در آیین پاسداشت محمد فرخی یزدی مطرح شد؛

بیان مطالبات و انتقادات اجتماعی با زبان شعر و هنر

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن اشاره به تاثیر عمیق شعر شاعران سیاسی و اجتماعی بر افکار جامعه، اظهار کرد: شاعران معاصر می‌توانند با زبان شعر و هنر که زبان تیز و اثرگذاری است، مطالبات و انتقادات خود را بیان کنند.

آیین پاسداشت محمد فرخی یزدی، شب گذشته در تالار فرهنگ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور جمعی از مسئولان استانی و فرهیختگان ادب فارسی، همزمان با هشتاد و پنجمین سال‌ مرگ این شاعر آزادی‌خواه برگزار شد.

سخنرانی «احسان عابدی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و «حسین مسرت» پژوهشگر و نویسنده یزدی، پخش کلیپ خدمات دکتر رشیقی به فرخی یزدی، اجرای موسیقی سنتی ایرانی و قرائت اشعار فرخی یزدی از برنامه‌های این مراسم بود.

«احسان عابدی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این که نخبگان فکری نقش مهمی در به حرکت آوردن توده مردم دارند، گفت: شاعران از افرادی هستند که می‌توانند این اثرگذاری را در جامعه داشته باشند.

وی اظهار کرد: گرچه به علت برخی ملاحظات، اغلب شاعران به سمت اشعار سیاسی نمی‌روند اما شاعرانی که  تعهدات اجتماعی قوی‌تری دارند از سرودن این گونه اشعار ترسی ندارند.

عابدی با اشاره به روحیه آزادی‌خواهی فرخی یزدی، گفت: فرخی با دانستن تمامی تبعات و عواقب فعالیت‌های سیاسی در آن دوران، دست به سرودن اشعار سیاسی و روزنامه‌نگاری در راستای بیان افکار خویش و آگاه‌سازی مردم، زد.

وی با اشاره به مسائل مختلف، آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های فرهنگی و انتقاداتی که به برخی تصمیم‌گیری‌ها در عرصه اداره جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: شاعران معاصر می‌توانند با زبان شعر و هنر که زبان تیز و اثرگذاری است، مطالبات و انتقادات خود را بیان کنند.

مدیر کل ارشاد ضمن اشاره به این که اشعار سیاسی و اجتماعی در قالب طنز نیز قابل بیان هستند، گفت: در استان یزد نیز شاعران طنزپردازی همچون «ابوالفضل زرویی نصرآباد» پرورش یافتند.

عابدی در پایان با بیان این که شاعران سیاسی و اجتماعی تاثیر مهمی در جامعه دارند، گفت: آن‌ها می‌توانند هدایتگر جامعه، به هر سمت و سویی باشند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072720606
  • خبرنگار : 50592