تولید دستگاه فرآوری گل زعفران

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید دستگاه پاک‌کن گل زعفران سبب افزایش کیفیت و تولید زعفران و ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان شد.

به گزارش ایسنا، در این مجموعه دستگاه‌های سورتر کشاورزی تولید می‌شود و برای دو محصول دستگاه سورتر خشکبار و دستگاه پاک‌کن گل زعفران نشان دانش‌بنیان را دریافت کرده است.

دستگاه سورتر خشکبار در کارخانه‌هایی که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند، برای سورت خشکبار، انجیر، خرما و پسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه فرآوری گل زعفران تولید شده در این شرکت دانش‌بنیان عمدتاً توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این صورت که پس از جمع‌آوری گل زعفران از مزارع، با جدا کردن کلاله قرمز زعفران از دیگر اجزا، آن را فرآوری می‌کند.

 گل زعفران را نهایتاً تا دو روز بعد از چیده شدن می‌توان نگهداری کرد و اگر فرآوری نشود، محصول از بین می‌رود و این دستگاه در کاهش ضایعات گل زعفران مؤثر است.

 به نقل از دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، کمبود نیروی انسانی و نبود ماشین‌آلات برای فرآوری زعفران، کشاورزان را مجبور می‌کند با قیمت پایین گل خود را به شهرهای اطراف بفروشند. در نتیجه ارزش افزوده بسیاری از دست کشاورزان می‌رود و سهم دلال‌ها می‌شود. دستگاه فرآوری گل زعفران می‌تواند در منطقه روستایی نصب شود و کشاورزان گل‌های زعفران خود را فرآوری و انبار کنند. با این دستگاه مشکل فاسد شدن گل زعفران مرتفع می‌شود.

دستگاه شناسایی سم آفلاتوکسین پسته از دیگر دستاوردهای این شرکت است. در حال حاضر صادرکنندگان به دلیل وجود آلودگی‌ در پسته نمی‌توانند آن را به خارج از کشور صادر کنند و این دستگاه با سورت کردن، آلودگی‌های آن را جدا می‌کند و محصول سالم را تحویل می‌دهد.

دستگاه سورتر پسته این شرکت رقیب دستگاهای چینی است و به شدت از ارزبری جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام 

  • جمعه/ ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۱
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403072720536
  • خبرنگار : 30057