برگزاری ششمین کنفرانس هپاتیت B در مشهد

ششمین کنفرانس هپاتیت مشهد با عنوان «مدیریت هپاتیت مزمن B براساس جدیدترین راهنمای سازمان بهداشت جهانی» توسط مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی، جامعه متخصصان داخلی شاخه خراسان‌رضوی و با همکاری انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران و شبکه تحقیقات بیماری‌های ویروسی ایران در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۳ و ۴ آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

دکتر محمد جواد دهقان نیری، دبیر اجرایی این همایش با حضور در تحریریه ایسنا، در خصوص این برنامه آموزشی عنوان کرد: این سمینار دو روزه با عنوان مدیریت هپاتیت مزمن B در تالار ابن‌سینا مشهد با ظرفیت ۴۰۰ نفر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برای حضور در این همایش،  به گروه‌های هدف جامعه پزشکی، ۱۰ امتیاز آموزش مداوم تعلق می‌گیرد. گروه‌های هدف‌ می‌توانند به سایت آموزش مداوم دانشگاه مراجعه و ثبت نام کنند. پزشکان عمومی، متخصصان بیماری‌های عفونی، داخلی، زنان، آسیب‌شناسی، علوم آزمایشگاهی، فوق تخصص‌های گوارش و کبد و  حتی فارغ التحصیلان پرستاری و مامایی جزو گروه‌های هدف این برنامه هستند.

دبیر اجرایی ششمین کنفرانس هپاتیت مشهد درخصوص علائم بیماری هپاتیت، عنوان کرد: ،کلمه هپاتیت در فارسی به معنای ورم کبدی است. این بیماری می‌تواند با علائمی همراه باشد و یا کاملا بدون علائم باشد. از علائم عمومی هپاتیت، می‌توان به بی‌اشتهایی، خستگی‌پذیری و تب خفیف اشاره کرد و بعد از آن به مرحله یرقان می‌رسد که با زردی، درد قسمت بالا و راست شکم، تهوع، استفراغ و تیرگی ادرار همراه می‌شود.

وی ادامه داد: برای تشخیص قطعی که بیمار چه نوع هپاتیت اعم از واگیردار، غیرواگیردار، میکروبی یا غیرمیکروبی دارد، راهی جز بررسی‌های آزمایشگاهی نمونه خون بیمار وجود ندارد.

شایع‌ترین هپاتیت‌های ویروسی، هپاتیت B است

دهقانی نیری، بیان کرد: بین هپاتیت‌های ویروسی، شایع ترین آن هپاتیت B است اما خوشبختانه واکسن نقش پیشگیری از این بیماری را دارد و سطح ایمنی ایجاد می‌کند. بیش از ۹۰ درصد کسانی که واکسن دریافت می‌کنند، نسبت به این بیماری ایمن می‌شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به شروع برنامه واکسیناسیون برای نوزادان از سال ۱۳۷۲ در کشور، باعث شد افرادی که در حال حاضر زیر ۳۰ سال هستند، علیه این بیماری واکسینه شوند؛ واکسینه شدن افراد باعث شد موارد جدید یا بروز این بیماری‌ به شدت کاهش پیدا کند.

دبیر اجرایی این کنفرانس، اظهار کرد: هپاتیت مزمن B می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد. نحوه مدیریت، پیگیری و درمان این عوارض یکی از مهمترین اهدافی است که یادآوری و آموزش مجدد با ارائه آخرین یافته‌هایی که در این خصوص است داده شود.

مهم‌ترین واسطه انتقال ویروس هپاتیت B تماس با  خون آلوده است

این متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به راه‌های انتقال هپاتیت B، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل انتقال ویروس هپاتیتB  تماس با  خون آلوده است. هر اتفاقی که باعث تماس خون فرد مبتلا با گردش خون فرد مستعد دیگر شود، می‌تواند باعث انتقال عفونت شود. این اتفاق می‌تواند یک رفتار غیر بهداشتی مانند تزریق با سوزن آلوده باشد، یا اگر یک بریدگی در پوست بیمار ایجاد شود و فردی که با دست برهنه با خون و زخم تماس داشته باشد، به راحتی می‌تواند به ویروس مبتلا شود. 

 وی ادامه داد: سایر روش‌های انتقال هپاتیتB ، انتقال از طریق رابطه جنسی و انتقال از مادر به فرزند است، این موضوع می‌تواند در داخل رحم اتفاق بیفتد، اما اکثریت در حین عبور نوزاد از کانال زایمانی اتفاق می‌افتد.

دهقانی نیری، تصریح کرد: به مادر بارداری که بار ویروسی در خون او بالا و احتمال انتقال ویروس به فرزندش وجود داشته باشد، از ماه هفتم بارداری به بعد داروی ضد ویروس داده خواهد شد که خطر انتقال را کاهش دهد.

یک سوم جمعیت دنیا، سابقه تماس با ویروس هپاتیت B را دارند

‌‎ در ادامه این نشست مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی مشهد درخصوص بیماری هپاتیت، اظهار کرد: نزدیک به ۲ میلیارد نفر در جهان، سابقه تماس با ویروس هپاتیت B  را دارند. این عدد بیان کننده اهمیت این موضوع است که چقدر این عامل عفونی می‌تواند مهم باشد و یک چالش بهداشتی در کل دنیا محسوب شود.

دکتر سیدآرمان مساوات با اشاره به ششمین کنفرانس هپاتیت مشهد، عنوان کرد: این کنفرانس ادامه سلسله کنفرانس‌های برگزار شده در جهاد دانشگاهی است که با سابقه نزدیک به بیش از یک دهه به بررسی دستاوردهای جدید در مورد پیشگیری، روش‌های تشخیصی نوین، درمان و مراقبت از بیماری خواهد پرداخت.

وی اضافه کرد: نکته مهم در برگزاری این کنفرانس، استفاده از آخرین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت است که قطعاً متناسب با رهیافت‌های علمی دانشمندان در داخل کشور است تا بتوان از آن در تشخیص، درمان و پیشگیری این بیماری استفاده کرد.

مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون، تصریح کرد: سمینار مدیریت هپاتیت مزمن B با مشارکت فعال مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی، انجمن داخلی شاخه خراسان و مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار خواهد شد.

آگاهی نسبت به بیماری هپاتیت بسیار کم است

 دبیر علمی ششمین کنفرانس هپاتیت مشهد نیز در این  نشست با تاکید بر اینکه اطلاعات آگاهی  نسبت به بیماری هپاتیت بسیار کم است، گفت: اولین گام برای شناساندن این بیماری، آگاه کردن و آموزش پزشکان است.

دکتر محمود پناهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ نوع ویروس باعث هپاتیت‌ می‌شود، اظهار کرد: ویروس شایع عامل هپاتیت در ایران ویروس هپاتیت B یا همان HBV است.

این استاد پیشکسوت دانشگاه افزود: کلمه هپاتیت یک کلمه عام است که عوامل ایجادکننده بسیاری از جمله باکتری‌، ویروس، قارچ، انگل، سموم و داروها دارد. هپاتیت  B شایع‌ترین نوع این بیماری در جهان و ایران است اگر چه بایستی انواع مختلف این بیماری به مردم شناسانده شود و تنها به هپاتیت B بسنده نشود.

دکتر پناهی ادامه داد: در گذشته به هپاتیت، ایکتر، یرقان و یا زردی گفته می‌شد و به هپاتیت‌های ویروسی، یرقان نزله‌ای می‌گفتند و اصلا صحبتی از ویروس نمی‌شد. در جنگ جهانی دوم زمانی که نیروهای انگلیسی در یکی از شهرهای فرانسه مستقر شده بودند، بیمارای ناشناخته‌ای در بین ارتش انگلیس شیوع پیدا کرد که با تحقیقات فراوان متوجه شدند ایجاد یرقان با مصرف کنسروهای کهنه و مسموم ارتباط دارد؛ لذا به آن ویروس سم گفته می شد. در نهایت پس از شناسایی ویروس‌ها، اسم این بیماری به یرقان ویروسی تبدیل شد. با مرور زمان انواعی از سویه‌های این بیماری ویروسی شناسایی و به ترتیب حروف الفبای انگلیسی از A  تا H نام‌گذاری شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: پس از مدتی پزشکان دریافتند که علاوه بر ویروس‌ها، باکتری‌ها نیز می‌توانند عامل هپاتیت باشند. در زمان افزایش بروز مالاریا، دانشمندان متوجه هپاتیت‌زایی انگل‌ها نیز شدند. همچنین انگل‌های ترماتود و نماتود ایجادکننده یرقان شدید هستند.

دبیر علمی ششمین کنفرانس هپاتیت مشهد با اشاره به اینکه، این کنفرانس دو روزه در آبان ماه سال جاری و با موضوع مدیریت هپاتیت مزمن  B برگزار خواهد شد، تاکید کرد آگاهی نسبت به بیماری هپاتیت بسیار کم است و اولین گام برای شناساندن این بیماری، آگاه کردن و آموزش پزشکان است. پزشکان باید برای آموزش بیماران خود وقت گذاشته و آنها را به درستی راهنمایی کنند.

دکتر پناهی ادامه داد: از دیگر مشکلات، هزینه‌های بسیار بالای تست‌های تخصصی تشخیص هپاتیت و پوشش ناکافی بیمه برای درمان این بیماری‌ها است.

هپاتیت B شیوع جهانی دارد

دکتر محمدرضا هدایتی مقدم، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: براساس داده‌های موجود، هپاتیت B شیوع جهانی دارد که در جنوب شرقی آسیا و قاره آفریقا بیشتر دیده می‌شود. در ایران هم عدم توازن در استان‌های مختلف وجود دارد.

وی بیان کرد: براساس تحقیقات علمی و گزارشات وزرات بهداشت، بیشترین آمار مبتلایان به هپاتیت Bدر کشور متعلق به استان گلستان و در رتبه بعدی در استان سیستان‌و بلوچستان است.

این متخصص پزشکی اجتماعی، خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۸۸، فراوانی هپاتیت B در جمعیت عمومی شهر مشهد، کمتر از ۱.۵ درصد است. در واقع شیوع هپاتیت B در استان خراسان رضوی کمتر از میانگین کشوری است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد ادامه داد: از حدود سال ۲۰۱۱ میلادی بررسی‌ها در کشورهای مختلف نشان داد که  مرگ و میر HIV با مصرف داروهای ضد ویروسی، روش‌های موثر پیشگیری و افزایش آگاهی عمومی کاهش یافته اما مرگ و میر ناشی از هپاتیت‌های ویروسی افزایش یافت و کم کم از میزان مرگ‌و میر HIV  پیشی گرفت.

هدایتی بیان کرد: در سال ۲۰۱۵ مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت، رسما هپاتیت‌های ویروسی را وارد برنامه‌های خود کرد و بر این اساس استراتژی‌های ۵ ساله برنامه‌ریزی کرد و به تمام کشورها اعلام کرد. در ادامه کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، متعهد شدند برای کنترل هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، برنامه‌ریزی کنند و فعالیت‌های جدی را انجام دهند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، مطرح کرد: هپاتیت C با توجه به تولید داروهای ضد ویروسی ارزان در کشور درحال حذف شدن است؛  اما در موردهپاتیت B رسیدن به هدف ۲۰۳۰ سخت و دشوار خواهد بود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹، تعداد ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به هپاتیت مزمن B هستند، ولی فقط ۱۰ درصد این افراد شناسایی شده‌اند و کمتر از ۲ درصد بیماران تحت درمان قرار گرفتند.

حضور ۲۰ سخنران در ششمین کنفرانس هپاتیت B مشهد

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، یادآور شد: در ایران از سال‌ها پیش، هفته اول آبان به نام هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت نامگذاری شده است. ششمین کنفرانس هپاتیت مشهد همزمان با هفته ملی هپاتیت برگزار خواهد شد که در آن تعداد ۲۰ سخنران از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، بیرجند، مشهد و جهاد دانشگاهی حضور خواهند یافت.

آزمایشات سرولوژی و مولکولی مربوط به هپاتیت B 

دکتر ساناز احمدی نیز در این نشست  درخصوص آزمایشات هپاتیت B، اظهار کرد: آزمایشات مربوط به هپاتیت B، به دو دسته آزمایشات سرمی و آزمایشات مولکولی تقسیم می‌شود. در مرحله اول، آزمایشات سرمی مربوط به بررسی آنتی‌ژن و آنتی‌بادی در نمونه خون بیماران است که در چند سطح ارزیابی می‌شود. آزمایشات مولکولی برای تعیین بار ویروس در خون بیماران به منظور تصمیم‌گیری در مورد شروع درمان دارویی و پیگیری وضعیت بیماران مفید خواهد بود.

 عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد  با اشاره به راه‌اندازی آزمایشات مولکولی هپاتیت B از سال ۱۳۸۸ در آزمایشگاه مرکزی جهاد دانشگاهی، یادآور شد در حال حاضر آزمایشات سرمی و مولکولی هپاتیت با استفاده از کیت‌های با کیفیت بالا و استاندارهای کافی و با تعرفه بخش عمومی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072720624
  • خبرنگار : 50990