستند و در حوزه مادی در اموالی که دارند، حقی برای محرومان قائل هستند.

وی افزود: خداوند خواسته محسنین را برآورده می‌کند و در قرآن فرمود آن‌ها را مورد آمرزش قرار می‌دهد و متناسب با اعمال خوبشان که در دنیا انجام داده‌اند، به آنها پاداش خواهد داد.

علیدادی سلیمانی در بخش دیگر خطبه‌های نماز جمعه کرمان با گرامیداشت سالروز شهادت حاج مصطفی خمینی بیان کرد: این شهادت در شرایطی رقم خورد که کمک به پیروزی انقلاب اسلامی شد و امام در برابر این شهادت بزرگ با صلابت‌ هر چه تمام‌تر از این آزمون الهی سرافراز بیرون آمد.

وی با بیان اینکه در جغرافیای جهان اسلام شاهد حوادثی تلخ و جریان‌هایی هستیم که دنیای امروز در مقابل آن در این آزمون و ابتلا مردود واقع شده؛ ادامه داد: نسل‌کشی در فلسطین اشغالی و غزه و حمله ناجوانمردانه و تجاوز به خاک لبنان، مردم این دو کشور را در جنگ خانمان‌سوز نابرابری قرار داده که هیچ اصول و قانونی از قوانین بین‌المللی در آن رعایت نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: گرچه این جنگ به نفع جهان اسلام و پیروزی مجاهدان حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی تمام خواهد شد اما برای جهان اسلام و کل بشریت پیام‌هایی دارد.

وی افزود: اولین پیام این است هر وقت جامعه اسلامی و مسلمین در هر بخشی مورد تجاوز قرار گرفتند و سرزمین آنها اشغال و حق آنان پایمال شد، وظیفه دینی و الهی است که در جهادی بزرگ حضور پیدا کنند و در این راستا نیاز به اذن کسی ندارند زیرا دستور صریح الهی ایستادن مقابل متجاوزان است.

علیدادی سلیمانی تصریح کرد: در نگاه دینی جهاد دفاعی بر همه کسانی که سرزمین آنها اشغال شده، واجب است بنابراین با این اصل دینی غزه و لبنان در اصل جهاد دفاعی قرار گرفتند و همه مراجع و گزاره‌های دینی حمایت از مظلوم را لازم و واجب می‌دانند.

وی با بیان اینکه افتخار علمای حوزه‌های علمیه قم و نجف این است از ۷۰ سال پیش هر کدام در کرسی فتوا نشست، دفاع از مظلوم را واجب دانست؛ گفت: همه قوانین بین‌المللی دفاع مشروع را برای کسانی که سرزمین آنها مورد اشغال قرار گرفته، واقع دانسته حتی سازمان ملل که هر گونه اشغال نظامی ولو موقت را ممنوع می‌داند و طبق قوانین حاکم بر همه مجامع حقوقی دنیا، کسانی که سرزمینشان مورد اشغال واقع شده، باید از خودشان دفاع کنند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان اظهار کرد: با کمال تاسف همین مجامع که اگر جایی تحت حاکمیت خودشان کوچکترین تجاوزی رخ بدهد لشکرکشی می‌کنند؛ با وجود ماه‌ها نسل‌کشی اما کوچکترین حرکت قانونی برای مهار این سگ هار نکرده و برای حاکمیت جهنمی او گامی برنداشته و در سکوت مطلق شاهد نسل‌کشی هستیم و حتماً زمانی به میدان می‌آید که کفه جنگ به نفع مجاهدان رقم خواهد خورد که در آینده نزدیک این اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: مجاهدان سلحشور، محکم و استوار لبنان چنان محکم می‌جنگند که اجازه کوچک‌ترین رخنه در خاک لبنان را ندادند و نخواهند داد.

علیدادی سلیمانی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به روز صادرات و به همین مناسبت توجه به اهمیت مسائل اقتصادی و معیشتی مردم به ویژه با توجه به تاکیدات رهبری در سال‌های اخیر گفت: در صادرات کشور باید به جغرافیای پهناور خود توجه کرده و ظرفیت بزرگ بخش صادرات دیده شود.

وی استان‌های ساحلی و مرزهای آبی و دریای شمال و جنوب، هر کدام را ظرفیت بزرگی عنوان کرد که باید مورد توجه باشد و صنعت و معادن کشور و تکمیل چرخه آن و توجه به اینکه خام‌فروشی از دستور کار خارج شود نیز اهمیت دارد و معادن که می‌تواند اشتغال و اقتصاد را یاری کند، بیشتر مورد توجه دولت‌ها باشد.

امام جمعه کرمان روی آوردن به کشاورزی نوین و توجه دادن کشاورزان به محصولاتی که باید بیشتر مورد توجه باشد را کار دیگر دولت دانست و افزود: ذخایر نفتی و گازی کشور و توجه به این دو در صادرات می‌تواند ایران را از ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب کند؛ ضمن اینکه نیروی انسانی فعال دارای تحصیلات عالی و متخصص در کشور که دانشگاه‌ها این رسالت را به خوبی انجام دادند نکته مهم دیگری است و از طرفی این ظرفیت و تجربه دانشگاه و کم کردن فاصله بین دانشگاه و صنعت در صادرات نیز باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403072720686
  • خبرنگار : 50187